P

Piffelina

Jag har bestämt mig för att prova TENS som hjälpmedel på min förlossning. Den borde komma nu i veckan.
Nu undrar jag o någon haft det på sin förlossning. För och nackdelar??
 
Sv: Tens ??

Jag hade TENS, fast använde den bara hemma och på vägen till förlossningen. Den funkade bra under de 3 dygnen jag gick hemma med värkar, det var skönt att kunna göra nånting! Och visst tog det udden av smärtan. Men när vi kom in till sjukhuset hade jag ingen användning av den längre.

Tyckte att den var lite obehaglig ibland när plattorna började glappa lite från huden (vilket de gärna gör när man tagit av och på dem ett antal gånger samt rört sig mycket och legat på dem). Då kunde jag få ganska rejäla stötar.. inte så trevligt när man redan är rätt så less på att ha ont.

Men jag kommer nog att använda TENS igen vid en eventuell nästa gång, för det var helt klart bättre än ingenting! Skönast var att stå i duschen, men där orkar man inte stå speciellt länge och så tar ju varmvattnet slut så småningom.. ;)
Lycka till!
 
Sv: Tens ??

Ok, med andra ord ska jag försöka att inte ta av och på den för många gånger så "klistret" inte försvinner på dem. Skönt att höra att den hjälper ialla fall. Det e lite svårt att veta om den hjälper när jag fick prova den för en vecka sen. Då hade jag inga värkar ;)
 
Sv: Tens ??

Jag hade TENS vid min förlossning, funkade kanon under tiden jag var hemma (5 timmar) och på resan in, men sen blev jag mest irriterad på sladdarna...:smirk: Dessutom så glömde jag stänga av den mellan värkarna när vi väl var inne på förlossningen, så när nästa värk kom så gjorde den ju inte så stor nytta... Tror jag använde den i totalt 10-11 timmar, sen var det varmt bad och därefter EDA som gällde för mig.

Däremot var den guld värd mot trött rygg de sista veckorna innan förlossningen, så den användes flitigt.
Plattorna "återfår" sitt klister om man sköljer av dem i vatten och låter dem lufttorka (men jag köpte ett extra par plattor från BM, just in case, och de ligger fortfarande nerpackade i en byrålåda hemma)

Står just nu i valet o kvalet om jag ska använda TENS denna gång oxå (4 veckor kvar till BF), men har inte bestämt mig ännu... Skönt i början, men otroligt irriterande med sladdarna som spänner o drar när man rör sig...
 
Sv: Tens ??

Fick prova en sån på förslossningen men jag tyckte mest den var irriterande + att Nikkis hjärtljud gick ner, så då tog dom av den.
men många säger ju att den är bra så det kanske funkar. Lycka till!
 
Sv: Tens ??

Jag har bestämt mig för att prova TENS som hjälpmedel på min förlossning. Den borde komma nu i veckan.
Nu undrar jag o någon haft det på sin förlossning. För och nackdelar??

Hade TENS fram tills det var dags att krysta ut Li. Det var UNDERBART! :bow: Kunde själv reglera hur starka/svaga impulser jag ville ja, drog jag i bott blev det som massage och jag kunde avleda smärtan ganska bra.

Eftersom jag har stor fobi för att låta någon ta på mig när jag har ont så var detta helt fantastiskt. Jag slapp vara ledsen och arg på sambon eftersom han inte behövde försöka vara snäll och massera.

Tilllägg: Jag hade inte TENS Speciellt länge. Fick på mig den runt 19:45 på kvällen och 20:09 var Li född. Jag önskar att jag kunnat fått den innan, då jag gick med mardrömmsvärkar (10 minuter emellan) i en hel vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Tens ??

Jag använde TENS under min förlossning (i tidigt skede). Mina värkar började så smått en torsdagskväll och min dotter föddes lördag förmiddag så det var ganska länge (hade ett par timmars värkpaus på fredag förmiddag dock).

Jag hade hjälp av TENS:en från första värk ända fram tills jag var öppen 3 cm vilket var tidigt på lördagsmorgonen, sen gjorde den ingen nytta tyckte jag. Jag tyckte den mildrade smärtan, och det var skönt att faktiskt kunna göra något åt smärtan (mer än att profylaxandas).

Jag köpte en alldeles egen TENS-apparat och använde den bara i ryggslutet.

Lycka till med din förlossning!
 
Sv: Tens ??

Tack för alla svar !!

Det ska bli spännande att se hur jag kommer att uppleva TENS. Hoppas den, akupunktur och lustgas fungerar för min del. Vill helst inte behöva ta någon spruta i ryggen då jag inte vill öka "risken" för kejsarsnitt. Jag har väldigt svårt för sår efter en knäoperation för många år sedan. Önskade att det inte var så, men men :(
 
Sv: Tens ??

Jag använde TENS hemma när värkarna började komma och i bilen in. Jag är mycket tacksam för den eftersom vi hade nästan 2 timmars bilresa till BB. Sedan fortsatte jag med den tills jag var öppen 6 cm. Sedan hade jag lustgas resten av förlossningen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 760
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 779
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag jobbar i nuläget som timvikarie och vi har hitills haft dottern på förskola 15h/vecka. Nu krockar våra arbetstider för mycket för...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: falukorw
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp