Terapi/vårdhund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 933
G

Galathea

Finns det någon här vars hund arbetar som terapihund eller vårdhund? :)

I februari och under hela våren skall jag och Cerberus gå en terapihundutbildning, och jag funderar på att så småningom även gå vårdhundutbildningen om jag känner att det skulle ge än mer. Jag läser ju till socionom och har som mål att kunna använda hundar som arbetsredskap i framtiden. Därför är vi nyfikna om det finns fler där ute. Vart arbetar ni? Vad får ni göra? Vad tycker hunden? Berätta berätta! :laugh:

Sv: Terapi/vårdhund

Kan du inte PM:a och berätta mer om utbildningen. Har en farbror här hemma som skulle passa ypperligt som terapihund (han har fuskat lite med det under KBT-behandling).

Jag ska också läsa till Socionom :laugh: är också väldigt sugen på att gå en terapihundutbildning . Tycker att det verkar jätteintressant att kombinera djur och terapi så småningom. Du måste berätta hur ni upplever kursen.
Vi har ju vinthundar båda två :laugh:

Ska du? Vad roligt! Vart då? Då kan du hänga på mig i mina framtida hundprojekt då, jag har ungefär två miljoner idéer i mitt huvud men ingenstans att göra av dom. :D Tänkte börja med att starta ett projekt men jag hade gärna forskat lite inom området så småningom faktiskt. Finns mest amerikanska studier vad det verkar.

Ska bli spännande att se hur Cerberus reagerar,men han är verkligen världens goaste. Visst är han lite vinthundreserverad, men han är van vid att främmande människor klappar och taffsar på honom, att barn klänger honom om halsen, att en autistisk tonåring gapar och låter och så är han ju van vid storstadsmiljöer, folkmassor osv osv. Så jag är inte så orolig faktiskt. Misstänker att mitt största problem kommer vara inkallning utomhus. ;)