tidig hemgång...

tinissen

Trådstartare
hörde nyheterna nu ikväll och bb/förlossning i uppsala ska tydligen införa hemgång redan 6h efter förlossningen. (vid frisk mamma och friskt barn) i mina öron låter det inte klokt att man ska behöva skickas hem så tidigt, många har ju inte ens kommit igång med amning och behöver hjälp och stöd ofta första dygnet, inte minst förstföderskor... det skulle tydligen vara bättre för barnet att komma hem på en gång och givetvis skulle det spara landstinget pengar, men belasta vårdcentralerna istället eftersom de skulle ta över eftervården...
hur ställer ni er andra till detta?? själv är jag bara lättat över att inte bo i uppsala.

Sv: tidig hemgång...

Jag hade inte velat gå hem efter 6 timmar varken efter första eller andra barnet. Vissa behöver mer hjälp, andra hoppar ur sängen och kilar hem så fort de kan. Med ettan stannade jag i fem dagar! för att få hjälp med amningen. Med tvåan stannade jag drygt ett dygn och hade nog kunnat åka hem kvällen innan, men då visste jag ju hur allting fungerade!

jag var visserligen pigg efter min första förlossning, inne i duschen efter en timme men hade absolut inte velat hem efter 6h.. kände mig helt vimmelkantig o skakis i benen när jag väl kommit hem efter 48h...

Jag trodde att det var så överallt.
Här i sundsvall har det varit hemgång efter 6 h länge.

Jag hade gärna åkt hem tidigare då jag vantrivdes något enormt.
Skulle egentligen ha stannat i tre dygn för att de skulle tempa dottern och kolla respen regelbundet, men jag blev kvar ett par dagar extra för att de tyckte att jag var nedstämd.
Konstigt när man är inlåst på en avdelning med en massa dementa tanter och besöksförbud :mad:.

I Linköping där dottern föddes far man ga hem efter 6h men stanna längre om man vill. Jag ville hem direkt, men dom rekomenderade att vi stannade över natten (hon föddes 12.41). I efterhand var det smart att stanna kvar, inte för att jag behövde hjälp med ngt men för trygghetens skull. Akte hem förmiddagen efter.

Barnet maste läkarundersökas innan man far aka hem och man far komma tillbakar för PUK-testet. Dom ringde även mellan hemgangen och Puk-provet för att kolla att allt fungerade bra.

Egentligen funderar jag pa om dottern borde ha varit kvar längre, hon hade svalt bajsigt fostervatten och andades inte när hon kom ut (efter lite hjälp kom den igang fort). Har hört att andra sjukhus maste bebisen stanna ngr dagar för observation efter en san sak.

Här i Österrike maste man stanna kvar till barnet vänt viktkurvan uppat. Man far aka hem tidigare men da maste man skriva pa papper om att man tar allt ansvar själv. Dom flesta stannar runt 5 dagar, det hade gjort mig tokig.

Senast ändrad:

här är det knappt de släpper hem en innan 48h. visst har de inga anmärkningar på apgar, inget på mamman, inga komplikationer, amningen fungerar typ direkt, och man vill åka hem tidigare får man det under förutsättning att barnläkaren har tid för "besiktning" vilket inte är självklart här då det är barnjourläkarna som sköter det och man ska vara tillbaka till pku-provet. intill-liggande landsting här åker hem o gör dem.

Här får man också lov att åka hem efter 6 h men man måste inte...
Jag tror de flesta stannar i ca 2 dygn...

Jag bor i Uppsala, gravid med barn 1. Om jag inte minns fel så är det omföderskor som erbjuds möjligheten att åka hem 6 h efter förlossning och sedan få hembesök av "BB på väg". Läser man på UAS hemsida så har jag för mig att förstföderskor får stanna åtminstone 2 nätter.

För mig som ska få första bentet i sommar känns 6 timmar som vääääldigt kort tid. Men många vänner säger att det velat åka hem fortast möjligt. Valfrihet låter bra.....

Jag har fött båda mina barn i Uppsala och precis som Luden skrev så blir man erbjuden hjälp av "BB på väg" om man väljer att åka hem tidigt. Med båda barnen skedde hemgång på mitt initiativ, jag fick känslan av att vi hade kunnat stanna betydligt längre. (Jag stannade två nätter med första barnet och en natt med andra.) Ingen stress från BB med att åka hem alltså!

Att man blir erbjuden att åka hem efter 6 timmar är ju inte alls samma sak som att man blir tvingad till det. Dessutom finns som sagt annan hjälp att få i hemmet. Tycker det är en jättelyxig variant att de t o m kan komma hem till en om man får problem!

Jag skulle tidigare fött i Norge och där förklarade barnmorskan att de behöll "oss" i ca två dygn. Nu ska jag p.g.a. omständigheter föda i Sverige och här var beskedet direkt, att efter 6 timmar (om allt går som det skall) är det möjligt att åka hem. OM man inte vill det, får man plats på Patienthotellet på sjukhuset.

Jag har bestämt mig för att stanna på Patienthotellet i ca 3 dygn.

Så har de i Västerås också, tror de införde det för 2-3 år sedan? Men som andra har sagt de tvingar inte hem någon och allt måste var prickfritt för att man ska bli hemsläppt. Sedan får man komma tillbaka för PKU-testet.

Som förstföderska är det inget som stressar mig, jag vill ju gärna åka hem så tidigt som möjligt (men jag vet inte när jag kommer åka hem förstås) eftersom man ändå får komma tillbaka efter 48 timmar och felar ngt så får man komma tillbaka tidigare och få hjälp.

Jag åkte hem efter 8 timmar med 1a barnet. Fick klart att åka hem 3 timmar efter förlossningen men fick sen vänta på barnläkaren som inte kom först på em.
Med 2a barnet stannade jag en natt pga medicin jag äter och åt när jag var gravid (påverkar fostret) annars hade jag åkt hem efter "besiktningen" då oxå.

Båda barnen är födda i uppsala. Tycker det är jättebra att man kan få komma hem tidigare. Man har lika mkt kontakt med bb som när man är på sjukhuset, fast via telefon. Och hembesöken är jättetrevliga och man kan slappna av.
Dom sparkar ju inte hem en, utan det är helt frivilligt.

För mig som ska få första bentet i sommar känns 6 timmar som vääääldigt kort tid. Men många vänner säger att det velat åka hem fortast möjligt. Valfrihet låter bra.....

6 timmar är en evighet när man ligger på bb. Dom absolut längsta 6 timmarna i mitt liv. Tur jag tog med datorn!!

Jag hade gärna åkt hem så fort som möjligt. Vi fick stanna kvar i två dygn, jättetråkigt. Visst var det bra att få hjälp med amningen men jag undrar om det inte hade funkat bättre hemma. Nästa gång hoppas jag på tidigare hemgång.

Min kompis åkte hem inom 24 timmar med sitt första barn och då har hon 13 mil till BB...

Vi födde så långt bort man kan göra i vårt län och vi stannade tre nätter. Jag hade gärna stannat en natt till! Vi tyckte att det var jätteskönt att bara ligga på sängen och käka godis och titta på vår son. Ingen matlagning, ingen städning. Ingenting. De dukade upp mat, fika, kaffe och kvällsmacka. Hur smutt som helst :angel:

När jag födde dottern för 4 år sedan, fick vi åka hem efter 6 timmar, men vi hade nog fått stanna längre om vi bett om det.

Vi skulle också få dagliga hembesök från bb, men eftersom tösen föddes på skärtorsdagen, nöjde de sig med att bara ringa hem till oss en gång/dag och fråga "Går det bra?", så vi träffade ingen personal förän påsken var över och barnet var 5-6 dagar gammalt. Det gick bra, fast hon hade gått ner 600g drygt i vikt , (sådant kunde ju vi inte kolla hemma själva!) och det var enligt mitt tycke riktigt, riktigt dåligt och slött av personalen. En 22-årig förstföderska som åkte hem efter 6 timmar, ska man väl för bövelen besöka även om det är påsk!?! :mad:

Att införa hemgång efter 6h låter lite hårt. Det borde alltid få vara individuellt. Har man problem med amning så kan det vara bra att få stanna längre.

Jag vantrivdes på BB från första sekund. Var där i ett dygn. Blev så stressad av att behöva dela rum med ett annat par trots att de var hur trevliga och goa som helst.

Vårt BB har hemgång efter sex timmar, och inställningen att de varken skickar hem eller håller kvar någon mot deras vilja, om det inte är akut medicinskt befogat. Jag har kompisar som glatt drog hem efter sex timmar, medan jag själv stannade två nätter med båda barnen. Det kändes alldeles lagom eftersom jag hade två rätt jobbiga förlossningar. Jag sov, åt och ammade och så fort klättra-på-väggarnakänslan satte in bad jag att få åka hem och blev ivägsläppt. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: trazel
·
Övr. Barn I besparingstider har tidig hemgång efter förlossning blivit allt mer intressant. Detta skall tydligen vara en ypperlig besparingsmetod...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar