Thermobar och liknande....

mortill3

Trådstartare
Vi har ingen möjlighet att ha en slang kopplad till ett vattenkar vintertid då det är lång sträcka innifrån mjölkrummet där pumpen finns.... om jag drar ut slangen och fyller på varje dag vintertid,så fungerar det väl ändå genom att man stoppar sladden i uttaget antar jag,så elen i sig värmer upp karet? man måste väl inte ha vattenslangen kopplad?
vad kostar det att ha en sånhär thermobar el liknande vattenkar igång ungefär om man kollar månadsvis?
Tar gärna emot idéer och tips på vad det finns för vattenkar på marknaden,samt priser (el pm:a om man inte får lägga ut det här)

Sv: Thermobar och liknande....

Jag har den här lösningen till mina hästar: http://www.youtube.com/watch?v=X3Lpii_ighg
Kostade mig under 300 kr och har då material till nästan en till. Vattnet håller sig isfritt ner till 20-25 minusgrader (häller i varmvatten på morgonen för att temperera lite) och hästarna dricker mer.

Under 25 minus så får vattnet en ishinna men det är inte svårt för hästarna att ta sönder den. Är det så kallt så tar jag bort all is morgon och kväll med hjälp av ett durkslag så det inte kan frysa för mkt.

Absolut smidigaste och billigaste lösningen. Du behöver inte ha någon el och du kan flytta runt vattnet precis så du vill ha det.

jag hittade inget om din uppfinning... bara en film när ni rider?
Vill gärna veta mer!!!!

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag fyller på min Thermobar med hink, har inte plats för att förvara (och tina upp) 20 meter stelfrusen slang två gånger per dygn.

Verkar ju jättebra, men jag är rädd att Matvraket skulle försöka äta upp halmen och böka runt med den...

Jag har utan halm nu, mina hästar spred ut den o hade det som sovplats ;) Funkar lika bra utan.

Följde "Fjordtokans" tips inför förra vintern, och gjorde en lika dan(fast jag har aldrig haft halm runt den) Fungerar jättebra!! Det är klart, den är ju inte helt isfri när det börjar närma sig -10 grader, men häller man i en hink varmvatten på morgonen och tar bort den eventuella isen, så håller sig vattnet isfritt jättelänge. TACK FÖR TIPSET "FJORDTOKAN"!!!!!!

Åh jag hade ngt liknande, en svart tunna frn Lantmännen i strl Liten,samt en storlek större som jag satte den lilla i,senfyllde jag med fogskum mellan dom....visst kanske det höll några minusgrader extra,men det frös ju......
bor inte intill stallet,och blir svårt med barnen att åka och fylla på varmvatten kl 6 på morgonen...
Thermobar fungerar nog bättre om det räcker att man stoppar kontakten i uttaget? och fyller på med vattenförstås.... vad finns det mer för märken ön Thermobar så man kan jämföra pris?

Vi gjorde en egen "thermobar". Sök på forumet finns det massor av tips :)

För att fylla på utan att behöva bära vattnet i hinkar så köpte vi en vattenslang av modell grövre, som vi lade en värmekabel i (ska vara godkänd för vattenledningar!) och kopplade på en timer som slår på värmekabeln x antal timmar innan det är dags att fylla på vattenbaljan. I år blir det att isolera vattenslangen för att förhoppningsvis minska tiden det tar att tina slangen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka