lilith

Trådstartare
Är det någon som har uppgifter om hingsten Texas (ej godkänd) e. Zeb. Anna Hassö har tydligen tävlat fälttävlan på honom och han ska ha betäckt ett fåtal ston.
Alla uppgifter om hingsten, hans stam och ev avkommor är av intresse.

Sv: Texas

Hör med de som har Zeb, de kanske vet lite mer om honom!

Han såldes väl till en fälttävlansryttare i Norge, läste jag nå'nstans. Vann de inte norska mästerskapen tro? Ska kolla om jag hittar något... :)

Andrew Settli heter ryttaren & de vann Norska mästerskapen (fälttävlan) för juniorer 2004.

Om du fortfarande är intresserad av att veta ngt om den så kan jag fråga Andrew, han står nämligen i mitt stall...:D

Hm ja just det vad hette han(Lane Court hingsten)?Han tävlade väl upp till msv om jag inte minns fel?Indiana Rose var väl ett cob sto om jag inte tappat minnet fullständigt...länge sen frågor om dessa kom upp.

Hm ja just det vad hette han(Lane Court hingsten)?Han tävlade väl upp till msv om jag inte minns fel?Indiana Rose var väl ett cob sto om jag inte tappat minnet fullständigt...länge sen frågor om dessa kom upp.
Ja, du har helt rätt, jag tror hon hade okänd stam, och var av cobmodell, och gav flera mkt bra avkommor med olika hingstar. Nån gick till Danmark,och tävlades i hoppning, som sagt, ska kolla mina anteckningar när jag kommer hem.:banana: :banana: :banana:

Hm undrar om det var hon el stoet hon gick ihop med som fick avkomma efter Sankt Gotthard?

Ja det stoet lämnade bra avkommor över lag.

Hm undrar om det var hon el stoet hon gick ihop med som fick avkomma efter Sankt Gotthard?

Ja det stoet lämnade bra avkommor över lag.

Nu har jag kollat,
hingsten hette Kansas King e Lane Court XX u Indiana Rose och var född 21/5 1992! (ASVH 50-92-6153 )
Hingsten som gick till Danmark hette Blue Eyed Joe och var e. Kansas King u Tollie, skäck, e Toddy nr? u BonBon e Bin-Tang (e Ghazal Ox).
Ibland är det bra att ha sina gamla anteckningar kvar som gjordes innan datorn fanns :)

Följande uppgifter finns att hämta ur ASVHs databas:

Indiana Rose f.1985 okänd stam, lämnade 4 avkommor som finns med :
Colorado (e.Sankt Gotthard), Alabama Lane (f.91 e.Lane Court xx), Kansas King (f.92 e.Lane Court xx) och Tennessee Top (f.99 e.Miami Springs xx).

Zeb f.1990 e.Tammerfors xx u.Harmonie f.1979 ue.Dolman ox uu.Cilona uue Lob (ej kvalificerad) uuu.Virona.
Mormor Cilona är också mor till stoet Chess e.Tammer Fors xx. Chess är i sin tur mor till icke godkände hingsten Black Diamond (f.1993 e.Ryans Rainbow).

Zeb har lämnat bl a Zebulon f.03 u.Ann Tabac (Nordsvensk travare) och Zebastian f.04 u.Funny Bell (e.Maraton-Granit).

Vet ej, jag hämtade bara uppgifterna från ASVHs databas och de är ju inte helt tillförlitliga. Görel skrev ju att hon hittat att han är e.Zeb u.Indiana så det kan ju vara så.

Blev lite förvirrad när folk började prata om Indiana Rose och hennes avkommor bara.

Så frågan kvarstår då vad det är för stam på Texas? Utöver det Görel hittade, vilket i ärlighetens namn låter lite märkligt. Vem döper en hingst till Rose?

Jag hittar att han är e Zeb u Indiana e Rose, mer än så hittar jag inte.

Är det hämtat från ridsportförbundet? De uppgifterna ska man nog ta med en nypa salt, där står det att han är efter Zeb SKN 2, och det stämmer nog knappast. Han är väl efter skäcken Zeb, inte efter knabstrupper-Zeb?

Funderar vidare... Ser dessutom att Texas uppfödare också har fött upp hästar e Kansas King, så då börjar man ju undra om det inte är så att Texas är efter Indiana Rose också? Och att det helt enkelt står fel i hans licens? Eftersom Kansas King väl aldrig avelsvärderats, så borde han ju bara använts på ägarens egna ston. Och vad är chanserna att en och samma uppfödare har två ston, en som heter Indiana Rose, och en som heter Indiana e: Rose?

Senast ändrad:

Blev lite förvirrad när folk började prata om Indiana Rose och hennes avkommor bara.

Så frågan kvarstår då vad det är för stam på Texas? Utöver det Görel hittade, vilket i ärlighetens namn låter lite märkligt. Vem döper en hingst till Rose?

Texas mor är väl Indiana Rose, samma sto som är moder till ovan uppräknade avkommor.
Jag har adressen till Indiana Rose ägare så jag kan väl slå en signal och få kompletta uppgifter. :banana: :banana: :banana:

Då var det så som jag gissade. Det förklarar ju också varför Texas blivit såpass bra, mödernet är det ju inget fel på. Kansas King har väl också lämnat ok hopphästar.

Oja...det har kommit trevliga hästar från det mödernet.

Jag funderade själv lite på att köpa Kansas King då han var till salu på den tiden...trevlig hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka