Testa temperamentet på bruksprovet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 381
L

Laahra

Tycker ni att hingstarna ska genomföra ett temperamentstest under bruksprovet? Hur tycker ni då det ska se ut? Själv tycker jag det skulle vara intressant med ett test som visar hur hästen/hingsten reagerar när den ställs inför något oväntat? Kan den finna en lösning eller flyr den i panik?

Sv: Testa temperamentet på bruksprovet?

Inte på ett bruksprov av svenska mått. För att få en rättvis bedömning så bör man kunna bedömma hur hingsten beter sig i en trygg miljö i flera olika situationer, inte bara på ett nytt ställe under en knapp vecka. För min del är det mer intressant hur den är att hantera i vardagen, bland nya hästar, bland hästar i grupp, enskilt och att rida i nya miljöer, hur den beter sig med en känd ryttare på ryggen och hur den beter sig med nya ryttare på ryggen. Inget av detta går att testa under ett fåtal dagar på Flyinge...

Jag vet inte hur det är för andra raser, men för shetland och fjordhäst så bedöms temperamentet i veterinärbesiktningen. Jag vet ett par hingstar som blivit underkända av veterinären, på grund av att de har lyft ett bakben eller liknande på ett för veterinären hotfullt sätt. (Har hört talas om såna incidenter på både shetland och fjord.) Om temperamentet ingår som en egen punkt i besiktningen kommer jag inte ihåg, men bevisligen kan en hingst underkännas på grund av ovan nämnda saker. (De hingstarna jag har hört talas om har visats igen och har godkänts.)

jag hade gärna sett att hingstana testades under ett längre prov ä det är ida, för jag håller med om att så som provet är idag blir det svårt. För finns det ett "temeperamentuttlåtande" kan stoägare som inte bor i närheten el har möjlighet att se hingsten något att gå efter.

Temperament är svårt att bedöma, för var är bra temperament? Det är ju absolut så att tävlingsryttaren på hög nivå vill ha en arbetsvillig häst som det inte gör något om den har lite humör, medan den som vill ha en häst för lätta klasser och lite skogsridning vill ha ett annat temperament.

Oftas fungerar hingstar bara med en person bra. Jag har en äldre hingst hemma som vi köpte in 2005och när han gjörde sitt bruksbrov 1993 normalt som hopphingst. Men han fungerade inte riktig ihop med sin ryttare och blir bättre i dressurresultatet. Han nedärvar fortfarende hopphästar med mycket fina gångarter men han är stämplat som dressyrhingst. Tyvärr ......han lämnar fina vanliga och trevliga "skogshästar" med anlag för hopp- och dressyr för bruk av vanliga hästmäniskor inom dressyr och hopp men inga "absoluta stjärna". Jag tror de är viktigaste !!!

Jag hade tyckt att det var väldigt bra för är jag ute efter en tävlingshäst eller fritidshäst är ju temperamentet väldigt viktigt, för att inte säga helt avgörande. Letar jag efter en folkabubbla och får en ferarri blir ju allt fel både för mig och hästen.
Däremot har jag ingen aning hur dessa prov ska gå till och om vad som ska vara godkänt respektive icke godkänt. Som sagt det beror ju på vad man söker...Men en hingst som inte går att hantera på ett säkert sätt och nerärver detta, vem tjänar på det?

Men en hingst som inte går att hantera på ett säkert sätt och nerärver detta, vem tjänar på det?
Har vi några såna hingstar i avel?
Jag kan inte tänka mig att en hingst som inte går att hantera på ett säkert sätt skulle kunna ta sig igenom ett bruksprov med godkänt resultat.

Vissa hingstar är oerhört påverkade av sina hingsthormoner, det behöver inte nödvändigtvis innebära att de har ett dåligt temperament.
Sen finns det vissa linjer som är mer eller mindre kända för att lämna avkommor med skarpt temperament, inte sällan riktigt bra tävlingshästar men kanske mindre lämpliga som skogsmulle- eller ridskolehästar. Fast skarpt temperament är givetvis inget krav för att bli en bra tävlingshäst, men det måste finnas framåtanda, arbetsvilja och lite jävlar anamma.

I somras var det en hingst som kastrerades pga att han inte mådde bra som hingst, det fanns många historier om hans dåliga beteende. Jag skulle gärna se en rapport från någon som träffar honom hurdan han är som valack, för där visar det sig ju vad som var temperament och vad som var hormoner.
Jag kan bara relatera till den unghingst jag hade, som i våras (nybliven 3-åring) fick fullständigt hingstfnatt. Det är i grunden världens underbaraste vänligaste gullebarnponny (shetland), men när hormonerna tog tag om honom blev han helt okontaktbar, sprang hela tiden i hagen och tappade säkert 75 kg på en månad (det är mycket på en 220-kilos ponny). Han kastrerades och åter (efter 2-3 månader) var den fantastiska barnkära gulleponnyn.
Men jag kan garantera att den som såg honom när han hade som mest hormonrusningar hade ALDRIG I LIVET köpt honom som barnponny utan snarare dömt ut honom som en ponny med dåligt temperament.

Det är väl därför det är så svårt att utarbeta ett sådant test. En hingst är en hingst när hormonerna sätter i utan att den för den skull har dåligt temperament. MEN tar hormonerna över så fullkomligt att hingsten blir en säkerhetsrisk även för vana hingshanterare måste man inse fakta att den inte är lämplig att vara hingst. Om jag inte tar helt fel så var det Akribori som kastrerades. En jättefin hingst som lämnat fina avkommor så när Flyinge fattar beslutet att kastrera ligger det nog ganska mycket bakom.

Akribori är exporterad, det var Sandakan som kastrerades.

MEN tar hormonerna över så fullkomligt att hingsten blir en säkerhetsrisk även för vana hingshanterare måste man inse fakta att den inte är lämplig att vara hingst.
Det är absolut så, framförallt för hingstens egen skull och för dem som ska hantera honom. Men därmed inte sagt att han tvärsäkert är olämplig som avelshingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
854
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka