Tid för inkörning

trofé

Trådstartare
Hur lång tid tog det för din häst från det att du börjat aktivt med inkörningen tills det att du körde med vagn/rockard första gången? Och hur reagerade hästen första gången den hade vagn efter sig?

Sen givetvis inte att hästen är färdigutbildad då.

Sv: Tid för inkörning

Jag har kört in ganska många många hästar och ponnyer och märkt att på 8 veckor med träning 5 dagar i veckan så kan man köra hästen för vagn. Det snabbaste som funkat för mig utan att riskera olyckor är 6 veckor och den som tagit längst tid på sig har tagit ett år at köra in!! Hästarna som förbereds noga brukar inte alls reagera på vagnen. Jag kör med gigg först så det är ju bekvämare för hästen än skaklar och släpa som man kör med innan.
Jag har haft någon häst som reagerat på vagnen, framförallt bakselen, även om han var mycket väl förberedd.
Jag tar inte emot hästar som varit med om olyckyr/skenturer med vagn dock. Hästar som är bakrädda och/eller mycket ängsliga rekommenderar jag inte att köra in utan de kan bli bra ridhästar istället.

Vi körde in en unghäst i höstas (3 år då) och det tog väl ca 1-1½ månad innan vi spände för och ca 2 månader innan han gick avslappnat och började jobba ordentligt i vagnen. Han är ju grundtränad innan med kommandon och plastdunkar släpande efter sig när man lett honom och så, men ingen körträning, varken tömkörning eller annat. Han reagerade inte nämnvärt på vagnen, det brukar dom inte göra om man vant dom ordentligt, det enda han tyckte var lite konstigt va när det tog emot ordentligt, men det släppte på ett par gånger.

Väldigt olika. Vi hade en ardenner som vi tömkörde 8-10 ggr sedan drog han fössingen. Nu var denna killen väldigt speciell och jag ger mig f-n på att han var skogshäst i sitt förra liv.

Jag har aldrig kört in någon från början men shirehästar körs och rids ju in på rekordfart generellt sett. Som jag förstått det hade de tömkört Tom ett par gånger och sedan satte de honom för släde och så gav de sig ut på utflykt :angel:

Likadant med de flesta andra shires jag hört talas om. Inridning går likadant till, man slänger på dem en sadel går ett varv runt stallet och kollar så att det är ok med sadeln, sedan hoppar man upp och rider ett par varv på inhägnat område innan man tar en skrittur i skogen :rofl:

Nej det är inget jag rekommenderar generellt :angel:

Nä var på ett Shirehästcenter i England så sa dem att "om hästen visar rädsla eller om den "drar iväg" så skickas den till slakt för de blir så farliga!! Detsamma hörs från rediga hästkarlar som kör ardenner; går de inte att köra på en gång så går de till slakt. Jag vet en gube som skickade 4 unghästar på slakt inom ett år.....

Det är inget ovanligt, många som har uppfödning med massor med hästar och som bara kör/rider in dom för att få sålt dom har inte tid att lägga ner energi på en "problemhäst" och dom förlorar mer på att lägga ner tid på en häst som (enligt dom) kanske aldrig blir bra än på att köra dom direkt till slagt.

Jo tyvärr så är det ju så att många vill se resultat direkt.

Då är ju sverige ett av dom länderna som inte ligger i topp vad det gäller att skicka hästar till slakt.

Köpte en häst som såldes pga att hon inte ansågs ridbar så jag började med att köra in henne. Började i januari och höll på nån månad. Vet inte tiden exakt men hon gick med släde innan snön försvunnit....Skulle tro kring tre månader efterråt. Jobbade inte med inkörningen dagligen utan varvade det med den "problemfyllda" ridningen oxå.

Puttar upp. Så många som läst tråden, säkert är det några av er som kan ge något svar eller berätta om era erfarenheter?

åsnorna kör jag in på ca. fyra tillfällen :-)
Inget jag dock skulle göra med en häst/ponny.
Smilla har jag jobbat med under (aktiv tid räknat) ca. 2 veckor och vi har precis börjat släpa däck med henne. Och hon har börjat förstå tömkörningen, är trygg med träns/bett och sele. Hon är rädd om sina bakben så hon kommer att få extra tid med att släpa grejer och grejer som slår emot/trasslar in sig i hennes bakben.

Min foderhäst hade dragit en del grejer efter sig eller så hade den förra ägaren gått bakom honom med diverse saker.
Sen började vi tömköra honom vilket gick jätte bra.Sen gick vi med vagnen efter honom vilket också gick jätte bra.
När vi för första gången satte på vagnen på honom så reagerade han bara positivt.Tyckte att det var jätte kul vilket han tycker fortfarande.Han blir pigg och glad då =).
Det tog väl cirka 4-5 månader.

Jag kollade mina gamla anteckningar om hur vi körde in vår häst när hon var 13 år och såg att vi:
tränade tömköring några månader (egentligen mest för att lära oss själva), tömkörde med sele på ca 4 gånger, drog en släpa en gång och en sorts tung "släde" en gång och sedan spände för vagnen. Hon accepterade vagnen på en gång och sedan var det bara att köra. Det är nu 4 år sedan och hon blir lika glad varje gång hon får dra vagnen.
Man skulle kunna misstänka att hon varit körd som ung, även om tidigare ägaren inte trodde det.

Tackar för svar! Hoppas fler vill dela med sig av sina uppgifter.

Nä var på ett Shirehästcenter i England så sa dem att "om hästen visar rädsla eller om den "drar iväg" så skickas den till slakt för de blir så farliga!! Detsamma hörs från rediga hästkarlar som kör ardenner; går de inte att köra på en gång så går de till slakt. Jag vet en gube som skickade 4 unghästar på slakt inom ett år.....

Ja, men jag håller faktiskt med lite här...:crazy:

Var på hingstpremieringen för NSV i helgen o veterinärerna höll på bli mördade av flertalet hingstar, vissa klarade aldrig göra bruksprov, de stod på bakbenen, hängde över boxväggar så de fick bindas i boxen osv...

Blev lite både förskräckt o förbannad där!! NSV är en BRUKSHÄST som ska va lugn o KÖRBAR o i alla lägen haterbar men aveln verkar ha gått mer o mer på exteriör o inte på bruksprovsresultat m.m. Visst det är ju trevligt för individen att inte hamna på slakt men använd då för fasen inte sådana hästar i aveln:devil: hela rasen o dess rykte förstörs ju så på sätt o vis håller jag med hästgubbarna som slaktar om inte hästen fungerar...

Jag håller fullständigt med. Man måste ha ett avelsurval för att få fungerande hästar som folk klarar av utan att riskera att bli skadade i det "vardagliga" arbetet. Förr avlade man inte så mycket på utseendet utan på de hästar som hade rätt psyke och som fungerade bra i sin arbetsuppgift.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men jag håller faktiskt med lite här...:crazy:

Blev lite både förskräckt o förbannad där!! NSV är en BRUKSHÄST som ska va lugn o KÖRBAR o i alla lägen haterbar men aveln verkar ha gått mer o mer på exteriör o inte på bruksprovsresultat m.m. Visst det är ju trevligt för individen att inte hamna på slakt men använd då för fasen inte sådana hästar i aveln:devil: hela rasen o dess rykte förstörs ju så på sätt o vis håller jag med hästgubbarna som slaktar om inte hästen fungerar...

Du tycker inte även de som handhar hästarna har tappat tidigare generationers lynne de med?...Nog för att det finns hingstar med dåligt lynne, men ofta ofta handlar det om mer än så, det är hingstar som börjar hanteras för sent, med fel medel etc etc. Vi bör nog vara lite mer ödmjuka och se att vi på det sättet vi hanterar hästarna inte ger dem tillräckligt med stadga. Men jag håller med dig om att det är oroväckande att det är inne med vackra idioter inom aveln.

Helt klart det är mycket som beror på den som håller i snöret... nämner inga namn men vi som var där vet vissa ägare som inte ska ha på någon sådan tillställning att göra!! De förstör för alla andra:devil: Frågan är vad man ska göra åt sådana som gång efter gång de dyker upp o har totalt ohanterade hästar!? Portförbjuda? Ge hästen 35 poäng är ju ett sätt men lite taskigt mot hästen...

Man kan ha synpunkter på mycket av det man ser på hingstpremieringar. Fast det kan vara svårt att veta om det är för lite hantering, dålig hantering, för sen hantering eller, något som är alltför vanligt: hingstar som gått ensamna(dvs inte varit på hingstbeten i tidigare år och därmed inte blivit socialt kompetenta)...etc etc. Ibland kan det dessutom TROTS väldigt goda förberedelser och hantering ändå bli en och annan hingst som blir som förbytt när de kommer ut bland andra hingstar...
Jag har skrivit det på annan plats; det försvann mycket hästkunnande och som sedan kom tillbaka i en ny, alltför daltande form.

svar till TS: på vår gård kör vi in hästarna på ca 2 månader. Utifrånkommande hästar tar ofta 1-2 mån längre. Snabbaste inkörningen var en av våra egna, en 6-årig valack, 2 veckor tog det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 013
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka