Terapi/vårdhund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 933
G

Galathea

Finns det någon här vars hund arbetar som terapihund eller vårdhund? :)

I februari och under hela våren skall jag och Cerberus gå en terapihundutbildning, och jag funderar på att så småningom även gå vårdhundutbildningen om jag känner att det skulle ge än mer. Jag läser ju till socionom och har som mål att kunna använda hundar som arbetsredskap i framtiden. Därför är vi nyfikna om det finns fler där ute. Vart arbetar ni? Vad får ni göra? Vad tycker hunden? Berätta berätta! :laugh:

Sv: Terapi/vårdhund

Kan du inte PM:a och berätta mer om utbildningen. Har en farbror här hemma som skulle passa ypperligt som terapihund (han har fuskat lite med det under KBT-behandling).

Jag ska också läsa till Socionom :laugh: är också väldigt sugen på att gå en terapihundutbildning . Tycker att det verkar jätteintressant att kombinera djur och terapi så småningom. Du måste berätta hur ni upplever kursen.
Vi har ju vinthundar båda två :laugh:

Ska du? Vad roligt! Vart då? Då kan du hänga på mig i mina framtida hundprojekt då, jag har ungefär två miljoner idéer i mitt huvud men ingenstans att göra av dom. :D Tänkte börja med att starta ett projekt men jag hade gärna forskat lite inom området så småningom faktiskt. Finns mest amerikanska studier vad det verkar.

Ska bli spännande att se hur Cerberus reagerar,men han är verkligen världens goaste. Visst är han lite vinthundreserverad, men han är van vid att främmande människor klappar och taffsar på honom, att barn klänger honom om halsen, att en autistisk tonåring gapar och låter och så är han ju van vid storstadsmiljöer, folkmassor osv osv. Så jag är inte så orolig faktiskt. Misstänker att mitt största problem kommer vara inkallning utomhus. ;)

Jag hoppas att få börja i Jönköping nu i januari. Kom in förra vårterminen men sa nej. Nu vet jag ju inte om jag kommer in igen annars får jag läsa upp betygen en termin.

Åh jag hänger gärna med i ditt projekt :laugh:. Har också så mycket idéer. Tror stenhårt på det där djur, natur och hälsa och är så sugen att forska på det :laugh:

Min rottis har en terapi hund certification har i USA. Vi gar mest till alderdomshem och besoker de gamla och sa ar vi med i ett program pa ett par skolor dar barnen laser for hunden. Min tjej ALSKAR att vara ute och 'vara med' och sarskilt med barn. Vi gar inte till barnsjukhus eller program med manga barn darfor att hon latt kan bli for ivrig och uppspelt, sarskilt med barn, darfor ar lasprogrammet med ett barn i taget mycket battre for henne. Som larare alskar jag att se hur barnen 'lever upp' och ofta animerar sin lasning nar de laser for en hund. Det gar sa mycket battre an nar de laser for vuxna.

Kolla upp om ni ska börja utbildning till vådhund noga vad som gäller. Jag var antagen och skulle börja i våras men pga diverse orsaker valde jag att inte starta. Har haft lite kontakt med andra som började och det har varit en hel del strul med diverse olika saker. Mycket möjligt att de bättrat sig men värt å kolla upp innan iaf :)

Vårdhund eller terapihund? Om du orkar får du gärna PMa vilken skola det var då och så. Kan ju alltid vara bra att veta ifall man ska vara beredd på strul. ;)

Har en bichon havanias hane som jag har med mig på arbetet, jobbar inom äldreomsorgen. Han är otroligt uppskattad, åker rullstol med dem, sitter i knät. Oftast så minns det vad hunden heter och inte jag :p. Han är helt enkelt den optimala vårdhunden, lika uppskattad av personal och boende, är han inte med så frågar de efter honom.

Jag har funderat länge på att gå en sån utbildning med Loka, hon skulle göra mycket bra ifrån sig tror jag med att hälsa på folk då hon verkligen anpassar sig till sällskapet och är lugn och mkt social. Dock har jag tvekat lite då jag tycker utbildningen kostar och det hela känns lite "luddigt". Blir hunden certifierad, vad får man för uppdrag osv.

Precis det jag frågade när jag blev antagen också och fick inga klara besked. Mycket luddigt är det, vet inte om det beror på att det är en relativt ny utbildning.
En del som började fick utbildningen betalt av sin arbetsplats på t.ex. ett äldreboende. Det som även var viktigt var att hundföraren även hade relevant utbildning för att jobba inom det område man vaäljer att utbilda hunden till. Tror faktiskt inte att man fick börja annars.

Det som även var viktigt var att hundföraren även hade relevant utbildning för att jobba inom det område man vaäljer att utbilda hunden till. Tror faktiskt inte att man fick börja annars.

Aj då. Ja DET var ju information man gärna ville ha innan man betalade in avgiften.
Nu lutar jag förvisso åt att utbilda mig till arbetsterapeut men den här kursen får nog läggas på is ett tag i så fall. Kanske hinner arbetsfältet utvecklas mer på ett par år också.

Jag har ingen hund som är lämplig som vårdhundsutbildning men har planer på att köpa hem en jakt-golden inom en snar framtid, som, om det går som planerat, kommer att utbildas till vårdhund:)
Jag läser till sjuksköterska och ska skriva min c-uppsats i omvårdnad om just detta ämne, så jag är också jättenyfiken och vill höra allt om detta!

Även då min hund inte är ultimat som vårdhund (han har inget intresse alls av att hälsa på folk) så fick jag möjlighet att sommaren 2007 ha med honom på mitt jobb när jag jobbade på en dagvård för dementa.
Jag kunde se skillnaden i de dementas beteende och sätt bara av att en hund var i samma rum! Många av dem kom från bondgårdar och hade vuxit upp med djur och haft djur omkring sig i stort sätt hela livet.
Vi fick mycket att prata om och många minnen kom upp till ytan.
Det starkaste minnet jag har var när en mycket gravt dement tant som allt som oftast inte kom ihåg ens var hon befann sig eller varför hon var där, vände sig om till mig (en dag när Goliat fick stanna hemma) och frågade "Du brukar ha din hund med dej. Varför är inte han här idag, han är så söt" Att hon kom ihåg honom, även om hon inte sett honom på över ett dygn, är verkligen häftigt.

Det var också mycket uppskattat när vi visade vår repertoar av trick som vi hade tränat in och kasta boll med honom var också skoj :D

Jag har förstått att det är lite luddigt. Och kostar gör det. Vårdhundutbildningen kostar väl typ 15 000 om man vill gå hela utbildningen och inte göra något privat. Det är ganska mycket pengar för en privathund kan jag känna. Vad händer om hunden skadar sig och inte kan fortsätta jobba, då är ju pengarna bortkastade. Och för att bli instruktör så man kan utbilda sina egna hundar + andras så får man hosta upp över 20 000 har jag för mig.

Jag valde denna terapihundutbildning just för att den är kortare, billigare men ändå "certifierande". Men jag har egna planer och mål så jag känner mig inte i så stort behov av att få uppdrag genom dom, jag vill ha den inför när jag själv ska ut och jobba om drygt ett år.

Tror också det till stor del är luddigt och förvirrat nu i början. Hur många ute på fälten vet ens att det finns hundar som är utbildade till ändamålet? Forskningen är ju inte särskilt stor, hundarna är inte jättemånga till antalet och det känns som att det vanligaste är att man gör sandrabjelkelov, tar med sin egen hund bara. Men jag tänker också att eftersom det är så nytt så kan man även vara med och forma något efteråt. Jag tänker att det blir lite vad jag själv gör det till. Men det kanske bara är jag som är överdrivet positiv. :D

Hihi! Det ska jag också göra, skriva min C-uppsats om det. :D (Om jag inte tar mitt andra ämne som det inte är skrivet lika mycket om.) När ska du skriva din? Har du läst dom som redan finns? Vi får ta och höja nivån lite tycker jag. ;)

Visst är det härligt att folk skiner upp så av hundar? :love: Jag märker av det bara när jag är ute och går. Min afghan får ju otroligt mycket uppmärksamhet av alla sorters människor, och allt från små barn till gamla pensionärer vill klappa honom och fråga om honom. Han bygger verkligen broar och det är så himla härligt! :laugh:

Jag är uska och hade min hund varit yngre hade jag garanterat gått utbildning med henne :laugh: det har jag tänkt på rätt länge. Hon har vart med på jobbet lite sådär inofficiellt, bland annat till multisjuka, dementa och sängliggande och det är en enorm glädje för dem att få klappa eller bara vara nära hunden :laugh: Hon är ju så himla lämplig för uppgiften också, rätt stor och robust och tål att bli berörd över hela kroppen, kolugn och snäll, stressar inte upp sig eller lever rövare :love:

Jag har funderingar på vad jag ska ha för hund sedan, jag har väl idag tre olika alternativ på vad jag skulle kunna ha för ras. Ett av alternativen är en till new foundland men min tiks linjer är tyvärr "slut", det finns inga ättelägg kvar som det avlas på som är av hennes typ :( och det är den här typen av njuffe jag vill ha så jag vet inte..
Risken är ju med en hane att de blir alltför stora också, min tik är en för rasen liten tik (65 i mnkhjd, 52 kilo) och hanarna kan ju skjuta iväg en bra bit över det.
Funderingarna går vidare :D

Hihi! Det ska jag också göra, skriva min C-uppsats om det. :D (Om jag inte tar mitt andra ämne som det inte är skrivet lika mycket om.) När ska du skriva din? Har du läst dom som redan finns? Vi får ta och höja nivån lite tycker jag. ;)

Visst är det härligt att folk skiner upp så av hundar? :love: Jag märker av det bara när jag är ute och går. Min afghan får ju otroligt mycket uppmärksamhet av alla sorters människor, och allt från små barn till gamla pensionärer vill klappa honom och fråga om honom. Han bygger verkligen broar och det är så himla härligt! :laugh:

Åh, så skoj! Jag skriver min om ett år, så jag har gott om tid på mej att förbereda mig :angel: Går tredje terminen nu och vi börjar inte med c-uppsats förrän i termin 5 eller 6. Men det gäller att vara ute i god tid :D
Jag har ett par vänner som skriver om detta också (deras c-uppsats blir färdig i slutet av den här terminen) så det ska bli kul att läsa deras. Jag har sån tur att jag får lov att köpa alla artiklar dom har använt, så det blir ju inte fullt lika jobbigt för mig att hitta material.
Men som du själv skriver är det otroligt vad lite forskning som finns inom området! Ett tag var jag lite inne på att själv göra nån slags undersökning, vi får se hur det blir. När skriver du din?

Jag har tagit kontakt med en vårdhundsutbildning som två gånger om året har sin "träning" här utanför Skövde och dom var superpositiva till studiebesök! Så jag ska faktiskt åka dit nästa gång dom är här (och om jag lyckas skaffa körkort då förstås :devil:), det ska bli riktigt spännande. Dom var villiga att hjälpa mig att hitta material och jag får ju större förståelse för vad hundarna gör när jag sett utbildningen.
Jag längtar tills jag får börja!! :bump:

Nu har jag också läst om terapihundsutbildningen. Tycker att den lät väldigt intressant faktiskt och mer konkret än vårdhunsutbildningen.
Kanske skulle man ta och gå den, får fundera hur det skulle passa ihop med valpningar mm...

Hihi! Jag har också ett tag kvar, ska göra praktik i vår först sen skriva till hösten. Men jag har också planerat för det ett tag, och har siktet lite smått inställt på forskning på området i framtiden. Men man får väl se. :D

Gör ni inte någon undersökning när ni skriver C-uppsats? Eller gör ni alltid litteraturstudier? Jag funderar på att göra en kvalitativ undersökning, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka jag vill intervjua. De som jobbar med det, de som arbetar där hundarna kommer, klienterna, föräldrar till eventuella klienter om jag riktar in mig på barn osv. Finns ju så mycket intressant! :bump: Dessutom ska man ju ha en bra teoretisk utgångspunkt och många verkar välja anknytningsteori och vad det nu var mer. Så jag får hitta på nåt nytt. :D

På vårdhundskolans hemsida finns det ju en del rapporter och litteratur som dom hänvisar till, och så finns det ju en del uppsatser där man kan hitta vettig litteratur i deras hänvisningar om nu uppsatsen i sig inte ger så mycket. :p Så visst finns det en hel del. Men det känns som det är ont om svenska studier på högre nivå än just C-uppsatser.

Jag ser också fram emot att få börja! Och tills jag är klar och kan starta egna projekt! :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning...
Svar
2
· Visningar
1 027
Senast: Tate
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 604
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka