Tidig inridning av islandshäst

T

Thokkadis

Jag håler på att rida in min unghäst (islandshäst).
Jag har suttit på henne 2 ggr nu och hon är 3 ½ år. Är det för tidigt att sitta och lätt rida in henne? Vad tycker ni?? Jag har sett sådana hästar som blir inridna året de fyller 3 och ägarna tycker det är okej.
Och så undrar jag om ni har några tips om hur jag ska lägga upp träningen, har börjat tömköra och styrträna lite på backen.
Hon kan longering bra.

//Tack på förhand

Sv: Tidig inridning av islandshäst

När jag jobbade på Island red vi in ston och hingstar på hösten när de var 3 år. Om de var lovande skulle de nämligen visas på våren som fyraåringar.

Vi tog de rätt lugnt med dem, red dem 3-4 dagar i veckan och inte så länge varje gång. Vad jag vet har alla dessa hållit och blivit bra hästar.

Så länge din häst är positiv till att arbeta tycker jag att det är ok att börja tidigt. Mycket varierade arbete och inte så längte varje gång.

Min häst är lika gammal som din, han är longerad, tömkörd och van vid sadeln. Jag har suttit på honom en gång och skrittat runt i ca 2 minuter.
Jag promenarer honom och klättrar honom "från marken" och tömkör honom ute, hade jag inte varit så tung så hade jag ridit honom under en skoperiod redan nu i höst.
Till våren hoppas jag på att väga mindre, så då sätter jag igång.

Jag kan också tillägga att min häst kommer springande i hagen när han hör ljudet av bettet och han stoppar självmant in huvudet i tränset om jag håller upp det, så min kille är i alla fall väldigt positiv till att få börja arbeta lite!:love:

Berätta gärna hur det går!

MVH - Jenny

Jag personligen tycker att det är lite tidigt. Om jag hade en unghäst skulle jag börja rida in den när den var ungefär fyra. Men att ha suttit på den 2 ggr tycker jag är helt ok, men inte börja 'rida' på 'riktigt' ..

Lycka till! :)

Det är ju en annan sak när hästarna ska visas men när det "bara" ska vara rid eller tävlinghästar tycker jag att man ska vänta att sitta på dem tills de är fyra i alla fall. Men tömköra och longera lite lätt kan ju inte skada. så vida man inte longerar som med en vuxen häst.

/Jenny

Jag har börjat med min treåring också. Han är hingst, stor o välutvecklad (minst 145cm) o tycker att det är jättekul varje gång jag ägnar honom den extra uppmärksamheten som träningen innebär.

Jag har longerat, tömkört både på volt o ute, promenerat m grimma o m träns i skog o mark. Jag har också suttit på honom i stallgången. Från ryggen har jag ännu inte krävt någonting utan just bara suttit där, klättrat lite upp o ner på båda sidor (han är ju rätt stor så han kan behöva vänja sig vid lite kläng för att alla ska kunna ta sig upp :D )

Tänkte rida lite i höst o bara lära honom första grunden, gå fram, stanna, svänga. I princip bara bli trygg med att ha ngn på ryggen som ger signaler o som han ska lyda. Sen ska han få vila över vintern o börja om igen i vår.

Jag har en känsla av att han kommer att vara jättelätt att rida in. Tömkörningen har gått jättebra o han förstår väldigt snabbt vad man vill.

Jag hade egentligen tänkt vänta längre, men han verkar sugen på att börja, så varför inte???

Jag tror att man ska titta på hästen. Är den "färdigutvecklad" (fysiskt och psykiskt) då tycker jag att det är ok men det är ju individer och en del växer långsamt o n del är väldigt barnsliga av sig.

Jag tycker att det är en tråkig trend att hästarna ska visas vid 4 och sedan tävlas, om de inte har kommit upp i SM/NM/VM nivå vid 7-8 års ålder då är det "kört" (inte alltid) och de säljs då som ungdomshästar. sedan blir de inte mer än 20-25 år.
Vad hände med islandshästen som det står om i fakta böckerna:"inte ovanligt att de blir 30 år"

Det kanske inte är så här i verkligheten men det är vad jag tycker

Rider själv in ett 4 årigt sto

tack för alla svar.
Jag har just nu inga kort på min häst men skulle kunna lägga in et par när jag tar kort på henne, jag tycker hon ser ganska "färdig" förutom att hon e alldeles för tjock och inte har så mkt muskler ser hon ganska klar ut trot jag :P

jag har en som är tre nu, välutvecklad valac, stpr (drygt 145cm) och VÄLDIGT kraftig.
han har haft sadel på sig drygt 4ggr, löshoppas, springer lös med kompisarna på ridbanan, longeras m.m.
han har tyvärr en vargtand nu som ska tas bort så fort jag får pengar till det, men när den är borta ska han börja ha bett och så är väl tanken att jag ska sitta in honom i vinter och träna lite framåt, stanna, sväng för att sen låta honom vila och börja rida nästa sommar.
då han alltså är 4år :)

3 år väl egentligen lite väl tidigt för en islandshäst, men har hästen bra extriör och så hindrar det väl inget från att börja tidigare med inridningen.

men vad kan hända om man rider dem för tidigt lär dom sej saktare eller håller de inte lika länge eller vad sätter de dej på att ridas tididgt??

Börjar man att rida in sin häst förtidigt så visar det sig först många år senare om det uppkommit skador mm.
Det blir belastningsskador eftersom hästen fysik i tidig ålder inte är tillräckligt stark för inridning.
Innan så höll ju islandshästen fint som ridhäst många gånger till den var 30 år men nu är det många hästar som är slut innan den fyller 20 år.
Tycker det är mycket trist att folk inte kan vänta med sina hästar.

Islandshästen utvecklas ju senare än andra hästraser men kan i gengäld användas längre, men den läran verkar vara totalt bortglömd nu:(

Håller helt med Enci. Om det inte finns någon direkt anledning att få hästen inriden och visningsbar vid en låg ålder så varför inte vänta och ta det lugnt? Sen finns det såklart hästar som funkar att ridas in tidigt men av dem jag har jobbat med så har merparten trots allt kännts ganska omogna och mått bra av att få vänta till 4-5 år. Trots att de varit väldigt positiva till arbete och verkligen gillat att få vara med och testa nya grejjer och så redan vid låg ålder. Däremot kan man såklart lägga grunden med lite lätt markarbete och sådant men man ska nog akta sig för att bli alltför ivrig. Supertråkigt att vänta jag vet men jag tror ändå det lönar sig i längden. Och som sagt, förslitningsskadorna kan ta ganska lång tid på sig att komma fram.

Skynda långsamt är mitt motto :)

Däremot kan jag tänka mig att en del hingstar mår bra av tidig träning för att inte bli helt odrägliga, men det är en annan sak.

ja islänningar är ju lite "segutvecklade" med o andra sidan är ju shettisar oxå det inridningsåldern vad jag hört är underfär 5år då dom är fullvuxna men varför inte börja lite tidigare :)

ok, jag kan berätta min situation eftersom det verkar som det har lite med utvecklingen att göra...

Min häst är ca 140 cm hög och lagom kraftig hon e inte jätte kraftig men endå ganska välväxt (säger min tränare iaf ;))

Det är endast jag som rider henne å då bara någon gång ibland hr jag skrittat några steg.
Jag är ca 165 cm lång o väger under 50 kg.

Vad tror ni??

Problemet är att skelettet fortfarande är ganska så mjukt i den åldern.
Så det kan vara bra och stärkande för hästen.
Eller så är det för stor belastning för skelettet.
Det beror av vad man gör, hur man gör det och just den hästens utveckling.
Något som man absolut inte kan avgöra på nätet.

Man kan under en kort period rida en såpass ung häst, men den ridningen skall endast vara i all enkelhet. Dvs lära sig gå framåt, svänga och stoppa, låt säga ca 3-4 veckor. Detta skall tydligen gynna och förbereda hästen inför kommande ridning, det lär också vara enklare att sen fortsätta med hästen efter denna övning.

Men när detta är gjort, skall man faktiskt lämna hästen i fred snudd på ett helt år och inte göra något i ridform förrän runt 4-4½ år då man kan starta lite med grundgångarterna.

Vi gör nästan som Boj - det ska vara jättekul och de ska lära sig mycket på kort tid. Vi släpper de däremot inte ett helt år utan uppdaterar efter något halvår och introducerar fler nyheter - därefter släpps de återigen i något halvår

Nu var ju inte tanken att låta hästen vara helt och hållet under ett år, men från ridning. Det finns ju annat matnyttigt man kan arbeta med istället också, men det viktiga är ju att den unga hästen får utrymme för ett tag av eftertänskamhet över va den sysslat med. Hjärnan måste vara med om kroppen skall fungera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka