Testar han mig? lång tråd!

L

Linker

Jag har ridit en islandsvallack i snart 1 år, bara jag & ägaren som rider honom men ägaren rider väldigt sällan knappt en gång i månaden. Han har haft det tufft i sitt liv, (varit vildhäst också), och har alltid varit svårfångad i hagen. Jag är intresserad av NH och har tränat en del ledarskapsövningar från marken med honom, tex flytta för tryck, stanna när jag går i väg, longering, osv. Förra sommaren kunde jag ta honom från hagen lätt, det var bara att gå fram och knäppa fast grimskaftet. I vintras blev det värre, eftersom jag EN gång gav upp med att fånga honom, JAG VET att det var dumt av mig eftersom att det räckte med en gång. Efter det så lämnade ägaren alltid honom inne i stallet på morgonen för att jag skulle rida och sen släppa ut honom. Då slapp jag fånga honom i hagen! Men sedan bestämde vi oss för att jag skulle ta in honom själv för att lära mig att fånga honom och jag har ALDRIG gett upp med att inte få in honom i stallet, han har alltid varit tvungen att följa med även fast det har tagit flera timmar. Ägaren har haft samma problem med honom, och har det fortfarande vissa dagar problem. Jag har sedan i April kunnat ta honom från hagen utan större problem. Jag närmar mig bakifrån och pratar med honom och sen klappar jag försiktigt vid rumpan och forsätter fram mot ryggen/magen halsen & kan tillslut ta tag i grimman. Ibland börjar han gå några steg, testar han mig? Hur ska jag göra för att få honom att inte vilja gå ifrån mig? Jag har läst om svårfångade hästar & provat lite av tipsen jag fått. Tex att han inte ska förknippa hämtning i hagen med någonting dåligt eller tråkigt, att det även kan betyda gos/kel, mat. Har gått till hagen för att ta av eller byta grimma, gett godis, mat, eller bara gosat. Men han står fortfarande inte stilla så att jag bara ska knäppa grimskaftet. Vad ska jag göra så att han respekterar mig som ledare? Tacksam för tips. :idea:

Sv: Testar han mig? lång tråd!

Jag vet inte om det hjälper dig, men mitt sätt att fånga svårfångade hästar har varit såhär:

Gå till hagen.
Iaktta hästen. Ser den did inte, eller står och betar, gå närmre.
Lyfter den huvudet och tittar på dig, eller vill gå iväg, stanna en stund.
Fortsätt gå när hästen slappnar av eller börjar beta. Ibland tittar de på en men man får känslan av att vara inbjuden snarare än att de är på väg bort, då brukar det funka att gå en bit till.
Om hästen börjar gå, följ efter lugnt och stilla. Var observant; saktar hästen ner så stanna själv (men stå inte stilla om hästen fortsätter gå). Springer den så fortsätt gå iaf och fortsätt lyssna på vad den säger.

Grundtanken är att du ska säga ''Det är ok, jag lyssnar på dig'' genom att stanna till och vänta på att hästen ska visa att det är ok. Jag har upplevt att både ranghöga och ranglåga hästar gillar när man ger dem ett alternativ, och respekterar folk som lyssnar.
Eftersom man inte ger upp, utan fortsätter tills man kommit dit man ska (på en väldigt skygg häst kanske man måste sänka ribban efterhand, men sluta alltid efter ett litet framsteg) så är det ju ändå människan som ''bestämmer''. Ofta blir hästen lite nyfiken och kommer rent av ett par steg självmant.

Jag har använt det på en hel del svårfångade hästar, det brukar ta 2 minuter till en halvtimme. I ett fall tog det väldigt lång tid (några timmar), på en vanvårdad russkorsning. Men man blir ju inte fysiskt trött av att bara gå. :)
Och jag har inte haft några problem med att en starkare häst försökt ta över efter att jag lyssnat på dem och gett dem lite att säga till om heller.

Jag vet inte om det hjälper dig, men mitt sätt att fånga svårfångade hästar har varit såhär:

Gå till hagen.
Iaktta hästen. Ser den did inte, eller står och betar, gå närmre.
Lyfter den huvudet och tittar på dig, eller vill gå iväg, stanna en stund.
Fortsätt gå när hästen slappnar av eller börjar beta. Ibland tittar de på en men man får känslan av att vara inbjuden snarare än att de är på väg bort, då brukar det funka att gå en bit till.
Om hästen börjar gå, följ efter lugnt och stilla. Var observant; saktar hästen ner så stanna själv (men stå inte stilla om hästen fortsätter gå). Springer den så fortsätt gå iaf och fortsätt lyssna på vad den säger.

Grundtanken är att du ska säga ''Det är ok, jag lyssnar på dig'' genom att stanna till och vänta på att hästen ska visa att det är ok. Jag har upplevt att både ranghöga och ranglåga hästar gillar när man ger dem ett alternativ, och respekterar folk som lyssnar.
Eftersom man inte ger upp, utan fortsätter tills man kommit dit man ska (på en väldigt skygg häst kanske man måste sänka ribban efterhand, men sluta alltid efter ett litet framsteg) så är det ju ändå människan som ''bestämmer''. Ofta blir hästen lite nyfiken och kommer rent av ett par steg självmant.

Jag har använt det på en hel del svårfångade hästar, det brukar ta 2 minuter till en halvtimme. I ett fall tog det väldigt lång tid (några timmar), på en vanvårdad russkorsning. Men man blir ju inte fysiskt trött av att bara gå. :)
Och jag har inte haft några problem med att en starkare häst försökt ta över efter att jag lyssnat på dem och gett dem lite att säga till om heller.

Tack för ditt svar! Ska testa så fort jag kan :)

Lycka till. ^__^ Det kan krävas lite övning innan man kommer på hur mycket man kan fortsätta pressa (gå mot) hästen innan den går iväg.

Jag hoppas det fungerar för dig med :)

Ifall han skulle börja gå så fort jag kommer i närheten ska jag stanna då? Men ifall han alltid börjar ta ett steg innan jag ens hinner röra vid honom, hur ska jag göra då? Ska gå mot honom framifrån eller ska jag gå bakom?

Gå mot honom från det hållet du står :P
Du ska försöka att stanna INNAN han går, ju närmre du kommer desto mer måste du ha koll. Gå inte mot honom om han är på vippen att gå iväg utan vänta tills han står jämnt på alla benen och är avslappnad eller betar.
Men börjar han gå är det bara att fortsätta att lugnt gå med. Till slut tröttnar han, men det brukar inte ta så lång tid om man bara följer med och inte jagar, utan lyssnar:P

Nu ska jag sova.^^ Godnatt och lycka till.

Alltså jag tror inte ett dugg på att det handlar om respekt när hästar gör så här, det handlar om att de vill vara kvar o mysa hos polarna i st f att jobba. Jag har ett jättegott förhållande till min arab men jag ser stor skillnad på honom i vinterhagen (tråkig) där han kommer fram till stängslet och gnäggar efter mig och sommarhagen (skitkul) där han nu har börjat gå lite ifrån mig när jag kommer dvs gå tillbaks till sina ovanor från ifjol då det var kul att leka katt och råtta med matte.

Jag har inte tid o ork att lägga ner flera timmar på att fånga en häst, min lösning när han är jobbig är att ha med mig en stor hink med något i, det behöver inte vara mer än en morotsbit eller några havrekorn, bara hästen fås att tänka "vad är det i den där hinken då?"

De flesta jag känner kommer alltid till hagen med något åt hästen.

Sen kan man göra så ibland att man går in och fångar hästen och bara står o kliar och myser en stund o sen släpper. Så att det inte bara är en sak som händer när du kommer.

Funkar galant :grin:

Alltså jag tror inte ett dugg på att det handlar om respekt när hästar gör så här, det handlar om att de vill vara kvar o mysa hos polarna i st f att jobba. Jag har ett jättegott förhållande till min arab men jag ser stor skillnad på honom i vinterhagen (tråkig) där han kommer fram till stängslet och gnäggar efter mig och sommarhagen (skitkul) där han nu har börjat gå lite ifrån mig när jag kommer dvs gå tillbaks till sina ovanor från ifjol då det var kul att leka katt och råtta med matte.

Jag har inte tid o ork att lägga ner flera timmar på att fånga en häst, min lösning när han är jobbig är att ha med mig en stor hink med något i, det behöver inte vara mer än en morotsbit eller några havrekorn, bara hästen fås att tänka "vad är det i den där hinken då?"

De flesta jag känner kommer alltid till hagen med något åt hästen.

Sen kan man göra så ibland att man går in och fångar hästen och bara står o kliar och myser en stund o sen släpper. Så att det inte bara är en sak som händer när du kommer.

Funkar galant :grin:

Det spelar inte roll vilken hage han står i han är fortfarande svårfångad, jag har "fångat" in hästn och bara stått och gosat eller gett något gott. Men han är fortfarande likadan, han går några steg så fort man kommer tillräckligt nära för att kunna nudda vid honom. Det funkar inte med en hink med något gott i för mig. Men tack ändå!:laugh:

Har man mycket tid kan man väcka hästens nyfikenhet genom att vara i hagen utan att ge den uppmärksamhet.

Du kan t ex sätta dig mitt i hagen och bara titta på dom andra hästarna, gosa med de andra hästarna eller sätta dig där och läsa en bok eller hålla på med något pyssel, så att han känner att din uppmärksamhet är riktat mot något annat.

Detta är något du ska göra när du inte vill fånga honom. Kommer han fram och nosar och kollar vad du håller på med ska du inte ge honom någon nämnvärd uppmärksamhet. Kanske bara titta på honom och sen fortsätta med det du håller på med.

Då lär han sig också att det inte alltid rör sig om honom när du kommer ut i hagen.

Det är många hästar det inte funkar på:P En del kommer inte alls, och en hel del låter sig bara inte fångas ändå :P

Det sättet jag berättade om tar kanske en timme första gången, men sen blir det lättare och lättare eftersom hästen lär sig att den inte kommer undan, samtidigt som det inte är särskilt kul heller när människan ändå bara promenerar efter och inte jagar upp sig:P
Ville bara inflika det ifall det var det du svarade på :)

Jag har en medryttarhäst som också är svårfångad om man inte känner honom eller om han inte acceperar en. Men ibland så kan han tydligen vara lite töntig och göra så iaf.

Det ägaren har sagt till mig vad jag ska göra om han inte vill bli fångad i hagen är att göra en liten hage runt honom (mota in honom i ett hörn och stängsla av). Sen ska jag driva på, låta honom springa.
Sen ska jag gå fram till honom, står han inte stilla då ska jag fortsätta driva på tills han står stilla och får fånga honom.

Nu har jag bara behöft göra detta 1 gång och det var för att han blev rädd av något när vi gick genom hagen och han slet sig och efter det ville inte bli fångad.

Vi brukar också öva ledarskap på volten.

Men en gång var det lite roligt.
Båda jag och ägaren var i stallet.
Hon skulle gå och hämta honom i hagen men lyckades inte.
Under tiden hon skulle gå och hämta longerpiska och linor(för att kuna stängsla av hagen) gick jag in och skulle försöka hämta honom.
Gissa om hon blev förvånad när jag kom gående med honom...

det är inte en vildhäst bara för att han är född på island.
min häst har ochså varit extremt svårfångad.
alla hästar är olika man får testa sig fram.
min får man gå på från sidan, blänger han och tittar under lugg får man ändra riktning.
tex gå fram till en annan häst, gärna med lite godisbitar.
risken är att man blir för populär bland dom andra hästarna
sen får man försöka igen.
nu förtiden har vi inga problem,
men så har jag ochså haft honom i 9 år.

Vad tror du om att lära in ett kommando som betyder "stanna"? Klickerträning ska vara effektivt för den typen av träning. PMa t.ex. Migo här på forumet så kan du säkert få en massa bra tips. (hoppas det var ok att jag tipsade om detta Migo & moderatorer??)

det är inte en vildhäst bara för att han är född på island.
min häst har ochså varit extremt svårfångad.
alla hästar är olika man får testa sig fram.
min får man gå på från sidan, blänger han och tittar under lugg får man ändra riktning.
tex gå fram till en annan häst, gärna med lite godisbitar.
risken är att man blir för populär bland dom andra hästarna
sen får man försöka igen.
nu förtiden har vi inga problem,
men så har jag ochså haft honom i 9 år.

har inte sagt att bara för att han är född på island så är han vildhäst, kanske formulerade mig konstigt. men han har varit vildhäst på island.

Du har fått bra råd av Zab tycker jag.
Jag har en mycket svårfångad valack som verkligen satt tålamodet på prov...
Vi har gjort så att vi går emot honom, mot rumpan, när han inte tittar på oss. Då "smyger" man lite som om man tänkte bita honom i baken.
När han tittar upp tvärstannar jag och vänder mig direkt bort och går iväg något steg, eller så "skuttar" jag tillbaka, dvs backar mycket tydligt.
Ganska snart inser han att han kan få mig att backa ifrån honom om han tittar på mig.
Och då blir han nyfiken... "hur kommer det sig att jag kan styra henne? hmm.. bäst jag kollar in henne lite.." och så tar han ett litet steg emot mig. Tappar han intresset börjar jag smyga på hans rumpa igen, vilket han förståss tycker är obehagligt, så han använder sin nyvunna kontroll över mig för att få mig att backa.
Tillslut blir han ju less på att jag smyger på honom så snart han inte tittar på mig, och då kommer han :bow:

När jag "smyger" på den här väldigt skygga hästen fick jag smyga väldigt försiktigt i början. Idag kan jag, om han inte "vill" komma, smyga runt och "ropa" BÖ! med ett litet skutt emot hans rumpa, :rofl: då sprätter han iväg ett par meter och så svänger han runt och säger "jaja, här har du mig, jag vill inte att du skrämmer min rumpa".

Det låter kanske taskigt, svårt att förklara i skrift, men vi har liksom gjort en lek av det. Om jag ropar BÖ, och sedan springer när han vänder sig om, så kommer han kutande efter med krökt nacke och busar :p tvärstannar jag så gör han det med, och direkt när jag inte visar honom någon "bus-energi" så får jag ta på grimman.
Så han är med på leken, ibland verkar det som att han begär av oss att vi leker lite med honom innan vi får ta honom och göra vad vi nu vill, särskilt om vi inte lekt på länge.

Andra hästen är mer bara lite ovillig att "fångas" i hagen, han vill få välja själv. På ridbanan har vi (precis som med den andra förståss) tränat på detta med att jag smyger emot rumpan. Tanken är att han ska flytta rumpan i sidled och "gömma den" för mig, och därmed vända upp sitt ansikte emot mig. Flyttar han inte rumpan när jag smyger på den från sidan så har jag kastat en repände på hans skinka, så han vet att jag "biter" honom om han inte gömmer rumpan.

Det är förståss viktigt att emellan visa att man bara biter om man smyger, går man vanligt måste man förståss kunna gå fram till rumpan.

När då denna häst nr 2 ska in från hagen, så börjar jag alltid med att ignorera honom, ibland räcker det. Men annars smyger jag ett par steg på hans rumpa, och direkt han gömmer den så backar jag iväg lite snabbt, det brukar bara krävas en eller ett par smygningar innan han kommer fram till mig med bestämda steg och säger att nu får jag sluta smyga på hans rumpa och sätta på grimman istället... :rofl:

Hoppas du förstod mitt svammel... träna på ridbanan i lång lina, att lära hästen att flytta rumpan när du smyger på den, och backa när han gör som du vill. I början kanske han blir jätteupprörd när du smyger, då får du kanske smyga mindre aggressivt, men låt honom fara omkring lite om det är det han behöver först, sluta smyga först OCH DIREKT när han tittar på dig det allra minsta!

Lycka till!

Det kan hända att han testar dig litegrann. Han vet att du har gett upp en gång och undrar om du tänker göra det igen. När jag ska ta in en svårfångad häst i hagen brukar jag gå lugnt mot den utan att titta rakt på den. Förr eller senare kommer den lyfta på huvudet och titta på mig, och i samma ögonblick stannar jag och tar ett steg bakåt. Efter en liten stund fortsätter jag gå mot hästen. Travar den iväg fortsätter jag att följa efter den i lugnt tempo och direkt om den stannar och tittar på mig stannar jag och tar ett steg bakåt.

Den här metoden tar låååång tid första gången, men fungerar väldigt bra eftersom hästen inser att så fort den stannar och tittar på en får den en belöning, dvs pressen minskar. Att trava iväg löser däremot inga problem. Efter två, tre gånger brukar de flesta hästar bara stå still och titta på en när man ska gå och fånga dem eller till och med komma fram till en :)
Det enda man måste komma ihåg är att ha tålamod!!! Kom ihåg att ge belöningen VARJE gång hästen stannar och tittar på dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 345
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?
  • Tråden för spår