Tid i stallet?

J

jullan30

Hej! Jag tänkte höra med er därute hur mycke tid ni lägger i stallet varje dag, det verkar vara ganska olika. Själv har jag en häst att sköta om och tänkte därför att göra jämförelsen utifrån det. En vanlig dag med ridning, mockning, rykt så tar det för mig mellan två och en halv till tre timmar. jag trodde att det var en ganska vanlig tid tills vi fick en ny i stallet som är där mellan fem och sex timmar om dan och hon tycker tydligen att vi andra försummar våra hästar så jag blev lite nyfiken på hur det var ute i landet::confused:

Sv: Tid i stallet?

På vardagar är det väldigt varierande 3-6 timmar. På helger blir det oftast 5-8 timmar. Fast då har jag fler hästar också.

Brukar bli minst 3 timmar per dag. Då har jag bara 1 häst.

Det är nog väldigt olika - jag har ju då eget stall och det blir ju att man springer där i både tid och otid, men 6 timmar som hon i ditt stall är där verkar ju nästan sjukligt om hon inte bor i stallet :smirk: hon kanske har en tråkig karl hemma;) . men det måste ju vara upp till var och en huvudsaken är väl att man hinner göra det man ska, och att man själv känner att man inte försummar sin häst. Men det är nog stor variation på hur mycket tid man är i stallet beroende på om man har eget stall eller inte.
¨Marija

i veckorna är jag där mellan 2 h till 4 h per dag, beroende på om jag ska rida eller inte, hade gärna varit där längre om jag bara hade kunnat pga jobb. en del dagar har jag hjälp av min medryttare, men det är lite sporadiskt. på helgerna åtminstone 6 h per dag, och då är det i princip alltid lite mer ridning som gäller, långturer å sånt.
ska tillägga att det gäller 1 häst. :)

Tillägg: Hur kan man försumma sin häst om man är i stallet 3 h /dag? din kompis verkar inte riktigt ha koll på att vanliga människor har skola och jobb att sköta. det är klart att man önskar att man kunde lägga mer tid i stallet, men man måste tjäna sitt uppehälle ( och hästens givetvis).... :confused:

Hm, ja nog för att hon har en tråkig karl:devil: och det är klart hon har ju inte barn och familj heller, hästen är väl hennes barn:smirk: ja, ja det är väl bara att bita ihop, läste någonstans att det finns en besservisser i varje stall det är nog sant!;)

Haha! :rofl:
det stämmer faktiskt det där med besserwissrar! har funnits (minst) en i varje stall vi stått!! :D

Jag tillbringar 2 timmar i stallet varje dag. Inkl mockning, skötsel å ridning. Om hästägaren mockat åt mig så tar det cirka 1,5 timme. Jag jobbar heltid, har ett hus, man, 2 barn å 2 hundar så jag kan inte tillbringa så mkt mer tid i stallet även om jag ville. Det låter kanske inte så bra i vissa öron men man måste liksom planera och prioritera. Jag vill verkligen ha häst men då kan jag inte hålla på å gosa i flera timmar. Jag rider hellre än putsar hovarna. (inget agg mot dem som har all tid i världen att putsa å gosa - det vill jag oxå men tiden... *suck*)

Nu ska jag chocka er alla. Har jag bråttom mockar jag och fixar mat och vatten och en liten puss på mulen på ca 30 min, skulle nog klara det på 15 min om det krävdes. Annars blir det väl ca 2 h på vardagarna och 3-4 h på helgerna. Rider oftast längre turer på helgen och pysslar mer med hästen.

Så är det när man har 12 h arbetsdag.

Jag har ju eget stall så man springer ju där till o från :D

Men som nu när det är för isigt överallt för att kunna rida/köra så blir det kanske totalt 1 - 1,5 timmar om dagen och då har jag 3 hästar.

När det går att rida/köra blir det betydligt mer tid, ibland uppåt 7 timmar, men då rider vi oxå långa turer på 2-6 timmar :banana:

Jag har två hästar , lägger ner 2-3 h/dag nu om vintern, så sommaren är det allt från 3-6 h/dag.
Jag har problem med gamla skador som förvärras i kyla vilket gör att jag inte klarar hålla igång så mkt vintertid

Jag är oftast i stallet mellan 1-3 timmar beroende på om jag rider eller inte, hur långt jag rider osv.

Jag är väl i stallet 3-4 timmar på vardagarna.
På helgerna 4-5 timmar. detta om inte man har en massa att plugga.

Sen så har jag gångavstånd till mitt stall 10 min ca.
Och 5 min med bil. Så jag har det himla bra med avståndet.

ca tre timmar/en häst
rider
mockar
gör iordning foder osv
men jag e rätt långsam ville inte behöva skynda mig när jag e istallet

jag lägger ca 2 h i stallet. Jag har 1 pålle att ta hand om. Men ibland kan det bli mkt längre. Beroende lite på vad vi tränar och om man kanske har insläpp eller så.

Jag ar typ hela dagen i stallet. Har 13 inackoderingar som har fullskotsel + 2 egna hastar.

tre timmar blir det iaf när jag är i stallet o ska rida o pyssla, är jag ledig så är det betydligt längre

Har en häst som går på lösdrift. Hon rids eller motioneras på annat sätt ca 4 - 5 dagar per vecka. De dagarna är jag väl i stallet ca 2 timmar. Andra dagar är jag inte där alls (stallägaren sköter fodringen) eller åker dit och hjälper till med fodringen. Tar då ca 20 - 30 min.

lillamyggan skrev:
Nu ska jag chocka er alla. Har jag bråttom mockar jag och fixar mat och vatten och en liten puss på mulen på ca 30 min, skulle nog klara det på 15 min om det krävdes. Annars blir det väl ca 2 h på vardagarna och 3-4 h på helgerna. Rider oftast längre turer på helgen och pysslar mer med hästen.

Så är det när man har 12 h arbetsdag.

Ojojoj skönt att ngn e som jag! Brukar oxå stressa som en idiot ibland men du mutar jag pållen med extra hö, så jag slipper ha dåligt samvete ;) Man e ju faktiskt människa även om man har häst!

Annars e jag väl där två-tre timmar om dagen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar