Tidig inridning av islandshäst

Spatt

Hästar som man rider in tidigt och för hårt har större risk att få spatt. Jag förstår att du är ivrig att sätta igång men vill du ha en häst som ska hålla länge så får du nog lungna ner dig tills hon är 4 ½ ungefär. då brukar vi börja rida våra

Sv: Tidig inridning av islandshäst

att den unga hästen får utrymme för ett tag av eftertänskamhet över va den sysslat med. Hjärnan måste vara med om kroppen skall fungera.

det är det som är så kul att se - glädjen över att "komma ihåg" och hur kul de tyckte att det var. Men vi brukar mer eller mindre lämna dem helt ifred emellan "utvecklingsveckorna", som kanske passar bättre som beskrivning än "inridning"...:)

Jag vill bara påminna alla om att tänka på det faktum att hästens ryggkotpelare är det sista som blir färdig vuxet på hästar. Islänningar är inte heller så jättestora och bär förhållandevis mycket vikt.
Alla ridhästar får förändringar (skador) på ryggen. (pratat med vet. som utför ultraljud av musulatur)
Jag skulle inte ha så bråttom, ni har ju hela livet på er.

Då kan jag vara med på noterna också. Om det handlar om ett par veckors utvecklingsarbete. Men det är ju en helt annan sak än inridning i min bok. :) Men jag tror stenhårt på att hästen verkligen behöver vänta till 4-5 års åldern innan man börjar på allvar med den igen.

Ja precis - inridningen är något helt annat och ställer helt andra krav

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka