Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

Sv: Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

Jag hörde av en kontakt jag tog privat med en annan veterinär att häst kan dö av DIARRÈ efter överätning....om INGA åtgärder vidtas...

Min pålle fick nu medel mot diarré ovanpå alla andra medikamenter...

Vad som jag lärt mig av historien är att sonda paraffin direkt efter inbrott i havreburken.......klinik är nog överilat, men tanken säkert god.

Men mest har jag lärt mig att låsa havrekaksburken med både lås, bom å kedja...så inga sugna pållar kan ertappas med lång näsa i burken ö h t... *suck*

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är ju inte hetsätningen som är skadlig - inte bara, i alla fall - utan mängden foder de lyckas stoppa i sig. Även om hästen äter lugnt så kan den ju på en hel natt stoppa i sig åtskilliga kilon, vilket leder till alla möjliga dumheter i magen och tarmarna. (Och som sedan sprids till hovar etc. också.)

Som sagt, du gjorde det du kunde och pratade med veterinär, och hästen verkar ju ha klarat sig bra, men jag tror personligen att det var ren och skär tur - i alla fall om det finns nåt att förlita sig på i det jag har hört om överätning.

Klart det har med mängden att göra. Men en hetsätare hinner äta MER på KORT tid. Så lång tid hade han inte på sig, det skedde ju på em å jag var hemma å jag tittar till dem ofta.

Forts. Han var utan uppsikt i max 2 timmar.

ÖVERÄTNING har det inte någon gång handlat om för han har inte ätit så mkt mer än vad som i princip kunde varit en regäl kraftfodergiva för en hårt arbetande häst, det handlar om att ha ätit havre en stund under fri tillgång - dvs för mkt av något han inte är van att äta - med eventuella tarmstörningar som följd - dvs risk för fång, kolik el diarré.

En häst känner mättnadskänsla efter en viss TID, inte huruvida magsäcken känns full. En häst som sätter i sig mat fortare hinner äta MER på samma tid som en långsamt ätande häst. Min häst tar nästan en timme på sig att äta ett kg hö, han står alltid å halvsover när han äter. Så jag har inte varit orolig för att magen skulle spricka sort of speak. Han åt inga kollossala MÄNGDER. I det fallet bör man nog försöka FÅ UR hästen mat, inte bara hindra upptaget i tarmen med paraffinolja, då behöver man nog alldeles säkert uppsöka klinik - för akut operation kan då också kanske behövas. Det är vad jag tror.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka