Tider/Tempo

Blackberry

Trådstartare
Behöver lite hjälp med hur man räknar ut tider/tempo på banan. Vet egentligen inte den smidigaste vägen. Har hört att om man kör 100m. på 7,5 sekunder så är det ett 10 tempo, stämmer det? :confused: om inte, hur ska jag lära/räkna ut hur fort jag kör?
och på vilken tid jag öppnar varvet?
:confused:
Är verkligen jätte tacksam för hjälp

Mvh

Sv: Tider/Tempo

kan ta som exempel när jag klockar intervaller.

kör 500m intervaller, och brukar ligga på runt 30 tempo.

Startar (givetvis) klockan när jag börjar och stoppar den när sträckan är slut.

Ser jag att klockan står på 47 sekunder, har jag kört 34. Man mäter ju per kilometer, och jag kör ju bara en halv kilometer så då får jag ta 47x2 för att få ut hur fort jag kört. Vilket är 94, och sedan 94-60 (en minut) är lika med 34, alltså körde jag 34.

lät bättre i huvudet än i ord ser jag, hoppas du fattar något.

7,5 sek på 100 meter är 15-tempo.

På 100 meter kan man räkna tiden man hade. Ta det *10 och dra bort 60 (sekunder)=tiden. T ex du kör 200 meter på 15,6 sek, det blir 100 meter på 7,8 sekunder. 78-60=18.

Så gör jag när jag räknar, utom om jag klockar 500 meter, då tar jag bara *2-60.Finns säkert någon som räknar smartare... :D

Jag klockar antingen 100 eller 500 m om jag kör rakbana..men jag är usel på tempon :) men som tur är brukar det gå saktare än fortare iallafall....så första intervallen brukar vara löjlig bara :D ...men hästarna tycker det är bra :idea:

för att lära räkna
kan man ta för enkelhetens skull
..om man kör 100 meter på 10 sek, så gångrar man det med 10 ( 1000 m) det blir ju 100 sek....en minut är 60 sek och 100 sek är ju då 1 minut och 40 sek =alltså 40 tempo

Kör du 500 m på 42 sek så gångrar du det med 2 och det blir 88 sek........det blir 60 sek plus 28....alltså 28 tempo

kl

Jo, jag tror att jag förstår, men det verkar så komplicerat att sitta och hålla koll på siffrorna medan man kör:crazy: Fast det sätter sig väll snart...

Så om jag kör 500m. på ex. 38 sekunder så tar jag 38 x 2 = 76, - 60 = 16
Då har jag alltså kört halva varvet på tiden 16?
shit, jag måste bli bättre på huvudräkning! men tror att jag förstår nu:)
:bow:

Jeg ønsker meg denne:

TrottrackerMpris.gif

http://www.trot.no/

;)

Polars pulsmätardator funkar likadant fast man har koll på pulsen också! GPS-teknologin verkar ju nice däremot! Slippa att hålla på och trassla med hastighetsmätarbyte och så. Men jag har testat att ha min dator på armen i bland och det brukar göra att man faktiskt får problem med handlederna. Bättre att fästa i blickfånget någonstans.

Det kan i och för sig vara mina nervproblem i armarna som begränsar mig men jag är inte säker.

Ta tiden mellan varje 100m stolpe. Tänk att du kör i 1.25 fart = 85sek/varv i genomsnitt. Då ska du alltså ligga på ca 8,5 sekunder/100m, för att hålla jämn fart hela vägen..

Jag tycker det är lättast att använda den metoden om du bestämt att du ska köra ex i 25 tempo, då räknar man ju ut innan så att man bara behöver ha koll på klockan under tiden man kör :)

nu kanske jag är lite seg i huvudet,:angel: men hur ska jag kunna ta tiden för Varje 100m? (Jag använder mig av ett vanligt tidtagarur) Säg att jag vill hålla ett 1.28 tempo hela varvet, hur vet jag hur många sekunder det ska vara mellan varje 100m. stople?:crazy:

8,8 sekunder ;) 1,28 = 60+28 sek = 88 sek / 1000 * 100.

Ta verje hundring är ungefär lika enkelt som att stå vid sidan av och klocka tycker jag. Men jag är nog för långsam. :crazy:

Min vanliga "klocka" för 149 kr räknar också ut såna tider...alltså slår över till 1 när det är en minut ( 60 sek)...eftersom jag är en sån slarver köper jag aldrig dyrare klockor

Men Märta - som jag fattar så säger den där prylen "Du kör just nu 1.27,5" eller "Du kör just nu 1.13" som Polar-datorn! :d
Fast trådlöst mot satellit som GPS:er. och visar km-tid i ställer för km/h

Om det ÄR såna du har vill jag verkligen veta var du köper dem. Jag har en billig med massor av mellantider från Clas Ohlsson eller nåt när jag itne har datorn.

det är inte så svårt att räkna i huvudet/miniräknare när man väl vet hur man ska räkna.. :)

Nu är jag knappast bäst på att förklara men jag gör ett försök iaf att förklara hur dom menade.. :D

Säg att du vill köra i 1.30 tempo.. = 1min och 30 sek per 1000 meter Och så kollar du tiden vid varje 100meter (på banan) 1000(meter)/100(meter) = 10(100 meters stolpar)

Alltså 60sek+30sek. = 90 sek / 10 = 9sek/100meter

1.20= 60 +20 =80 / 10= 8sek per 100meter
1.10= 60+10=70/10=7sek per 100meter

Så om du har en Rakbana på Xm tar man ju helt enkelt 100meters tiden * x så vet man ju vad det bör stå på klockan när man är framme :P

Förstår du hur jag menade?

haha, håller på att skriva ner det! Tror att jag förstår, men har en förmåga att krångla till allting:D Men om jag tränar på det ett tag så ska det nog fastna! Då är det samma uträkning när man ska ex. köra 1.20 300m?

haha, håller på att skriva ner det! Tror att jag förstår, men har en förmåga att krångla till allting:D Men om jag tränar på det ett tag så ska det nog fastna! Då är det samma uträkning när man ska ex. köra 1.20 300m?

ah precis.. då vet du ju att det ska gå 8 sek/100 meter * 3 = 24 :D så om det står 24 på klockan efter 300 meter så har du kört i 1.20 tempo.. :P
om banan är markerad var 100de meter så ska det då stå 8 sek vid varje markering.. :)

KL

Om man har kört enligt ett vanligt tidtagarur och tiden efter 2140 m visar 3,50, hur fort har man kört då? Klockade alltså hela distansen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 257
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 875
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar