Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

G

Geisli

Min häst bröt sig in i en havretunna igår å åt sig MÄTT. Ätit max 5 kg är min bedömning. Upptäckte honom kl 18:00. Då stod han å sov i bland havren.... :eek::eek::eek:

Upptäcker kl 09:00 idag att hästen har fått FÅNG. :crazy:

HUR LÅNG tid tar det för eländet att passera tarmarna är min fråga?? :confused:

Är det fortfarande idé med sondning med paraffinolja?? Väntar nu på jourveterinär, som säger att det är för sent, att havren/giftet redan passerat å det är därför ingen idé att sonda. Eftersom han inte haft eller har kolik så fungerar tarmarna som de ska.

Har pratat både med fång-duktig hovslagare och annan veterinär (med egna fånghästar) som båda säger att de skulle sonda nu!! Att man har mkt att tjäna på det, att det vänder fortare osv.

Vad säger någon på forumet? Ska jag stå på mig ang sondningen, eller ÄR det för sent??

Det är en islandshäst med extra långa tarmar får väl tilläggas då.... :angel:

Sv: Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

Oj oj oj....
Är allt annat än en expert men jag skulle definitivt se till att sonda. Ju snabbare giftet kommer ur kroppen desto bättre tycker man ju.... Hästen har kanske inte hunnit tillgodogöra sig allt ännu och att avbryta den processen borde ju vara positivt oavsett om man gör det "lite sent".....

Önskar dig lycka till med pållen i alla fall...!

/Kira2002 med egen fångis...

Tack för svar! Jag är helt inne på din linje, börjar bygga upp bestämdheten att säga ifrån att - NU SONDAR DU! - till veterinären som är motvillig. Det är ju ändå en tjänst jag betalar för...

Ja, eller så föreslår du och diskuterar varför/varför inte, det är nog smartare. Hur skulle det sluta om veterinärer behandlade djuren efter ägarnas order? För att det är en tjänst de betalar för. :crazy:

ca 48 timmar (2 dygn alltså) från att det går in ena vägen tills att det kommer ut nästa :D

Ja, det är en tjänst på så vis att det är en fullt utförbar åtgärd som kan vara lämplig i situationen. Och det är till syvnede MIN/HÄSTENS risk man tar om man väljer LÅTA BLI.

Däremot kan man ju inte begära att veterinären ska ställa en annan diagnos för att ägaren har fått för sig det. Eller utföra en behandling som inte har med sjukdomen att göra. Men det är ju inte det det handlar om.

Här handlar det om att inte spara några omkostnader eller metoder för att "det kanske ändå är för sent". Enligt vems tyckande? Inte min plånbok i a f, även om den knorrar...

ca 48 timmar (2 dygn alltså) från att det går in ena vägen tills att det kommer ut nästa :D

Tack för uppgiften!!! Ja, det är ju i tjocktarmen som skadan sker, å det är ju "sista biten"....

Nu blev även min plånbok mindre sur, den är nu helt med på noterna för den känner sig helt övertygad om att det är lönt!

Ja, hästen bajsar fortfarande löst, så inte tusan har det kommit ut allt som ska ut.

Å jag har sagt till vet som kommer om tio minuter, att här skall slangas vare sig vi tror på det eller ej... :bow: Hellre en åtgärd för mkt än en för lite...

Däremot kan man ju inte begära att veterinären ska ställa en annan diagnos för att ägaren har fått för sig det. Eller utföra en behandling som inte har med sjukdomen att göra.

Jo, ganska så ofta faktiskt.

Men lycka till med pollen!

Pust. Nu har vet varit här. En jätteduktig tjej som kunde motivera varför vi inte skulle slanga. Så vi slangade inte. Fråga mig inte exakt vad hon sa, men hon ingav förtroende. Visade sig dessutom när hon dök upp att vi var gamla bekanta sedan ridskoletiden i tonåren, sånt är alltid kul!

Att kusen hade hög feber å antaglien har Erlichia mer än fång, är en annan historia som inte hör hemma här i den här tråden... :-P

Pust. Nu har vet varit här. En jätteduktig tjej som kunde motivera varför vi inte skulle slanga. Så vi slangade inte. Fråga mig inte exakt vad hon sa, men hon ingav förtroende. Visade sig dessutom när hon dök upp att vi var gamla bekanta sedan ridskoletiden i tonåren, sånt är alltid kul!

Att kusen hade hög feber å antaglien har Erlichia mer än fång, är en annan historia som inte hör hemma här i den här tråden... :-P

Inte för att jag kan allt om detta men en häst som har ett pågående fånganfall kan väl få feber? Dessutom tycker jag att om hästen var frisk innan havren och sedan blev jättedålig strax efter så verkar det konstigt.Och om det är fång. är det inte bättre att slanga den ändå för att återställa balansen i grovtarmen?
Men jag är inte veterinär.

Senast ändrad:

Hur menar du att slangning skulle återställa balansen i grovtarmen?

Hur menar du att slangning skulle återställa balansen i grovtarmen?

Jag tänkte att man rensar ut alla olämpliga levande och döda bakterier , mjölksyra och gifter som finns där om stärkelsen i havren har runnit över dit. Men det fungerar kanske inte så. I så fall tar man bort det som är bra också i och för sig.

Det kan ju vara en belastning för tarmen att hantera olja som kommer efter belastningen med stärkelse. Den skall ju "hinna ikapp" om det skall ha riktig nytta. Hästar har ju ca 30 m tarm.

Paraffinoljan snabbar på passagen av det olämpliga fodret genom tarmarna (minskar därigenom risken för upptag via tarmen ) och lägger sig dessutom som ett skyddande lager mot tarmslemhinnan och minskar även på så sätt upptaget av "gifterna" till blodet.

Det stabiliserar alltså inte tarmfloran, det får man ordna sedan.

I det aktuella fallet skulle hästen helst ha sondats med olja omedelbart då man upptäckte att han ätit havre för att minska risken både för fång och kolik. Det hade varit det allra bästa. Eftersom detta inte gjordes så kan det vara väl sent att göra nästa dag men då detta var på morgonen och det bara gått 1/2dygn hade jag om det varit min häst gett olja ändå.

Nu verkade det ju som om denna häst inte hade fång utan Anaplasma??

Paraffinoljan snabbar på passagen av det olämpliga fodret genom tarmarna (minskar därigenom risken för upptag via tarmen ) och lägger sig dessutom som ett skyddande lager mot tarmslemhinnan och minskar även på så sätt upptaget av "gifterna" till blodet.

Det stabiliserar alltså inte tarmfloran, det får man ordna sedan.

jag menade snarare att det skulle få bort det som inte ska vara där men inte att stabilisera tarmfloran. jag uttryckte mig nog lite oklart.
Men har jag missförstått detta att fånghästar ofta har feber i det akuta stadiet?

Det kan ju vara en belastning för tarmen att hantera olja som kommer efter belastningen med stärkelse. Den skall ju "hinna ikapp" om det skall ha riktig nytta. Hästar har ju ca 30 m tarm.

Denna olja rinner vad jag förstår rakt igenom. Innebär det då en extra belastning? Jag undrar det.

Ptja, drick några liter parafinolja och prova om du känner av en tarmbelastning, typ. ;)

va:confused:

Har den inte fång nu?:confused::confused:

Hehe, jodå, en släng av fång kan han nog ha - men han reagerar inte på visitertången, rör sig inte som en fånghäst i vändningarna, å pulsar knappt i benen. Så havren har i vilket fall inte genererat något större fånganfall... enligt gårdagens bedömning. Vilket ju är positivt!

Erlichian är jag inte förvånad över, med tanke på alla fästingar, men att det skulle bryta ut så våldsamt just på förmiddagen efter han ätit en massa havre är ju bara att "tacka för" - för pga havren så tog jag ut veterinären, vilken upptäckte den höga febern osv... Prov är tagna å inväntar svar innan full klarhet dock. Hade inte tänkte rida igår utan skulle inte ha märkt att han hade feber osv om inte jag var orolig pga havre å fångrisk...

Tur i oturen? Å väldigt otippat...

Han behandlas dock mot fång, samtidigt som det andra, inget utesluter ju det andra. Men han mår mkt bättre idag!

Inte för att jag kan allt om detta men en häst som har ett pågående fånganfall kan väl få feber? Dessutom tycker jag att om hästen var frisk innan havren och sedan blev jättedålig strax efter så verkar det konstigt.Och om det är fång. är det inte bättre att slanga den ändå för att återställa balansen i grovtarmen?
Men jag är inte veterinär.

Jodå, fång kan ge feber, men inte så HÖG feber. Pålle hade 40 grader.

Vet bedömde att det i stort sett gått ett dygn sedan intaget av havren å att skadan var redan skedd. Detta för att hon inte kunde komma förrän på eftermiddagen igår. Då hade det gått 20 - 21 timmar. Vi skulle behandlat med paraffin samma dag om det skulle vara en verklig idé. Alltid lär man sig något... Jobbigt bara att alla insatta (vet å hovsl) säger olika saker, man får själv besluta sig för vem man ska lita på.

Slangningen innebär ju också risker i sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka