Tempoproblem!

Sv: Tempoproblem!

Jag skulle vilja att du försökte att hitta nån tränare i närheten. Finns det verkligen ingen? Kanske ordnas det kurser lite längre bort som ni kan åka på ibland?

du är för passiv i din ridning, alltid bra att rida mjukt, men lite måste man kräva oxå annars åker man bara häst och det är inte speciellt bra i längden.

Övergångar ofta och noggranna. Inte harva på i samma tempo för länge, bryt av och börja om om det blir för svårt. Jobba mer i skritten, försök hitta lite frammåt-nedåt bjudning. Försök få både dig och hästen att slappna av. när din häst gör det som du bett den om, tex minska tempot, var då inte sen med eftergiften. det ska löna sig att göra som du vill :) men har du inte bett om nånting så kommer heller ingen förändring att ske.

modigt av dig att länka filmen! lycka till :).

Ja, men ridstövlar kostar så mycket!- Jag växer jätte fort och om jag ska köpa stövlar för 1000 kr varje halvår så blir det inte billigt! Kanske gummiridstövlar, men mina ben är så himla smal . Jo, jag har reden börjat med att rida mer aktiv men okej- min sits är inte den bästa... I näheten finns inte många ridskolor- bara 3! Lycksele är 40 km- dom har stängt till höst.. Norsjö 50 km- jag tyckte inte att dom var så bra och det var jättelångt för att köra varje vecka! Malå 70 km- jättelångt och såg inte så bra ut på filme :( Jag kontakterade ridlärarens son, men han skriver inte tillbacka :( Hon skriver inte heller: Jag skrev brev, mail, frågade hennes son några gånger... INGET! Det finns några kurser i Umeå men det är 160 km och jag kan inte köra dit varje vecka :( JAg ska göra en ny fim på lördag/söndag ;) Mvh/ Sina

Hur gammal är du? Bara nyfiken eftersom du fortfarande växer = ) Du kan ju spana efter begagnade ridstövlar med. Jag tycker iaf att det är värt sina pengar, en bra investering på sitsen. Man får så grymt mycket stadigare skänklar och sluter om med skänklarna bättre.

Men, fokusera på det som är bra med din sits! Även om den inte är det bästa så är det inte den sämsta! Mental träning kan också göra stor skillnad, att man föreställer sig när man rider att man 'är' sin idol, vilket brukar göra att man verkligen fokuserar på att sitta snyggt och gör det! Brukar hjälpa mig den extra biten när jag tävlar, 'för då jäklar...' = )

Trist att det inte finns så många tränare.. !

För det första: Det finns mycket positivt i din ridning - du är mjuk och följsam, och har alla förutsättningar att lyckas om du får bra hjälp! För det andra: Du har köpt dig en trevlig ponny, som ser ut att vara hyfsat väl grundutbildad - där har du gjort allt rätt! Hästen kommer att ge dig mycket glädje när du hittat "knapparna", dvs lärt dig vad den behöver!

Min känsla när jag ser dig rida är att ingen har lärt dig s.k. "inverkansridning", där du hjälper hästen med balansen (det vi kallar för att hästen "går i form, på tygeln")? En bra ridhandbok är naturligtvis ett steg på vägen, men jag tror också att det borde finnas hjälp att få på nära håll, bara att du inte känner till det än... Sätt upp en lapp på närmsta affär/ridklubb att du behöver instruktör, och att den helst ska kunna komma hem till dig! Inte vem som helst-kräv att de ska antingen vara utbildad instruktör eller tävlingsryttare i dressyr på någorlunda nivå.

Mycket hänger också på vad du ska ha hästen till - vill du bara kunna rida ut i skogen och ha trevligt eller vill du börja tävla så småningom? Tänk igenom det ordentligt, det är lättare för någon att hjälpa dig då!

Några konkreta råd (många har gett dig väldigt bra råd här innan):

Låt inte någon lura dig att använda ett skarpare bett - av det jag sett behövs det absolut inte!
När du är på ridbanan, rid inte i samma tempo för länge - eller låt inte hästen bestämma tempot. Övergångar är jättebra, och de ska ske mycket oftare än man kan tro tex skritta bara sex sju steg - trava femton - skritt igen.(och upprepa det i ca 10 min) Likadant med galoppen (som verkar vara största problemet) galoppera inte så länge!! Fatta galopp, galoppera en kort sträcka, ned i trav, fatta galopp igen. Att ponnyn sticker med dig till slut har mycket att göra med att hon "tjuvökar" lite i taget ju längre tid du galopperar - så undvik det genom att bryta av innan det går för fort (!) Fatta också galopp från skritt (det ser den ut att kunna) istället för ur en snabb trav, det gör att balansen blir bättre.
Hela tiden när du rider måste du ofta kontrollera att det är du som bestämmer (!), genom att prova att minska tempot några steg (i alla gångarter) - rida riktigt långsamt en stund för att sedan öka igen, och gör ofta halter (stanna) med jämna mellanrum. Det ska du göra även när du rider i skogen!
Våga göra fel!!! Alla har vi varit ovana och du lär dig inte om du inte experimenterar - prova rid åt sidan (skänkelvikning), prova gör halt ur galopp, prova krama ofta i tygeln, prova hålla lite hårdare eller lättare, prova flytta handen lite högre eller lite lägre - och lyssna på hur din häst reagerar, den talar garanterat om för dig om du gör VÄLDIGT fel!
Jag önskar dig stort Lycka till - och hoppas du mycket snart får bra hjälp!!!

Hej :) Nej, övergånger gå dåligt... Då blir hon ganska spänd. Jag är 13 år gammal. Jag ska skicka av en brev imorgon och sen ska vi se, om ridläraren kommer att svara ;) Momentant skritta jag mycket och trava bara typ 5 steg. Det går egentligen bra... Som sagt ska jag göra en ny video på lördag. För mig är det bara viktig, att jag kan rida med glädje och utan att hon får ont eller sånt! Om det går ska jag tävla lite... men det är inte målet. Egentligen går det verkligen bra momentant.. vi ska se hur det blir på lördag :) Mvh, Sina

Kolla att hästen är frisk och att utrustningen sitter som den ska, så att hästen inte sticker iväg för att undkomma smärta eller obehag. Om det stämmer så säger jag bara en sak: Rid för en tränare! Personligen tycker jag att man bör rida någorlunda regelbundet för en tränare oavsett vad man har för ambitioner.
Det jag för övrigt kan säga om din video är att du ser lite spänd ut, försök slappna av. Det smittar av sig på hästen. Ha också tygelkontakt (jag såg att din tygel glappade rejält) och rid ordentliga tempoväxlingar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 240
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama