Testamentera häst?

Sv: Testamentera häst?

ush hemska tanken att ngn annan ska få ta hand om ens häst XD, jag vet att mina föräldrar inte vill ha kvar min fux om jag försvinner. hade gärna sett att hon kommer någnstans där hon blir väl omhändertagen, de personer jag kan tänka mig dumpa över hästen på i dagsläget är 1, min hovslagare, han förstår hästen och har bra hand om den, 2, ett medryttar stall söderut, hästen stannar kvar i stallet även om fodervärd/medryttare ändras.

finns få personer som tycker om min häst och kan tänka sig att ha den i sitt stall :p vill ingen ta hand om henne så ska hon avlivas helt enkelt.
 
Sv: Testamentera häst?

Jag har inte skrivit nåt testamente om hästen. Men då jag köpt henne av en av mina bästa vänner som dessutom ägt mamman och haft min sedan hon var föl, så tror jag det skulle falla sig väldigt naturligt att skicka min häst tillbaka dit. Dessutom har dom plats för henne om inte annat i väntan på nytt hem.
 
Sv: Testamentera häst?

Men det är väl självklart att man diskuterat det med personen i fråga innan man lägger djuret i fråga för dom att ärva.

Hur kan det vara snällare att "dumpa" problemet på dina föräldrar som inte verkar ha fått några instruktioner från dig hur du vill ha det med djuren?
Har dom ens kunskap och ekonomi att ta hand om dina djur fram tills dom får sålt dom?

/Camilla

Det praktiska problemet skulle väl snarast vara att hästarna är 16 stycken.
Ja, pappa har kunskap att ta hand om 16 hästar. Han har stor vana att ta hand om upp till 60 djur åt gången. Bonde. Ekonomi? Tja.
Å andra sidan har jag tillräckligt med pengar på konto för att dödsboet ska kunna försörja hästarna i ett par år av sparade pengar innan de behöver säljas.
Så ja, mina föräldrar har kunskapen att ta hand om, och dödsboet har ekonomin.
 
Sv: Testamentera häst?

Mitt halvblod jag haft i drygt 10 år är det inget tal om, skulle jag dö får han tas bort. Det är både mina föräldrar och min syster väl medvetna om.
Innan jag köpte egen gård förklarade jag alltid för stallägaren hur jag ville ha det. Viktigt att denne vet så att allt kan skötas smidigt.
Sällskapshästen lär ju få åka tillbaka till ägarna då jag har honom på foder.
 
Sv: Testamentera häst?

En stallkompis gick bort väldigt plötsligt i en bilolycka för några år sedan. Hennes häst fick gå kvar i stallet ett tag medan hennes man+föräldrar tog sig igenom det värsta, och sedan var det stallägaren som skötte försäljningen. Det hela tog nästan ett halvår, och vi stom stod i stalet hjälptes åt att mocka, pyssla och motionera hästen under tiden. (Sen såldes hästen till en person som bodde i närheten, så hästen blev kvar i stallet, något vi alla var väldigt glada över.)

Samma stallägare och stallkompisar skulle nog göra samma sak för mig om det behövdes. Det är jag väldigt glad för. (Och skulle jag gå bort men min man vara kvar så vet förstås han hur jag tänker med djuren.)

Däremot borde vi göra allvar av tanken att skriva lite som Alexandra_W gjort om vi båda skulle gå bort samtidigt; vilka djur är det, vem kan hjälpa till, vad finns det för papper och försäkringar, etc, etc. Sådant vi tänkt att man borde, men inte lyckats göra klart.
 
Sv: Testamentera häst?

Jag delar ju hästen med min syster och vi är överens om att om ngt händer tar debn andraöver hästen. Vi är båda gifta så rent juridiskt går hästen till våra äkta män, men vi är alla överens om att den andra systern ska ha allt som har med hästen att göra. Har övervägt att skriva det i äktenskapsförord men efter som att vi är överens och våra män inte vill ha ngn häst (han hyser heller inget större penningvärde) så har det inte blivit av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Funderarn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp