Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

Sv: Tid att passera tarmarna?? Sondning lönt??

Det kan ju vara en belastning för tarmen att hantera olja som kommer efter belastningen med stärkelse. Den skall ju "hinna ikapp" om det skall ha riktig nytta. Hästar har ju ca 30 m tarm.

Ja, så tänker jag med, det skulle behövas en riktig racer olja om den ska hinna komma ikapp ett 20 timmars försprång...

Och dessutom så är tarmen nu i verklig obalans eftersom han behandlas mot Erlichian också, vilket verkligen tar kål på mag å tarmbakterierna om jag förstått saken rätt. Han får därför även tillskott (Diarsanyl) mot diarré å för att stödja floran...

Så oljan är vi lika glada att slippa i detta läget, magen känns som största riskfaktorn i dagsläget.

Ska skaffa sk mikrobalans på måndag för ytterligare hjälp till bakterierna, men hur tusan håller man igång tarmarna när hästen måste stå still pga fång? Massage? Då spänner han bara magmusklerna å verkar inte alls ta emot massagen...

Senast ändrad av en moderator:

Massage är nog svårt. Svår sits det där, hoppas att det löser sig. :( Du kan ju ge mag-tarm balans som tillskott också.

Ska skaffa sk mikrobalans på måndag för ytterligare hjälp till bakterierna, men hur tusan håller man igång tarmarna när hästen måste stå still pga fång? Massage? Då spänner han bara magmusklerna å verkar inte alls ta emot massagen...

MIn häst har gjort samma sak ,natt fodrarna glömde stänga box dörren helt och min gick ut och åt 1 halv säck morötter ,höensilage ,havre och allt han kom åt !! Tack och lov för morötterna och ensilaget ,han klarader sig utan KOLIK ,helt otroligt .Men det jag gjorde var att ge honnom massot av betfor för att allt skulle ut snabbt och MASSOR av GROVT HÖ ,så att tarmarna jobbar annars är det kolik varning direkt...Ett bra hö opch ett paket jäst är bättre an mag och tarm !!Och kan du få tag i DIAMOND V ,ett pulver så har du en bra mage DIREKT!!!OCH INGET KRAFT FODER !!!så länge hästen är dålig...:eek:

Jodå, fång kan ge feber, men inte så HÖG feber. Pålle hade 40 grader.

Vet bedömde att det i stort sett gått ett dygn sedan intaget av havren å att skadan var redan skedd. Detta för att hon inte kunde komma förrän på eftermiddagen igår. Då hade det gått 20 - 21 timmar. Vi skulle behandlat med paraffin samma dag om det skulle vara en verklig idé. Alltid lär man sig något... Jobbigt bara att alla insatta (vet å hovsl) säger olika saker, man får själv besluta sig för vem man ska lita på.

Slangningen innebär ju också risker i sig.

Jag håller med dig om att det är jobbigt att alla säger olika.
Jag undrar fortfarande om detta med febern. Jag har läst en forskningsrapport om en fångstudie där man undersökte blodflödet i hovarna genom att mäta temperaturen i hovarna. Man mätte samtidigt kroppstemperaturen och de försökshästarna hade över 40 graders feber. (C.C. Pollit och C.T. Davies 1998 Equine Laminitis: Its Development Cincides With Increased Sublamellar Blood Flow.) Men det behöver naturligtvis inte betyda att alla fånghästar får feber. Men det var därför jag reagerade.

Bästa sättet att hålla igång tarmarna måste väl vara att ge hästen bra med grovfoder så att den kan bygga upp bakteriebalansen igen. Det är den som behöver återställas. Vanlig bakjäst från en livsmedelsaffär är inte heller fel.

Tack alla tre för svar. Ska rapportera läget:

Nu tror vi inte alls på fång. Temp har gått ner till 37.7 (med medicin), ingen typisk fånghälta vid vändningar i dag heller, samt inte alls ovillig vid skritt, nästan som vanligt. Fortfarande ingen reaktion vid tryck med visitertång i tåområdet.

Däremot tjock över alla fyra kotor. Inte gallig, utan tjock. Tydligen typiskt vid Anaplasma. MEN proverna visade inga tecken på detta, vet fick svar idag. Vita blodkroppar var heller inte så långt från normalvärdet. Mysko det här.

Någon slags infektion är det. Frågan är om det har vänt nu. Detta ska testas imorgon, genom att jag låter bli att ge Fenylbutazonen på morgonen, å sedan tar tempen mitt på dan å på eftermiddagen för att se om tempen stiger. Gör det det så fortsätter vi intravenös behandling med antibiotika (?). Stiger den inte, så avvaktar vi å ser om pålle fortsätter bli bättre - ifrån vad vi inte riktigt kan veta vad det var...förrän möjligen om 10-14 daqr då nytt blodprov kan tas för att få klarhet.

Pållis får gott om grovfoder, fjolårshö med dåliga värden. Ska köpa mikrobalans, men också testa det med bakjäst, det har jag ju hemma.

Jag antar att veterinären tittat efter s.k inklusioner i de vita blodkropparna som ofta brukar finnas i akut feberstadie vid Anaplasma. Hittar man ej sådana och fortfarande har stark misstanke om denna infektion går det alldeles utmärkt att direkt skicka ett blodprov för s.k PCR till SVA. Detta är ett säkert test vid akut Anaplasmos. Om man ska ta blodprov för antikroppsbestämning är det bra att ta ett prov nu direkt och ett om 2 veckor för att kunna bedöma om det är en aktiv infektion eller inte ( =titerstegring) Att bara ta ett prov om 2 veckor säger inget alls då du inte vet om hästen redan i dag har antikroppar mot Anaplasma (vilket ett stort antal friska hästar också har )

Det verkar lite dumt att sluta behandla redan efter 2dagar då misstanken ändå kvarstår (hög feber, stel, svullna ben ) Om hästen tålt behandlingen kan man väl ändå slutföra den?

Även fång kan göra att hästen svullnar i benen. Då hästen fått Butta är det ju svårt att riktigt bedöma hur den går och vänder i dag.

Jag antar att veterinären tittat efter s.k inklusioner i de vita blodkropparna som ofta brukar finnas i akut feberstadie vid Anaplasma. Hittar man ej sådana och fortfarande har stark misstanke om denna infektion går det alldeles utmärkt att direkt skicka ett blodprov för s.k PCR till SVA. Detta är ett säkert test vid akut Anaplasmos. Om man ska ta blodprov för antikroppsbestämning är det bra att ta ett prov nu direkt och ett om 2 veckor för att kunna bedöma om det är en aktiv infektion eller inte ( =titerstegring) Att bara ta ett prov om 2 veckor säger inget alls då du inte vet om hästen redan i dag har antikroppar mot Anaplasma (vilket ett stort antal friska hästar också har )

Det verkar lite dumt att sluta behandla redan efter 2dagar då misstanken ändå kvarstår (hög feber, stel, svullna ben ) Om hästen tålt behandlingen kan man väl ändå slutföra den?

Även fång kan göra att hästen svullnar i benen. Då hästen fått Butta är det ju svårt att riktigt bedöma hur den går och vänder i dag.

Du har full pejl ser jag. För mig är mkt helt nya begrepp i detta, men jag känner igen allt du säger. Det är vad vet sa till mig, fast jag har svårt för att få det att fastna i hjärnan så jag kan återberätta.

Första planen var att vet skulle kommit ut idag för att ta det andra blodprovet, eftersom inga inklusioner visades. Sedan beslöt hon att vi skulle göra på så vis som bestämdes, se inlägg ovan från mig. Ärligt talat är jag inte helt på det klara hur allt hänger ihop längre. Men jag ska i a f kolla ev feberstegring i morgon.

Och jag personligen vågar inte utesluta fång fullständigt, eftersom jag också har i åtanke att fenylbutazonen mkt väl kan dölja de verkliga symtomen. Han står därför kvar i sin mjuka box tills jag känner mig säker på att fång är uteslutet eller utom högrisk för hovbenlägesförändringar.

För min del får vet fria händer att göra vad som är bäst. Jag skall konsultera vidare imorgon med henne. Kanske har det med att det är helg att göra som det blivit lite off praxis? Labbet var t ex stängt igår när provet var nytaget, så provet hade visst sett lite "gammalt" ut idag trots att det var noggrant nerkylt. Hm, ännu en orsak till att se till att få ytterligare ett prov gjort på bumsen? Nåväl, vet har säkert sina skäl till att denna väg valts. Jag ser bara inte hela bilden klar för mig och kan därför inte heller återge den.

Det låter lite konstigt. Vilka symptom, utöver febern, hade hästen som skulle tyda på Anaplasmos? Jag skulle inte våga inleda en tetracyklinbehandling på en häst som just varit lös i foderkammaren. Inklusionskroppar letar man mkt sällan efter eftersom PCR är ett så mkt tillförlitligare test. Vet du exakt vilka prover som har tagits?

Fördelen med att leta inklusioner är väl mest att det går snabbare att få ett svar ( om det nu hittas några förstås ) PCR måste ju skickas till Uppsala.

Jag tycker också att det låter som en konstig slump att hästen fick akut Anaplasmainfektion direkt efter havreintaget...

Vet du om akut fång verkligen ger så hög temp som 40 grader? Finns ju beskrivet men måste väl ändå vara ovanligt?

Vet du om akut fång verkligen ger så hög temp som 40 grader? Finns ju beskrivet men måste väl ändå vara ovanligt?

Jag får nog förtydliga att jag inte påstår att det är så. Det har jag inte ngn aning om. Men eftersom jag har läst att de kan få hög feber vid fånganfall så menade jag bara att det var lite konstigt att tycka att det ej kunde vara fång pga den höga febern.

Är det inte i detta läget som det är bra att kyla hovarna/ benen- om det nu ev. är fång? Att försöka krympa kapillärerna i hoven o inte få dit mer av giftet- lite förenklad förklaring :angel:

Det låter lite konstigt. Vilka symptom, utöver febern, hade hästen som skulle tyda på Anaplasmos? Jag skulle inte våga inleda en tetracyklinbehandling på en häst som just varit lös i foderkammaren. Inklusionskroppar letar man mkt sällan efter eftersom PCR är ett så mkt tillförlitligare test. Vet du exakt vilka prover som har tagits?

Det var inklusionkroppar man letade efter.

Andra symtom än febern var just tjockheten vid kotorna och kanske att hästen stod bredbent, Dvs kände sig vinglig? Tja, vad vet jag.

Nu börjar spekulationerna spreta så av alla läsare i tråden, att jag nog inte orkar bemöda mig att svara på alla. Jag blir bara mer förvirrad. Det räcker att jag försöker få koll på verkligheten här hemma med inblandad veterinär som hjälp. Hon kan sin sak, det är jag säker på. Ursprungsfrågan är ju i dagsläget inte aktuell längre.

Tack alla för engagemang å svar! :bow:

Är det inte i detta läget som det är bra att kyla hovarna/ benen- om det nu ev. är fång? Att försöka krympa kapillärerna i hoven o inte få dit mer av giftet- lite förenklad förklaring :angel:

Innan vet kom i lördags kylde jag pålles hovar i 20 minuter, för då hade i a f bakhovarna hunnit bli bra varma. Inom loppet (alltså före kylningen) av ett par timmar så ökade temperaturen markant från att först inte varit varma alls, men berodde det på att jag ställde in honom i lösdriften så hela hästen blev varmare?? Gjorde i a f ingen skada där å då eller heller nu, vad det verkar. Verkade som hästen fick en viss lättnad snarare, ville jag gärna tro i a f. Han har ju så svårt för att uttrycka sig i ord kraken... :grin: ;)

visst vore det bra om de kunde tala- ibland:angel:

hoppas att det löser sig o att Pålle tillfrisknar:)

Han har nu på morg 37, 0 grader i temp, kotorna känns mindre svullna, man känner ben å senor nu.

Vad som oroar mig mest är magen återigen. Den bubblar å blibbar förvisso men inte så mkt som den borde, samt han har inget druckit över natten. Men han äter sitt frukosthö, trots att det nästan inget smakar. :p

Dock ser träcken finare ut. Bättre i både färg å konsistens, men inte helt bra. Å jag hittar inte så mkt som jag skulle vilja. Men han kan ha trampat ner det i det jättetjocka underlaget.

Ska tempa å kolla gång på hårt underlag kl 12 å se vad jag får ut av det. Å samma igen kl 15. Sedan konsultera vet. Ingen Butta idag på morg.

Jag har fått lära mig att om hästen föräter sig på t.ex. havre så lastar man direkt och åker till närmaste klinik. Nu är det några år sen jag fick höra såna uppmaningar, och man har väl säkert gjort framsteg i forskningen, men 20 timmar efteråt riskerar man väl att hästen redan är död om den fått t.ex. kolik eller stopp i blindtarmen? Vill inte säga att du har gjort fel, du gjorde säkert det du kunde, men JAG hade inte tvekat en sekund att åka till klinik direkt på morgonen. Eller är det onödigt nuförtiden, kan man lika gärna vänta? (Frågar för att lära mig.)

Det kan förresten ta upp till 56 timmar för maten att passera genom hela systemet.

Jag håller med dig. Dessutom är det så att om man är rädd för fång så har jag läst att det kan ta ganska många timmar (30 - 40 tim) innan det når till hovarna och hästen får ont i dem.

till ts
Du har naturligtvis gjort rätt som har ringt till veterinären och följt de råd du har fått. Jag hoppas att det har gått bra med hästen.

Pålle mår mkt bra. Ingen feberstegring eller hälta trots helt uppehåll i medicinering. Myskopysko hela alltihopa. Inga tendenser vare sig till fång eller infektion idag.

Själv har jag aldrig hört att man ska åka till klinik efter havrefrossa. Nu har jag inga så glupska hästar, jag vet dem som verkligen är glupska av sig, men så är icke mina. De äter alltid med ro. Hade säkert varit värre om man haft en hetsätare. Kan mkt väl varit så att min fick för sig att ta sig en tupplur mitt i ätandet, för att forstätta snaska vidare senare...så kanske fick han inte i sig så mkt när allt kommer omkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka