Sv: Testa temperamentet på bruksprovet?
Men en hingst som inte går att hantera på ett säkert sätt och nerärver detta, vem tjänar på det?
Har vi några såna hingstar i avel?
Jag kan inte tänka mig att en hingst som inte går att hantera på ett säkert sätt skulle kunna ta sig igenom ett bruksprov med godkänt resultat.
Vissa hingstar är oerhört påverkade av sina hingsthormoner, det behöver inte nödvändigtvis innebära att de har ett dåligt temperament.
Sen finns det vissa linjer som är mer eller mindre kända för att lämna avkommor med skarpt temperament, inte sällan riktigt bra tävlingshästar men kanske mindre lämpliga som skogsmulle- eller ridskolehästar. Fast skarpt temperament är givetvis inget krav för att bli en bra tävlingshäst, men det måste finnas framåtanda, arbetsvilja och lite jävlar anamma.
I somras var det en hingst som kastrerades pga att han inte mådde bra som hingst, det fanns många historier om hans dåliga beteende. Jag skulle gärna se en rapport från någon som träffar honom hurdan han är som valack, för där visar det sig ju vad som var temperament och vad som var hormoner.
Jag kan bara relatera till den unghingst jag hade, som i våras (nybliven 3-åring) fick fullständigt hingstfnatt. Det är i grunden världens underbaraste vänligaste gullebarnponny (shetland), men när hormonerna tog tag om honom blev han helt okontaktbar, sprang hela tiden i hagen och tappade säkert 75 kg på en månad (det är mycket på en 220-kilos ponny). Han kastrerades och åter (efter 2-3 månader) var den fantastiska barnkära gulleponnyn.
Men jag kan garantera att den som såg honom när han hade som mest hormonrusningar hade ALDRIG I LIVET köpt honom som barnponny utan snarare dömt ut honom som en ponny med dåligt temperament.