Testamentera häst?

cela

Trådstartare
Är det någon som funderat över och kanske till och med vidtagit åtgärd (testamente) för att säkerställa att er häst kommer till rätt hem i händelse att något händer er?
Tanken slog mig en dag att skulle jag gå bort hastigt i en olycka (drabbas man av sjukdom hinner man ju oftast planera) så skulle min familj inte ha en aning om vad de skulle göra med hästen :(
 
Sv: Testamentera häst?

Jag har faktiskt slagits av precis samma tanke! :o Men har ingen aning om hur man skulle göra... Jag är ju fortfarande bara 22 så det känns kanske konstigt att skriva testamente redan nu? :o Ven om det nog bara skulle gälla hästarna, nåt annat äger jag ju inte själv.
 
Sv: Testamentera häst?

Jag vet att en bukefalist har fått en häst "testamenterad" till sig.
Det var ägarens vilja och jag tror att hästen hkom till bukefalisten redan innan ägaren avled.
 
Sv: Testamentera häst?

Jag har inte skrivit testamente, men har talat om för min sambo hur jag vill ha det. Borde egentligen skriva ner det också, det gjorde jag med förra hästen.
 
Sv: Testamentera häst?

Min plan var att en nära vän som alltid har funnits i vårt liv ska få min häst om jag dör men hon bor 45 mil bort och min häst har hunnit bli 24 år så han får nog gå kvar hemma på gården så får min man och dotter ta hand om honom om de känner att de vill och klarar det annars får han nog sluta sina dagar han med. Nu är jag inte religiös men... Får man ta hästen med sig in i himlen?
 
Sv: Testamentera häst?

Mina hästar har jag inte testamenterat, jag har inget testamente övht men hos banken finns det uppgifter om hur mina pengar ska fördelas om jag dör.

Men jag har berättat för min fästman hur jag vill ha det om det skulle hända att jag dör.
Jag vill att han behåller hästarna. Om han skulle känna att han inte kan/vill behålla dem ska lillkillen få stanna hos sin fodervärd alt tillbaka till sin uppfödare och med lilltjejen ja då skulle han få kontakta tjejen jag köpte henne av eller min nuvarande medis om de skulle vara intresserade av henne.

Men jag tror inte han skulle göra sig av med dem, han älskar våra djur alldeles för mkt.
 
Sv: Testamentera häst?

Inget testamente, men mina närmaste vet. Dessutom finns dokumentet 'Om jag dör' som inte bara innehåller samma sak jag talat om, alltså vad jag vill ska ske med djuren - utan även nummer till hästvänner de kan ringa för att få hjälp med praktiska grejer, en liten förklaring vad hästarna äter, numret till 'hemmaveterinären' samt hovslagaren osv.

Dvs ett dokument som även ska hjälpa till med det akut praktiska så mina anhöriga inte står där och undrar 'jaha, skor ska de ha men var får man tag i han som brukar ordna sånt och hur ofta ska de ha det och...' eller står och tänker 'jaha, undrar hur mycket de egentligen brukar äta, hur mycket brukar det vara i de där färdigpackade matpåsar och hinkarna?'. Jag har stallet hemma ska kanske tilläggas under den period det tar för att ordna med djuren.

Samma med hunden, de vet ju han är foderallergisk, men VAD är han allergisk emot, VAD är det för mat i fodertunnan egentligen och var kan man köpa sån? Var är han försäkrad. Etc etc

I samma dokument finns alla mina försäkringar listade. Alltså på mig, inte djuren.

Vissa av mina djur ska gå till himlen om jag dör, andra ska få nya hem. Ingen är testamenterad, däremot innehåller om jag dör dokumentet nummer till vänner som jag gärna ser erbjuds djuret, och om inte annat kan hjälpa till att hitta ett bra hem.
 
Sv: Testamentera häst?

'Om jag dör' Samma med hunden, de vet ju han är foderallergisk, men VAD är han allergisk emot, VAD är det för mat i fodertunnan egentligen och var kan man köpa sån? Var är han försäkrad. Etc etc

Vissa av mina djur ska gå till himlen om jag dör, andra ska få nya hem. Ingen är testamenterad, däremot innehåller om jag dör dokumentet nummer till vänner som jag gärna ser erbjuds djuret, och om inte annat kan hjälpa till att hitta ett bra hem.

Hmm, intressant tanke.
Tänk om jag inte dör...

Jag har ingen plan för mina djur när jag dör. Om det händer snart, faller det på mina föräldrar att hantera och jag utgår från att de ser till att sälja djuren så fort som möjligt.

Jag tycker inte att det är särskilt snällt att testamentera en häst till någon. För tänk om personen som fått hästen i arv, varken kan eller vill ta hand om den?
 
Sv: Testamentera häst?

Jag tycker inte att det är särskilt snällt att testamentera en häst till någon. För tänk om personen som fått hästen i arv, varken kan eller vill ta hand om den?

Fast jag tänker såhär: ska jag testamentera min häst till någon tillfrågas såklart personen i fråga innan jag skriver ngt:) Sen kan ju såklart denne persons förutsättningar ändrats om det väl händer men jag tänker mig då att det ska finnas ett val i testamentet, antingen behålls hästen, eller så blir det personens anvar att sälja den till ett nytt hem och får då behålla tex hälften av pengarna (och resterande går till mina barn)

För mig är det inte "bara att sälja" då skulle ju tom min man klara av att ordna så att hästen kom till ett försäljningsstall. Jag vill vara 100% säker att den som säljer ser till hästens bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Testamentera häst?

Jag har faktiskt slagits av precis samma tanke! :o Men har ingen aning om hur man skulle göra... Jag är ju fortfarande bara 22 så det känns kanske konstigt att skriva testamente redan nu? :o Ven om det nog bara skulle gälla hästarna, nåt annat äger jag ju inte själv.

Nu är ju inte jag lastgammal heller, men en olycka är ju ngt som kan hända även om man är ung...:)
 
Sv: Testamentera häst?

Tja, om jag dör är ju 'om jag dör NU' egentligen. Dör gör ju vi ju alla förr eller senare ;)

Just av anledningen du nämner skulle jag inte testamentera häst annat än om jag VISSTE att personen, som då skulle behöva vara en nära anhörig, verkligen ville vara säker på att få/kunna behålla hästen.

Därför jag valt att lista namn + nummer till de som kan erbjudas hästen/hunden, alt hjälpa till med hur man går tillväg för att sälja.

Kan ju se om mamma & pappa (som ärver mig iom att jag är ogift och inte testamenterat) skulle försöka sälja de två som skulle säljas om jag trillade av pinn idag..

'Fläckig shetlandsponny säljes. 12 år gammal, tjock och snäll, körd och riden. Vagnar och diverse grejer ingår. Papper finns någonstans, försäkrad på nåt vis. Troligen vaccinerad och sånt'
'Grå liten welsh säljes, 1 år gammal. Hingst. Snäll. Papper finns, någonstans. Försäkrad på nåt vis. Troligen vaccinerad och sånt'

'Svart riesenschnauzer, 4 år. Kastrerad. Snäll men mycket busig. Allergisk mot en massa mat, oklart vad förutom fläsk det vet vi. Kattvan. Papper finns någonstans, försäkrad någonstans. Blodgivare.'

'Skrikig siames, vit med brun mask. Snäll men skriker mycket. Dåliga njurar och haft nåt problem med tänderna. Papper finns någonstans. Hundvan. Ålder lite tveksam, han har bott här länge i alla fall'

:devil:
 
Sv: Testamentera häst?

Man får väl prata med den man utsett så att den vet om att man har denne i åtanke :)

Kruxet är att, om man dör oväntat, så finns det ju en viss arvsordning. Tex så ärver mina föräldrar mig, att jag då sagt att en kompis ska ärva hästen behöver ju inte betyda något när inte jag finns längre - det finns ju inget som stödjer det förutom kompisens ord.

KL För att svara på ursprungsfrågan så får väl min sambo ta hundarna och hästen skulle jag tro tillfaller min bästa vän (nja, mina föräldrar får väl henne och de ger nog henne till min vän). De vet att jag INTE vill att hästen ska säljas.
 
Sv: Testamentera häst?

Med mina tidigare hästar hade jag skrivit ett "testamente" för att underlätta för maken om jag skulle dö medan jag fortfarande hade hästarna. (Maken är inte alls intresserad av/inblandad i "hästeriet" och då skulle det ju inte vara så lätt att plötsligt stå med en 1-2 hästar "på halsen" och veta hur man ska agera.

Häst nr 1 hade jag där "testamenterat" till en kompis som älskade honom lika mycket som jag (efter att ha stämt av med henne att det var OK.) Men hade också med en notering om hur jag ville att man skulle agera ifall kompisen inte hade möjlighet att ta emot hästen. För häst nr 2 hade jag skrivit tips om vem maken kunde ta hjälp av att sälja hästen och vad jag ville skulle vara vägledande vid valet av nytt hem.

För min nuvarande häst har jag inte skrivit något. Men borde göra det - för alla sådana noteringar tror jag är till stor hjälp för efterlevande. (Numera är jag i o f s ganska säker på att maken vet vem han skulle ta hjälp av att sälja hästen.)
 
Sv: Testamentera häst?

Hmm, intressant tanke.
Tänk om jag inte dör...

Jag har ingen plan för mina djur när jag dör. Om det händer snart, faller det på mina föräldrar att hantera och jag utgår från att de ser till att sälja djuren så fort som möjligt.

Jag tycker inte att det är särskilt snällt att testamentera en häst till någon. För tänk om personen som fått hästen i arv, varken kan eller vill ta hand om den?
Men det är väl självklart att man diskuterat det med personen i fråga innan man lägger djuret i fråga för dom att ärva.

Hur kan det vara snällare att "dumpa" problemet på dina föräldrar som inte verkar ha fått några instruktioner från dig hur du vill ha det med djuren?
Har dom ens kunskap och ekonomi att ta hand om dina djur fram tills dom får sålt dom?

/Camilla
 
Sv: Testamentera häst?

Jag kan inte tycka annat än att ALLT som finns dokumenterat underlättar oerhört för anhöriga. Det är inte lätt att försöka samla ihop vad bekanta kan dra sig till minnes av diskussioner om begravning, fördelning av ägodelar och annat. Det är kan också vara oerhört smärtsdamt att se anhöriga fatta beslut som en formellt utomstående inte har något inflytande på.

Jag har själv fått en ½ häst testamenterad och även om det var oerhört jobbigt tror jag att det i alla fall delvis var skönt för föräldern som ägde andra halvan att kunna diskutera hästens framtid med mej. Jag hade just köpt min första häst och hade inte möjlighet att ta hand om ännu en (eller för den delen en halv), men jag hade en helt annorlunda bild av hur min vänninna föreställt sig hästens framtid än vad hennes far hade. Han hade inte förstått att min vännina var väldigt orolig för sin slitne gamle travare och att slakt inte alls var ett otänkbart alternativ. Nu gick hästen tillbaka till sin förre ägare för en symbolisk summa, men annars hade nog en försäljning varit otänkbar.
 
Sv: Testamentera häst?

ja så blir det. Men har man inga barn är det fritt fram att testamentera hur man vill.
 
Sv: Testamentera häst?

Ja, det är dina föräldrar som ärver. Lever inte dem är det eventuella syskon. Kusiner ärver inte varandra utan då blir det allmänna arvsfonden.
Sambosar ärver inte varandra........
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 154
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Funderarn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp