Jag skulle inte släppa ut min katt oavsett om den kostade 10000 eller mer i inköp, eller om jag fick den gratis.
Scottish fold borde inte få avlas på, det finns väl ändå en hel del forskning som visar på riktigt tragiska missbildningar. Jag älskar dess utseende och hur de verkar vara, men jag skulle aldrig köpa en. Att andra förbund godkänner dom, är för mig bara ett tecken på att de är lika goda kålsupare som Sverak. Eller värre då, eftersom det numera är helt förbjudet att registrera scottar i Sverak. Vilket de andra förbunden inte verkar ta lika allvarligt på, vad jag kan se? Eller
@Sol ,vilka andra förbund förbjuder raser med hälsoproblem?
Ang britten, så har jag eftersökt forskning om BOAS på den och hittar inget alls. Jag tycker inte heller om de som är extremt plattnästa, men det verkar ändå vara rätt stor skillnad på britten och perser i form av ohälsa pga platt nos.
Manx borde man kunna ta bort som godkänd om det nu verkar finnas mycket som tyder på sånna problem. Synd att det inte görs. Munchkin är jag generellt emot, men jag hittar inte jättemycket som tyder på att den har sånna problem den ser ut att ha, så jag säger varken bu eller bä där.
Britten är förövrigt en markbunden ras, men det har absolut inget med ohälsa att göra. Snarare att den har varit en stor och väldigt lugn ras och lugna raser verkar inte ha samma behov av att hoppa högt.
Men kan ni visa på trovärdiga studier att britten har stora problem pga sin korta nos, så ska jag absolut ta det i beaktande.