Tidig introducering för stallmiljö = allergi?

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag tror inte alls på det men känner att jag vill ha motbevis till ett påstående och inte bara ha min egen gissning som argument.
En anonym person kommenterade sambons blogg med att vi inte borde ta med bebisen till stallet förrän bebisen är minst sex månader. Personer påstår att det är för mycket dofter vilket skulle leda till allergi.
För mig känns det som bullshit men jag har inte hittat ngn källa när jag nu på morgonen googlat lite snabbt.

Någon som har någon källa på detta?
Det jag hittat är t.ex. att man ska introducera fisk för barnet under de första sex månaderna och inte bo i hus med fuktskador. Inget om att undvika stall eller dylikt.

Sv: Tidig introducering för stallmiljö = allergi?

Hoppas inte det, då är det helt klart kört för min dotra som varit i stallet sen hon var tre veckor. De flesta jag känner som har häst och barn har haft barnen i stallet sen de föddes, ingen är allergisk. Om jag vore du skulle jag ta upp det med min barnmorska. Jag har aldrig hört något om det iaf...

Läste att de tror att ungerska barn har så få allergier pga att det är tradition att lägga en bit hästskinn i vaggan. Den artikeln borde gå att googla på.

Precis, jag känner nog ingen hästmänniska som inte haft med barnen i stallet före sex månaders ålder. Snarare tvärtom så brukar barnen vara med en hel del i början när de sitter i sele eller ligger i vagn.
Mina låtsassyskons mamma är BM och hon har aldrig nämnt saken så det känns otroligt. Ska iaf prata med min BM och se vad hon säger. Om jag kommer ihåg kan jag ju fråga på morgondagens UL :laugh:

Ska googla på den artikeln ikväll, tack för tipset!

Systerdotter var tre dagar gammal första gången hon var i stallet och hon fick två jämnåriga kattungar när hon var två månader gammal. Hon är inte allergisk mot något över huvud taget och är oftast frisk som en nötkärna! Detta trots att det finns mkt allergier i familjen.

Gulligt med kattungarna! :D
Är det inte snarare så att man brukar rekommendera att inte ha det för rent och kliniskt runt småbarn?

Katter har vi i huset, fyra stycken närmare bestämt, så det blir det tidig introducering för här också. Stallet lär bebisen också få besöka tidigt, min 5-åring Peia gillar bebisar så hon vill säkert hälsa ;)
Ingen av oss föräldrar har allergi i släkten så jag är rätt lugn. Men det är ju det här med fakta som är kul att slänga upp som motbevis :p

Jag själv är katt & hund allergiker trots att jag växte upp med katt. Bubblan får klara sig utan husdjur tills jag har tjatat klart på sambon om det ;) Men mina allergier (har ett gäng) blir bara bättre och bättre ju mer jag utsätter mig för allergenen :)

Jag skulle nog gissa på att det är tvärt om jag.

Men det där med allergier har nog både med arv och miljö att göra. Min morbrors barn är jätteallergiska, där städades det jämt och man hade fönstrena stängda och inga husdjur alls. Fast morbror jobbade som bonde och kor är de visst inte så allergiska mot. Men om det har med saken att göra vet jag inte.

Min son var i stallet innan han var tre veckor.

Där har jag också kikat och de skriver ju inget solklart mer än att rökning ska undvikas, typ. Det gör vi. Inte heller har vi någon allergi i släkten så vi behöver nog inte vara mer vaksamma för den delen heller.
Jag tror som min mamma och A-K.Eng att det definitivt inte blir mindre risk för allergi om man håller kliniskt rent :laugh:

Jag är uppvuxen med katt och är inte ett dugg allergisk mot något pälsdjur :D Det enda jag är allergisk mot är Heracillin (en sorts penicillin) och det känns inte som det har något med saken att göra :p

Lycka till med tjatandet förresten :D
Såhär mysigt kan man som husse ha det:
33779_10150097583541102_598856101_7259706_6258845_n.jpg

Ingen aning om hästarna i sig, men jag har haft med mig bebisen i stallet sen hon var i stort sett nyfödd och jag har t ex varit försiktig med damm och att inte ställa henne bredvid skottkärran när jag mockar pga ammoniaken.

Tycker det känns som lite sunt förnuft. Likväl som jag försöker undvika rengöringsmedel när jag torkar golven eller bordet etc för att hon inte ska få i sig några skadliga ämnen.

Så tror både jag och min mamma också. Jag är uppvuxen med katt och definitivt inget kliniskt städande och inte är jag allergisk. Känner nog ingen allergiker heller bland de som är uppvuxna som jag.
Det som har med arv att göra är väl benägenheten att utveckla en allergi? Jag tolkade jerseyko:s länkar så :laugh:

Jag är rätt säker på att Pyret kommer att vara i stallet tidigt :D Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli ;)

Jo, man behöver ju inte lägga bebisen i halmen eller så förstås. Men där hade nog inte själv velat ligga heller. Men att t.ex. ha vagnen i stallgången när man mockar måste ju kunna funka :laugh:

Det jag har hört, men det är ett tag sedan och jag har inget belägg för det, är att det är bättre att utsättas för saker som riktigt liten istället för att introduceras för dem först när man blivit ett par år gammal. Det stämmer för mig, trots att mina föräldrar inte har några allergier är både jag och min bror pälsdjursallergiker. Vi växte upp i ett väldigt rent hem men skaffade katt när vi var tre respektive fem år gamla. Just den katten klarade vi dock. När jag var 7-8 ville jag börja rida men fick värsta allergianfallet. :cry:

Numera är jag härdad så att jag tål de flesta djur någorlunda bra, har hund hemma, kan rida ibland osv. Min bror som inte utsatt sig för djur i princip alls är tokallergisk.

Jag och min syrra hade katter omkring oss när vi var spädbarn, min lillebror hade de inte och han hade en sväng när han var 4-5 han reagerade på björk, gråbo och jordgubbar!

Men att barnet sover i vagnen i/utanför stallet måste ju vara betydligt mkt bättre luft än de som är och promenerar timmar i stan med all trafik?
phpvpedke.jpg

phplshghv.jpg

jag tror inte alls på det där...

utan snarare att undviker man att utsätta barnen för allergener så kommer risken vara större att de får anafylaxi.
det är viktigt att utsättas för allergener så kroppen bildar antikroppar mot de olika ämnena.
vet man däremot om att det finns allergiska besvär i familjen mot ex djur eller födomämne är det bra att vara extra försiktig men inte helt undvika och var uppmärksam på eventuella symtom.

27642393.jpg

våra barn har inga allergier och de har träffat vår hund från dag 1 och likaså hästar, katter får m.m

både jag o maken är känsliga mot pollen, framförallt gräs. maken är även katt och marsvinsallergiker..

Senast ändrad:

Jag eller pappan har inga allergier. Katter hade vi innan bebis kom så katt från dag ett. Stall hemma så mycket stallallergener inne i hemmet också eftersom klädbyten skedde inne i huset samt att jag även gick stallklädd inne i hemmet. Barnet var förstås med i stallet från början, men sov i vagenen utanför stallet, inte inne i stallet.

När barnet var 5 år gammalt kom diagnoserna astma och allergier. Reagerade då på pricktest för häst, katt, hund, björk och vissa gräs. Reagerade då ännu inte för djurena så det märktes. Orsaken till astma utredningen var att han "tappade luften" sommartid när vi sparkade boll ute. En par år senare reagerar han klart och tydligt med snuva, nysningar och kliiga ögon för pälsdjur. Reagerar direkt på stall och kan inte alls vara inne i stall.

Har numera inga egna katter och inga hundar är välkomna in till oss och inte heller stallklädda gäster. Stallombyten sker numera utanför huset.

Så jag är kluven i denna fråga.

ingen regel utan undantag...
Jag är allergiker (med allergisk bror och har för mig att vår farmor var det också) och det finns lite allergier i makens släkt också.

Vi har haft katter inne sedan barnen föddes och har stall hemma på gården. Barnen har varit med i stallet från början och när de varit lite större har de även "hjälpt till att mocka" genom att plocka upp bajsbollar med händerna... (vantar på)
Än så länge har vi inte sett spår av några allergier, mer än att ena dottern inte tål klistret i Salvekvicks plåster.... Vårt äldsta barn blir 9 i januari.

Nu är dethär ingen källa tyvärr, men jag hör till de som definitivt tror tvärt om!
Har för mig att det fanns studier på att för sterila miljöer leder till allergi och överkänslighet också...

Iaf jag är uppvuxen med pälsdjur sen allra första början.
Jag har stort anlag för allergier och astma, då farfar hade svårt med det samt alla mina kusiner (det hoppar tydligen över en generation?).

Jag har varken allergi eller astma (eller har haft lite men växt ifrån det).
Medan de släktingar som växt upp i mer "klinisk" miljö utan pälsdjur är betydligt mer besvärade...

Vi har utrett min son för astma (han är sex mån) och alla läkare har sagt att det är bra att vi har djur och att han är med i stallet och att det inte har med det att göra. Så jag kan inte hänvisa till någon studie men tre barnläkare på linköpings universitetsjukhus.

(Och det visade sig att det till 90% säkerhet inte är astma utan en envis förkylning.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka