Thurbo thrust eller Giant chill?

cusan

Trådstartare
Vilken hingst är att föredra som far egentligen?
erfarenheter av psyke, kapacitet osv emottages tacksamt!

Sv: Thurbo thrust eller Giant chill?

Beror på vad man har för sto.. om du vet vad för typ häst hon lämnar.. :smirk:

Hej!
Min första reaktion på Giant Chill är att han ger kapabla avkommor :) men som dock är rätt heta! :devil:
Inte heller så snygga. :cry:
Men det beror ju så klart på vad man har för sto. :smirk:
De Thurbo thrustare jag haft har varit lungna, trevliga, kapabla, stora och ganska sent uvecklade !
Om jag skulle välja till mitt sto hade jag nog tagit Thurbo Thrust men hon är ju ganska nervös, liten och tidigt utvecklad så det hade nog passat henne bra. :rofl:
MVH Linnea :bump:

Vi har fått två avkommor efter Turbo Thrust och är väldigt nöjda med psyket och utstrålningen. Lätta att hantera och mycket samarbetsvilliga utan att vara mesiga.
Hingsten var dock ganska påverkad av sina hormoner och blev lite okoncentrerad (är numera valack)
Hur de klarar tävlingsbiten återstår att se. Jag skulle gärna betäcka med Turbo Thrust igen. En prisvärd hingst, men det gäller ju att det är rätt mamma också.

Giant Chill ligger mej varmast om hjärtat :love:
De avkommor jag har haft att göra med har varit arbetsvilliga med bra psyke. kaftiga modellen, men lätt att röra på sig. Hmmm, jag är nog inte tillräckligt opartisk i denna fråga :angel:

jamen nu kommer du ju och rör till allt! *ler* tyckte det vägde över mot turbo innan du kom och förstörde allt! ;)

Jag kan bara yttra mig om psyket fram till att dom är ett och etthalvt.

Vår erfarenhet säger att Turboungarna är klart mer lätthanterliga än Giant Chillarna.

För två år sedan hade två av våra ägare bokat Giant Chill men ångrade sig.
Båda fölmärrarna är mycket vassa och det skulle inte ha blivit bra med honom.
Så den ena gick till Diamond Way och den andra till Smokin Lantern.
Tror inte att ägarna ångrar sig.

AM

Snurrig

Nu får ni ursäkta mig men jag har "snurrat" till det.
Stona var inte bokade till Giant Chill utan Giant Cat.
Det var han som avbokades senare.

Rätt ska va rätt. :D

AM

Har träffat tre Giant Chill-avkommor.
Tyvärr har två av dem varit skadade och kanske inte fått visa vad de går för. De är 5 & 6 år.
Jättetrevliga hästar båda två. Bra psyke och ej skarpa trots att modern är det (samma mamma). Den ena är väldigt liten, ponnymått på den.
Den andra är bra mycket större och MYCKET vacker!!

Den tredje är ännu bara två år och har varit väldigt jobbig, tills de tog kulorna på honom i höstas/vintras. Han är enormt stor och, hmmm, inte speciellt vacker... Inkörningen har iallafall gått bra och han verkar lära sig snabbt!

jag har, vad jag vet bara träffat två gigant chillare, å de två stona var så totalt olika som det bara går att vara.
den ena, tvååringen då, nu tre, var ett riktigt litet monster! ganska liten, och ful som stryk var hon också.. hade hon haft en annan ägare/tränare som verkligen kunde utnyttja hennes skalle skulle hon säkert kunna bli bra, men som sagt. hon är inte lätt!
den andra, cirkus sex år gammal har jag för mig, var hur snäll och trevlig som hellst.. har inte sett henne röra sig, eftersom hon stod med gaffelbandsskada då, sin tredje.. men hon var både större och snyggare i kroppen! och myckettrevligare att ha och göra med!

JAg har haft några Chillare...en av han bästa Waterproof Pellini...snygg muskelknutte, urstark och klok som de flesta bra hästar är...och en som är bland de vackraste hästar som funnits...Orkan Håleryd..urkapabel men hade en "missbildad" hov :cry: ..sen har jag säkert haft andra också men ingen jag direkt kommer ihåg...så tokiga har dom ju iallafall inte varit då....min franska fölmärr har en tvååring efter honom också...en snygg svart hingst, bland de mest kapabla unghästar som Lindberg haft....vi dår se vart det barkar hän.....

de hästaran jag har tittat på: han efter turbo thrust: stor och jättesnäll.
Giant chill: smart, snygg men verkade oerhört vaken...snudd på lite vass.....men han kommer det nog att bli ändå, för travet var så fint så fint!

Har haft hand om några av varje. Giant Chill lämnar ojämnt tycker jag men ofta sköra. Annars är dom flesta ganska vettiga och bra exteriört. Bra travare, ngt sämre psyke än Turbo Thrust.
Turbo Thrust lämnar bra hästar tycker jag. Vettiga och hållbara. Han var ju också klok själv.
Detta är baserat på mina erfarenheter. Generellt.
Vilken jag skulle välja.........Turbo Thrust :).

Senast ändrad:

Själv så har vi en Giant chillare som är hur klok som hellst, hon vet inte ens vad ordet het betyder. Mina systrar på 11-13 år kan leda henne hur lätt som hellst och hon följer bara med. Stor rejäl fin dam!

Har en Giant Chillare och skulle skicka tillbaka mamman för att få fler likadanda avkommer om Giant Chill hade varit kvar i landet. Min "Chillare" är rejäl men inte "tung", 1.63 i mankhöjd. De som tittat på henne säger att hon är av "racertyp". Vet egentligen inte vad det betyder men jag tycker att hon är snygg. Psyket är stabilt och hon är inte alls het. I gäststallet på Solvalla står hon och sover när jag selar henne och ute på banan ligger hon på lite lagom.

Såg just att han står faktiskt kvar i Sverie på Sembs Mölla!!
Om jag ska ta föl i år på mina ston så skickar jag nog dem till honom.
Trodde att han var uppstallad i Norge då han såldes av Avelsföreningen.

Senast ändrad:

Dom Turbo Thrustarna jag har träffat (och det är några stycken :angel: ) har vart stora, sena, lata men är snälla att ha och göra med.

Giant Chill vet jag inte om jag träffat nån på rak arm så han vill jag inte säga nåt om ;)

Hur har det gått för dem på tävlingsbanorna om det är lite lata av sig?!

Har en kompis som väntar föl efter just Turbo Thrust här i maj så det var roligt att den här tråden kom upp...

Vilken hingst är att föredra som far egentligen?
erfarenheter av psyke, kapacitet osv emottages tacksamt!
Giant Chil finns ej i sverige mera. han är i norge. han skulle va där dom sista åren i avel eller vad jag läste.
Kan inte hitta nån info om honom nu tyvärr... Annars var jag men intresserad av honom.

Psssst, kolla hur gammal tråden är... ;)

Om det blev nåt borde den vara avskiljd vid det här laget! :idea:

det är nog bara en av dom jag träffat som kommit till start, och det gick väl inte så jättebra för han när han starta.. dom andra är bara unghästar så dom har inte startat än, men helsyskon till dom jag har träffat har väl sprungit in 1/2-1 miljon ungefär så bara man får ordning på dom så finns det ju kapacitet i dom även om inte viljan är den bästa alltid ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka