L
Linker
Jag har ridit en islandsvallack i snart 1 år, bara jag & ägaren som rider honom men ägaren rider väldigt sällan knappt en gång i månaden. Han har haft det tufft i sitt liv, (varit vildhäst också), och har alltid varit svårfångad i hagen. Jag är intresserad av NH och har tränat en del ledarskapsövningar från marken med honom, tex flytta för tryck, stanna när jag går i väg, longering, osv. Förra sommaren kunde jag ta honom från hagen lätt, det var bara att gå fram och knäppa fast grimskaftet. I vintras blev det värre, eftersom jag EN gång gav upp med att fånga honom, JAG VET att det var dumt av mig eftersom att det räckte med en gång. Efter det så lämnade ägaren alltid honom inne i stallet på morgonen för att jag skulle rida och sen släppa ut honom. Då slapp jag fånga honom i hagen! Men sedan bestämde vi oss för att jag skulle ta in honom själv för att lära mig att fånga honom och jag har ALDRIG gett upp med att inte få in honom i stallet, han har alltid varit tvungen att följa med även fast det har tagit flera timmar. Ägaren har haft samma problem med honom, och har det fortfarande vissa dagar problem. Jag har sedan i April kunnat ta honom från hagen utan större problem. Jag närmar mig bakifrån och pratar med honom och sen klappar jag försiktigt vid rumpan och forsätter fram mot ryggen/magen halsen & kan tillslut ta tag i grimman. Ibland börjar han gå några steg, testar han mig? Hur ska jag göra för att få honom att inte vilja gå ifrån mig? Jag har läst om svårfångade hästar & provat lite av tipsen jag fått. Tex att han inte ska förknippa hämtning i hagen med någonting dåligt eller tråkigt, att det även kan betyda gos/kel, mat. Har gått till hagen för att ta av eller byta grimma, gett godis, mat, eller bara gosat. Men han står fortfarande inte stilla så att jag bara ska knäppa grimskaftet. Vad ska jag göra så att han respekterar mig som ledare? Tacksam för tips.