Textilåtervinning

Tänker att många har säkert undrat länge över varför vi inte återvinner just kläder och har tyckt det känts fel med brännbart och vi har ju fått veta att skänka går åt helskotta.

Jo, men jag har svårt att tro att man slänger extra mycket nu bara för att man kan/ska/får? Men det är möjligt att många fått tummen ur till att rensa samtidigt, när all uppmärksamhet blivit en påminnelse.

Jag har nästan en månads lagring av alla mina sopor hemma. Vi lägger ju nästan allt i våra två fyrfackskärl. Det ena töms varannan vecka och det andra en gång i månaden. Det som töms varannan vecka är inte ens halvfullt när det töms. Så jag har nog rätt bra koll ändå... :)

Jag lagrar utan problem en månads sopor hemma
Har tömning av soptunnan en gång i månaden och jag får kämpa hårt om den ska bli full

Fast att slänga i tunna utomhus räknar jag in under "ser inte längre". Jag tänkte mig mer att man skulle bygga sopberget typ i hallen, så att man verkligen ser det hela tiden.

Hos oss är det vanligtvis 1 påse i tunnan när den töms varannan vecka, men det är för att alla förpackningar lämnas till återvinningsstationen. Så det blir inte jämförbart, för det är ju bara en liten del av avfallet som hamnar i tunnan.

Fast att slänga i tunna utomhus räknar jag in under "ser inte längre". Jag tänkte mig mer att man skulle bygga sopberget typ i hallen, så att man verkligen ser det hela tiden.

Hos oss är det vanligtvis 1 påse i tunnan när den töms varannan vecka, men det är för att alla förpackningar lämnas till återvinningsstationen. Så det blir inte jämförbart, för det är ju bara en liten del av avfallet som hamnar i tunnan.
Fast jag ser ju vad som finns i tunnorna? Varför skulle jag behöva ha dem i hallen för att vara medveten om ungefär hur mycket sopor vi producerar? Det skulle ju dock stinka rätt rejält... :p Jag bygger ett litet sopberg i köket för jag går inte ut med plast- och pappersförpackningar jämt och ständigt. Sophämtarna vill att plasten förpackas i kasse innan den slängs i tunnan, för att inte blåsa runt när de tömmer, så jag har alltid "sopor" i köket.

Fast jag ser ju vad som finns i tunnorna? Varför skulle jag behöva ha dem i hallen för att vara medveten om ungefär hur mycket sopor vi producerar? Det skulle ju dock stinka rätt rejält... :p Jag bygger ett litet sopberg i köket för jag går inte ut med plast- och pappersförpackningar jämt och ständigt. Sophämtarna vill att plasten förpackas i kasse innan den slängs i tunnan, för att inte blåsa runt när de tömmer, så jag har alltid "sopor" i köket.

Tunnor brukar inte vara genomskinliga så då ser man rent krasst ingen skillnad på om det är lite i botten eller om den är fulladdad, det ser exakt lika ut varje gång du passerar tunnan oavsett hur mycket avfall man genererat.

Jag menade alltså inte någon intellektuell frågeställning om man vet hur många soppåsar man brukar slänga på en vecka, utan en principiell tankeövning att man faktiskt får se i verkligheten hur mycket det blir totalt över tid. På en vecka, en månad, ett halvår. Jag tror många skulle bli förvånade faktiskt. Enligt en snabbgoogling sades det att vi slänger 467 kg hushållssopor per år. För en familj på 4 personer blir det 36 kg på en vecka. Ca 150 kg på en månad. Det skulle verkligen bli ett berg, om man var tvungen att se det. Räknat på 1 person blir det istället ett litet nättare berg på "bara" ca 38 kg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka