Tider på tävling

_Runaway_

Trådstartare
Det var länge sen jag var med på hopptävling (har hållt mig på travbanan några år) men på lördag ska jag följa med en tjej som hästskötare och mentalt stöd :p Hon ska hoppa Lätt D och har startnummer 21. Ungefär hur lång tid kan man räkna på att det tar från första start till hennes tur? Så man på ett ungefär vet när man ska rida fram.

Tillägg:
Vad har jag mer att tänka på, fräscha gärna upp mitt minne! Vaccinationsintyg visas innan urlastning, och denna sker i träns. Sen får man väl höra efter hur framridningen sker, det brukar väl vara ett visst antal åt gången och så ropar dom mellan ridhusen när nästa ryttare ska gå upp till start.

Senast ändrad:
Sv: Tider på tävling

Jag antar att det är ponny, isf vilken kategori startar ekipaget i och vilken startordning är det på kategorierna? Går ju lite extratid med ombyggnader. Är det bedömning clear round eller är det dubbla omgångar, alltså A+A?
På lokal tävling brukar jag räkna på två minuter per ekipage. På regionalt 1,5 minut. (Lite beroende på bedömning och klubb.)

Jag skulle räkna med att hon startat ungefär 40-45 minuter efter första start. Tänk på att ha tid att gå banan också :laugh:

Lite olika hur det går till på olika klubbar, ibland visas vacc.intyg redan vid parkeringen, ibland vid vet.besiktning (som jag antar att det inte är någon vid den här tävlingen), ibland i sekretariatet. Alltså kan det variera om vacc.intyget visas före eller efter urlastning.
Lättast är ju att gå till sekretariatet, är ju det troligaste alternativet.

Framhoppning brukar vara för 5-8 ryttare, beroende på hur stort ridhuset/-banan är. Sen kan det finnas en separat framridning också, ibland med, ibland utan begränsning. Annars får man jogga fram hästen ute, t.ex. på någon grusväg runtom, och sen köra igång ordentligt inne i ridhuset.
Hur själva framhoppningen går till kan skilja lite mellan olika ekipage. Vanligtvis finns på framhoppningen en oxer och ett räcke samt ibland ett litet hinder. (Lilla hindret placeras ibland på framridningen.) Jag brukar oftast ta lilla hindret ett par gånger i trav eller galopp, beroende på häst. Sen ett par gånger på räcke. Ett par gånger på oxern och eventuellt ett avslutande språng på räcket ganska nära start.
Är det start i högre klass blir det ytterligare några språng men för en LD bör detta räcka.

Lite olika om det ropas vem som är nästa in till tävlingsridhuset. Görs inte det får medhjälpare/ryttare lyssna i högtalarna vilket ekipage som är nästa att gå in på banan.

Lycka till :laugh:

Tack! Känner att jag är lite tillbaks till ruta ett för det här :D Det är kategori D, och de börjar med A och går uppåt. Bedömning A, är det en fas då va?
Jag får väl gå och fråga i sekretariatet om framridning, när banan är öppen att gå och så vidare. Jag har kunnat det här en gång i tiden :angel: Men ryttaren är nog i behov av en lugn person som har lite koll på läget så jag får prata med någon som kan :)

Bedömning A är enbart en fas. Det räknas enbart fel så länge ekipaget är inom maxtiden.

Som standard är banan öppen innan första start och ofta en kortare stund mellan kategori C och D.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar