Terrängnybörjare *hjälp sökes*

Inna

Trådstartare
Igår gick min häst sin första terrängträning med sambon på ryggen. Ingen av oss har tidigare ridit terräng och hästen är en relativt hoppgrön sexåring. Han har hopptränat en del och är numera stadig på banhinder om än att vi inte hoppar några stora höjder. Han hoppar lätt och villigt och med vad jag kan bedöma, en hyfsad teknik. Han har tidigare varit tittig och är av den åsikten att skall man göra läskiga saker så skall man fundera på det ett tag först. :smirk: På vanliga hinder har han dock kommit över det stadiet och bjuder bra på det mesta..

Anledningen till att han inte är så jättemycket hopptränad är att jag ju köpte mig en dressyrhäst. Sedan har ju pållen min jobbat ganska grovt på att visa mig att det är hoppa man skall göra. Så då är det ju bara att bita i det sura äpplet och låta honom hoppa :crazy:

Skämt åsido, det är jättekul med en allround häst och nu tänkte vi att så smått börja lägga till lite terrängridning.

Men så till problemet.. Igår var det första gången vi var ute på banan och det gick delvis bra. Hinder som han kände igen, dvs stockar etc gick jättebra och även den lilla banken var det inga bekymmer med. Men på de lite mer nya typerna av hinder som bla en svart låda och en kulvert var det tvärnit. Det kändes precis som när vi började att hoppa honom, det var med andra ord ett tydligt besked om att detta var han mkt fundersam till att hoppa över. Det kändes nästan som att han inte begrep att det var hinder..

Så hur skall man handskas med detta? Min tanke är att såhär var han precis med hoppningen också innan tioöringen trillade ner.. Det enda som hjälpte med det var att jobba med det på den typ av hinder han var tveksam till. Vår tränare vill nu att han skall jobba banhoppning mera innan han försöker på terrängen igen, men jag är tveksam till att det löser problemet med terränghindrena.

Självklart skall han träna mer banhoppning, men de problem som fanns på terränghindrena finns inte längre på vanliga hinder.. Så jag tror inte att man kommer åt det där.. Har ni några förslag på hur man kan förbereda hästen på terränghinder utan att vara på terrängbanan?

Långt och lite svamligt inlägg :o , men hoppas att någon förstår hur jag menar.. För hästen gillar att hoppa, men han tänker lite för mkt för sitt eget bästa då och då. Dessutom är vi ju inga rutinerade terrängryttare så vi kan ju behöva lite tips :D

Sv: Terrängnybörjare *hjälp sökes*

Att fortsätta med hoppträningen låter rimligt. Se till så han känner sig helt trygg där.

Ni kan också hoppa enkla terränghinder redan nu. Om han klarar att hoppa stockar, bra låt honom göra det lite då och då.

När det väl är dags för riktiga terränghinder, ha ALLTID draghjälp i början. En säker häst som går före, kan hjälpa de flesta fegisar på rätt spår. Dessutom tycker de ofta det är roligt att springa efter någon annan, och då blir det en positiv erfarenhet. Efter ett par språng med draghjälp kan ni prova själva.

Har själv en unghäst som är livrädd för gravar. Vi har precis byggt en egen där hemma så vi kan träna varje dag.

Lycka till!!! Det är jätteroligt med terräng, ge inte upp i första taget!!!!

Tack för ditt uppmuntrande inlägg! Hoppträningen är ju givet att fortsätta med, men det var skönt att höra att du tycker att vi kan fortsätta med lite lättare terränghinder. Det kändes som om han behöver vänja sig vid tanken på att hinder kan se ut på många konstiga sätt. Banken som han aldrig har hoppat innan var ju inga tveksamheter med för den såg ju ut som ett vanligt hinder, medans lådan och kulverten var livsfarliga *suck*

Draghjälp var ett bra tips! Har en lämplig kandidat till det i stallet :-) Vad tror du om att hoppa hinder av torvbalar etc för att vänja honom vid Kompakta hinder? Det är ju bra stubbåkerstid nu så man får väl passa på.

Tycker torv- eller halmbalar låter utmärkt. Det viktiga är att aldrig göra det för svårt för honom. Det ska vara enkelt och roligt!!!!!

Enkelt och kul låter bra! Inte bara för hästen utan även för mig..;-)

Tjoa bara så kommer jag ut och hjälper till att bära :) Vi har just tagit hem Stockar från skogen (för att hugga ved av) Du kan säkert få låna någon till hinderbygge :)

Det låter bra det! Stockar gillar han ju :smirk: Frågan är bara var man får lov att lägga dem *funderar*

Skall kolla med TN om det finns någon lämplig plats så är det bara att sätta igång sen.. Så kan du komma och hoppa du med :)

Hojta till så jag kan hänga på! ;) Om några veckor iaf... :D

Jag tycker G var jätteduktig, förutsättningarna var ju inte de bästa direkt heller för en "debut". Går det bara hälften så bra för mitt monster första gången kommer jag vara supernöjd. ;)

Åker ni till Borås imorgon förresten? Jag har tajt med skjuts, så skulle jag kunna möta upp någonstans? (Sambon skall på begravning och det är nog något av det enda jag inte kan övertala honom att droppa för min skull ;) )

Jodå, kan du ta dig ut till stallet så är det inga problem. Jag har träning för MJ 9:45 och därefter åker vi till Borås. Och sitter du fast i stan kan nog det lösas också..

Det bör jag kunna ordna! :) Antingen om jag är extremt morgontidig och låter sambon skjutsa dit mig så jag hinner se kusinen rida sitt dressyrprogram tiiiidigt och sedan möter er där, eller hur jag nu gör. Jag hör av mig - så kan vi ju säga... :D

Japp. Lutar nog åt sovmorgon och utfärd med er från stallet (så kan jag ju kika på din träning igen och fota lite :angel: ), men jag får se hur hurtig jag är imorgon. :D

Det låter bra det! Du skal inte komma med och löshoppa lite idag eller? Fast det är kanske lite tidigt efter skadan ännu..

Ja, tror inte det är så klokt än. Han behöver nog några veckors ridning innan jag vågar mig på det. Brukar gå så vilt till... :crazy: Kommer gärna upp och tittar dock, när är ni där?

Kan tänka mig att klockan är närmre sex när vi har byggt fram och så.. Men vi är nog där från fem och framåt kulle jag tro..

Då kilar jag kanske förbi. Eller så rider jag upp och säger hej, har total fantasibrist när det gäller ridvägar just nu... Trååååkigt att bara skritta runt, runt, runt. :D

Jag tycker det var en bra idé med hinder han tycker är roligt. Testa t.ex. att lägga in lite terränghinder i banhoppningen som att sätta upp några tunna björkstammar som bommar kanske? Sen när du ska prova nått sånt läbbit hinder igen. Rid förbi det så han har sidan emot hindret så kan han se det ordenkligt och låt även honom lukta om han är så rädd. Lycka till.
/Honungspuff :banana:

Tack för tipsen! Då jag tror att det är de lite mer kompakta hindrena som till exempel rullar och lådor och sånt så tänkte jag börja med att hoppa torvbalar och sånt blandat med vanliga hinder. Tror att det kommer att lösa det hela.. Som tur är så är han inte så himla rädd utan det är mer som att han inte förstår att detta är ett hinder. Men han var precis likadan när vi började hoppa med honom så det skall nog lösa sig nu med ;-)

Det kan ju vara så att tränaren tyckte att både häst och ryttare skulle bli säkrare i banhoppning innan det var dags för fler svårigheter i terrängen... Därav rådet att hoppa mera vanliga hinder.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar