G
Geisli
Min häst bröt sig in i en havretunna igår å åt sig MÄTT. Ätit max 5 kg är min bedömning. Upptäckte honom kl 18:00. Då stod han å sov i bland havren....
Upptäcker kl 09:00 idag att hästen har fått FÅNG.
HUR LÅNG tid tar det för eländet att passera tarmarna är min fråga??
Är det fortfarande idé med sondning med paraffinolja?? Väntar nu på jourveterinär, som säger att det är för sent, att havren/giftet redan passerat å det är därför ingen idé att sonda. Eftersom han inte haft eller har kolik så fungerar tarmarna som de ska.
Har pratat både med fång-duktig hovslagare och annan veterinär (med egna fånghästar) som båda säger att de skulle sonda nu!! Att man har mkt att tjäna på det, att det vänder fortare osv.
Vad säger någon på forumet? Ska jag stå på mig ang sondningen, eller ÄR det för sent??
Det är en islandshäst med extra långa tarmar får väl tilläggas då....
Upptäcker kl 09:00 idag att hästen har fått FÅNG.
HUR LÅNG tid tar det för eländet att passera tarmarna är min fråga??
Är det fortfarande idé med sondning med paraffinolja?? Väntar nu på jourveterinär, som säger att det är för sent, att havren/giftet redan passerat å det är därför ingen idé att sonda. Eftersom han inte haft eller har kolik så fungerar tarmarna som de ska.
Har pratat både med fång-duktig hovslagare och annan veterinär (med egna fånghästar) som båda säger att de skulle sonda nu!! Att man har mkt att tjäna på det, att det vänder fortare osv.
Vad säger någon på forumet? Ska jag stå på mig ang sondningen, eller ÄR det för sent??
Det är en islandshäst med extra långa tarmar får väl tilläggas då....