Tempoproblem!

Sv: Tempoproblem!

Har en häst som gärna springer på hellre än samla sig och jobba..e ju lättare så:)

Vad jag märker på min häst e att direkt jag använder hälen som skänklar för mycket så tar han de som att han ska springa fortare.
Därför rider jag nu i stort sett utan "fötterna" och driver istället med rumpa och lår och håller underskänkeln still.

Prova o testa dig fram.. alla hästar e olika och funkar bäst på olika sätt.

Sen är ett annat bra råd ett du redan fått.. räkna 1-2 tyst i huvudet när du rider lätt.... lååångsamt.. oavsett om hästen springer snabbare ska du rida lätt saaakta och oftast brukar då hästen tycka det är behagligare att springa i den takt du rider i.

Va inte heller rädd för o ta tag mer i hästens mun, alltså ha mer stadig tygel.. tycker de ser ut som du e ganska slapp i tyglarna på filmen. Du ska dock inte bli hård i handen. Brukar själv tänka att jag rider hästen bakifrån och med en stadig hand..lättare sagt än gjort kanske:)

Ta fram två koner och jobba även i en åttvolt runt.. blir svårt då fär hästen att bara springa på.. även bommar på mark och serpentiner och annat är bra så hästen måste va uppmärksam. Halter och övergångar.. trava bara några steg och sen skritt..sakta av innan hästen hinner ta över allt och springer på som ett ånglok:)

Träna maaassa skritt, halter och lyhördhet i skritten innan du kräver för mycket i trav/galopp.

Hoppas du fattar nått av vad jag skrivit:)

Och lycka till.. jätte fin häst din =)

Reagerade också på sitsen, som annars är rätt snygg, men det ser lite ut som om ts sits driver hästen framåt, dvs hästen tolkar det som en drivande hjälp.

Längre ben och bättre kontakt med hästen, arbeta med sitsen!:bump:

Fö tycker jag att du har fått bra, konkreta tips och övningar! Övergångar, halvhalter, omväxlande ridvägar.

*kl*

Jag tycker precis som ngn annan skrev att det är en väldigt trevlig häst och du rider väldigt mjukt. Så ni har alla förutsättningar att det ska bli bra! Hästen gör ju inget dumt utan springer bara lite för fort och du blir lite försiktig.

Börja med att känn i din egen kropp hur det känns, hur andas du när du rider?
Om man börjar ytandas, alltså inte får ner luften i magen så blir du spänd och det känner en sån häst direkt och försöker lösa det, mest troligen genom att få bråttom. Ta djupa lugna andetag och tänkt att det går lååångsamt och att hästen verkligen lyssnar på dig. Det kan låta som världens flum, men hästar som är känsliga går otroligt mycket på om ryttaren blir spänd i andningen.

Jag bor inte alltför långt i från dig, och igår och dagen innan det så har ett lykseleekipage varit och tränat för vår tränare här hemma. Om du vill ha hennes nr och kunna få tips om tränare så kan jag PM det till dig?
Vi tar hem en väldigt bra westerntränare hit till strömsund, men då blir det ju en bit för dig att åka.

Tränare som kan hjälpa dig är A och O, det är det för alla som vill att det ska gå framåt!

Jag tycker det är positivt att du ligger mer åt det försiktiga hållet, för det är mkt lättare som tränare att få ett sånt ekipage än ett som har börjat stöka massa med hästen!

Under tiden så är övergångar väldigt bra, smyg in i trav, ner till skritt, å tillbaka i trav. När du har henne på volten så använd dig av ledande innertygeltag för att få henne att forma sig i volten, men se till att du gör det i den mån hästen klarar av. Den kanske i dagsläget bara orkar vara ställd i nacken men relativt rak i kroppen och då är det okej. Lösgör bit för bit på hästen och börja med nacken, sen halsen och slutligen kroppen. Så det inte blir allt på en gång när du inte har hjälp som det ser ut idag.
Lycka till:)

Ok, ska jag köpa en nya sadel då?

Har du någon i närheten som är duktig på sadlar, och som kan titta om den passar både dig och hästen? Många ställen som säljer sadlar har även sadelutprovning, och det finns också andra som åker runt och kan komma hem till en.
Om inte annat kan du lägga ut lite bilder här på Buke, det finns många som är bra på sadlar och tillpassning, och kan tipsa! :)

Jag tycker din sadel ser lite liten ut till dig. Inte för rumpan, men för benen! Har man långa ben behöver man ofta gå upp i sitsstorlek i sadeln, fastän den passar rumpan. Det skulle nog hjälpa dig att komma i bra balans, och göra att du får en stadigare och stabilare sits så att du kan hjälpa hästen att också vara stadig och taktmässig.

Istället för att krångla och lägga tid och pengar på ny sadel kan man väl hissa ner stiglädret? Dom var ju uppenbarligen för korta.

Jag har redan gjord det ;) Jag har skrivit till sista ägaren. Hon såg, att dom har ridit henne varje dag. Jag har inte gjord det. Kanske hjälper det lite att få hon lungnare. Sista höstlovet gick det jättebra när jag red henne nästan varje dag. Jag tror, att hon har en balans problem. Och har är inte hjälpsam om jag rida fel, eller? Jag vet inte om det finns någon sadelmakare i närheten. Jag bor nära Lycksele. Jag frågade en tjej, som är jatteduktig med hästar och hin tycker det samma, att hon har en balans problem. Om man börja trava trycker hon ner ryggen, huvud går upp och hon springer. Finns det något som kan hjälper oss, att träna balansen??? Mvh, Sina.

För det första, som så många sagt tidigare så har du lite för lite kontakt med hästens mun. Men sen så på filmen ser det ut som att du inte jobbar så mycket på volten utan ja, gör ett varv och sen ut på fyrkantsspåret igen? Börja med skritt och trav och jobba på volten, ställ verkligen hästen ordentligt så hon tvingas jobba lite bättre. Sen finns det lite olika saker du kan göra.

Skritt: Jobba på att förminska och förstora volten. Alltså att du börjar med en ganska stor volt och sen gör den mindre och mindre genom att flytta henne inåt (Blir en typ av skänkelvikning) och sen samma sak fast för att förstora volten - se till så att hon är uppvärmd ordentligt.

Trav: Fortsätt jobba på volten, börja med en stooor volt då det oftast är lättare att samla sig och verkligen jobba på en större volt, se till att hon lyssnar på det du vill att hon ska göra - variera hur mycket du ställer henne (men ingen bananhals!) Rid alltid lätt innan hon har greppat vad du vill då det är lättare för henne att jobba korrekt då. Pröva på tempoväxlingar - inte snabbare utan långsammare, antingen genom att minska volten på samma sätt som i skritten när det går för fort - det värsta som händer är att hon saktar av till skritt om hon inte orkar då börjar du bara om. Målet är att ha mer kontakt med hästens mun, erbjuda lite stöd på volten även om hon ska bära sig själv. Se till att hon är rätt ställd och börja inte med galoppen förrns ni har greppat traven.

Jag tycker det ser ut som att hästen går och hänger i tygeln på försäljningsfilmen och verkar väldigt framtung.
Jag tror därför inte att den kan bära sig själv särskilt bra.
När du sedan inte ger något stöd i tyglarna alls (som hon är van vid) blir hon lång och kör upp huvudet i vädret och bara springer på, hon vet förmodligen inte vad hon ska göra och svarar med att springa på.

Nu har du ju provat att korta tyglarna som du skrev i ett tidigare inlägg, men successivt måste du också ge efter så att hon börjar bära sig själv och jobba på ett ärligt sätt. Framtunga hästar har en tendens att utveckla lömska hältor om man inte ser upp med detta i tid.

Så du gjorde egentligen rätt fast lite för tidigt när du började rida med "lösa" tyglar, hon kan inte bära sig själv ännu.

Men jag tycker det verkar lovande för er! Lycka till med din häst! :)

Istället för att krångla och lägga tid och pengar på ny sadel kan man väl hissa ner stiglädret? Dom var ju uppenbarligen för korta.

Men sadeln blir inte större för att man länger lädret... Jag har själv ganska långa ben, som oftast drar minst 17,5. Rumpan däremot hade klarat en 16,5 om så vore.

Hej på er! Jag har en 13- åring blandrassto. När jag rida henne, kan jag inte kontrollera henne. Hon springer hela tiden jättefort. Så går det inte bra. Jag har en video från henne och mig. http://www.youtube.com/watch?v=VaxVBAcn0LE. Kan någon hjälper mig? Jag har ingen ridlärare:( Bor i västerbotten. Vad gör jag fel? Mvh, Sina

Träna på "lyssna övningar"
Från skritt till trav, trav till skritt osv, när du känner att hon börjar öka drar du genast ner på tempot.!

Halvhalter är ett bra sätt att få hästen till att lyssna.

Ser på videon du lade upp, hon är ej i någon speciellt bra balans när du övergår till galopp, med det menar jag att hon slängtravar sig in i galoppen.!
Du måste hitta en balans i din ridning , jag skulle rekommendera att du tar ut en bra tränare till dig som kan hjälpa er båda.!

Lycka till:)

Neej? Men om man inte har lagom stigläder spelar ju det ju ingen roll vilken sadel man sitter i?

För den delen tillverkar sadelmakarna modeller för både långa och korta ben. (främst till dem första till mitt förtret :P) Rätt modell för ryttaren är inte större säte utan vulster där stödet sitter längre ner.

Hej! Heter Lillfux och Siene-Biene nu! ;) Aså, jag har jobbat på marken i tre månader nu och nästan inte ridit. När man longera henne nu gå det bättre och hon är inte så springig och lungnare. Jag vill börja rida henne igen nästa veckan och försök och trava lite, lite grann. Jag ska försöker att höjer mina händer och raka upp mig ( jag kan inte förklara på svenska :D) Då kommer hon kanske att blir lungnare. Jag ska ta en ny video då. I typ Juni ska jag få en ridlärare, men momentan är hon gravid. Hoppas att det gå bra. Mvh

Sot liten hast!
Tycker ni har jattebra forutsattningar for att detta ska bli bra; hasten verkar positiv och du rider valdigt mjukt och fint.
Problemet ar kanske att du rider lite for mjukt nar hasten blir springig, Ofta ar de pa de hastar som verkar pigga och framat som man verkligen behover halla om med benen pa; jag upplever det som att de kanner sig tryggare da pa nagot satt. Sa hall om med benen och haen stadig kontakt med munnen.

En konkret ovning med hastar som springer kan vara nagot sa enkelt som denna;
Rid pa en 8-volt, var noga med vagarna sa bada cirklarna blir lika stora. Du kan stalla 2 koner i mitten, dvs dar du byter om volt, eller annu hellre 2 bommar som du rider emellan. Daremellan ska hasten vara rakstalld, medan den pa volterna ska vara nagot stalld inat (dvs du ska se ogat och en bit av hastens nasborre pa innersidan)
Det ser ut som att hastens balans ar ett problem, den vill garna stalla sig utat, skjuta in innerbogen och springa pa. Darfor maste du vara noga med att anvanda innerskankeln och yttertygeln for att fa bogen pa plats, da blir det lattare att kontrollera farten. Fordelen med 8-volten ar att du hela tiden vart du ska sa du kan rida mer malmedvetet, har du en plan sa far hasten helt enkelt folja den. Det har ofta en lugnande inverkan pa springiga hastar ocksa har jag markt.

Du kan rida valdigt varierat pa 8-volten, t.ex:
- gora volten storre och mindre genom att flytta hasten undan for skankeln.
- gora halt/sakta av till skritt mellan bommarna i mitten
- rida tempovaxlingar
-stalla hasten utat istallet for inat pa volterna ibland (om hasten har svart for att stalla sig inat blir det latt en kamp om du forsoker och forsoker och den stretar i mot. Ibland blir det battre om du rider i hoger varv med hasten vansterstalld och sedan bara byter till vanstervolten, da blir hasten automatiskt rattstalld dar.

Lycka till och hoppas du hittar en tranare snart!

Hej! Tack för din hjälp! Jag vet att hon har balansproblemer. När hon hitta sin balancs på longen, blir hon väldigt lungt. Hon har blivit riden jättehårt hela tiden med mycket tygelkram! Jag vill inte gör det så, men det är klart, att jag måste ta kortare tyglar ;) Mvh

Hej! Jag rider henne nu igen! Det går bättre, men hon håller fortfarande fast ryggen. Jag kan trava nu några steg men bara på en speciellt sätt :D Alså: Jag måste lutar mig fram, liksom när jag skulle rider över bommarnar. Först sen blir hon lungt. När jag rider lätt ,,normalt,, blir hon stel och springer iväg... Tycker det är lite konstigt... Jag har försökt att får kontakt till en ridlärare... Vi får se! Jag ska kolla ryggen, men jag vet inte, om det finns någon som har aning här i Västerbotten? Det fanns en artikel i tidningen sista året men jag vet inte var hon var! Känner ni någon som kan kollar hennes ryggen??? Mvh Sina

15cbj7q.jpg

Jag har aldrig lärt mig att rida halvhalter! Jag vet inte hur man ska göra eller i alla fall inte i praktiken!

Ett par ridstövlar hade du behövt! Ger mycket bättre stöd än skor, plus att sådan skor (om det är sådana knytskor som jag tror mig se) är lätta att fastna i... Väl värda att investera i! Hoppas att du hittar en tränare snart som kan hjälpa dig , IRL, medans du rider = )

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 240
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama