terränghinder

beauspirit

Trådstartare
hur ofta hoppar ni terränghinder?
jag tränar tillsammans med vanlig hoppning för min häst tycker det är mkt roligare, och jag tycker oxå det är kul :).

vad har ni för hinder då? har ni byggt de själva, eller finns det någonstans där ni står, dvs anläggning osv?

vi har en bana i ett gammalt sandtag med jättebra underlag, som är byggt av de som bor här i närheten, alla hjälps åt och bygger på lite då och då.

de hinder vi har nu är:

trekombination med stockar ca 50 cm
två kombination med stockar 40+60 cm
mur 40 cm
ett sånt där triangel format hinder 40+50+60
ett stigsprång 70 cm
ett upphopp/nerhopp 60 cm
tvåkombination stockar 80 cm
oxer 80 cm
sandbank eller grav (vad heter det :confused:). nersjunken som en sandlåda i princip

nu har vi vågat oss på att hoppa allihopa :D, jag och min 5åring.
har nu börjat göra lite banor och hoppa flera samtidigt.
tycker detta är mkt bra träning, och så är det ju så kul för dom.

Åker ner till Strömsholm och terränghoppar en gång om året med ridskoleponnyn. Han är väldigt orädd av sig av naturen (gått jakt på Irland) och förhoppningsvis blir det en debutant i vår. :)

Med förra hästen hoppade jag terräng ca 1 gång/månad på riktig bana under säsong + att vi hoppade ´diken o stockar o så hemma. Nu har jag inte hoppat terräng med nya hästen än , men vi ska troligtvis flytta till stall med terräng bana och då kommer vi ju träna betydligt mera!

åh vad roligt :). fast anar att det är väldigt svåra hinder där?

min hästs svaghet är vatten, fast det har blivit bättre, så vattengravarna är inte direkt våra specialitet.
skulle ju vilja (långt fram i framtiden) starta en debutant, men om han är som med vattnet nu skulle det nog inte gå :crazy:.

hur är hindrena i en deb?

Nejdå, det är som i en lätt fälttävlan där tror jag...¨
Första året (2001) åkte jag av för att det var nog lite för svårt för mej, men han fixade det ju och stannade inte när han visste var han skulle. Då jag åkte av in bland brännesslor och taggbuskar och ett nerfallet träd, och en spricka i fotknölen som följd... :crazy:
Nu kör vi rejs där nere och hoppar de flesta hindren, men dessvärre brukar det vara kohagar på många ställen när vi är där och hoppar, så det blir inga riktigt långa galoppsträckor så vi hinner få upp farten... ;)

Tror att jhindrena i deb får ligga på 80 cm, men jag är inte säker. Vi tränar på de som för häst är 1,00 så jag har inte riktigt koll.

hehe inte kul att ramla in i brännässlor :crazy:, hugaliga.det där med fotknölen var ju inge vidare det heller.

åh 1 m, vad duktigt :).

Vi hoppar i skogen en gång varannan vecka ungefär, stockar och granar, mkt uppskattat! :)

ja den är öppen för alla såklart :).

om du åker salavägen från v-ås förbi ansta bildemont / lycksta travstall så efter kanske 2 km kommer det en skylt in där det står Hedensberg 5.
precis när du svängt in där så åker du in till höger på gamla salavägen som ligger alldeles längs med salavägen.

då till vänster är det skog och nere där ligger det. från asfalterade vägen så går det ner efter kanske 50-100 m en grusväg ner till sandtaget.

förstår du :crazy:?
om du undrar nåt så fråga.
det brukar komma folk som transporterar sina hästar dit.

har du häst i västerås? vart?

vårt stall äger stans terrängbana som ligger precis bakom stallet så där är man nog alldeles för ofta :angel: :angel:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 224
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar