Marvin

Trådstartare
Försöker konditionsträna min häst, men intervallträning verkar bygga på antingen tempo i m/min eller puls.

Här stöter jag på problem. Hur vet man vilket tempo man rider i? Installerar en hastighetsmätare? Stegar en sträcka i skogen och räknar tills man får huvudvärk?

Och pulsen... Min häst har ingen. :eek: Lånade ett stetoskop på jobbet (:angel:), men det är minst sagt knepigt att auskultera en stökig häst från hästryggen. För inte tala om vilka konstiga blickar man får från folk när man drar upp ett stetskop ur fickan, fräser åt hästen att stå still och slänger sig fram över halsen med stetoskopet i öronen och försöker lyssna på en häst som steppar omkring.

Nu verkar kanske den här tråden oseriös (hittade en vinslatt när jag städade köket :d) men jag undrar verkligen. :D

Sv: Tempo

Terrängprovet ska ju ridas i ett bestämt tempo beroende på klass.
Därför är det viktigt att du lär dig vilket tempo du rider.
Pulsmätning är nog lite överkurs tiill att börja med.
Om du rider t.ex 500 m/min kommer du 500 meter på en minut.
Mät upp o markera t.ex 500 meter (eller 250 m på en halv minut).
I antiken stegade romarna upp avstånd. Mer exakt är att använda måttband eller mäthjul. Banbyggare brukar använda mäthjul. GPS brukar slå fel på ca 10 meter. På längre sträckor kan trippmätaren i bilen användas.

Man borde alltså kunna låna någons GPS för att mäta ut?
Mäthjul är definitivt överkurs i min värld. De bästa galoppsträckorna är det ju inte tillåtet med biltrafik, som tur är.

Hm, eller räkna hur långt det blir om man galopperar runt fyrkanten på utebanan. (Fast där försvinner ju fler meter ju högre tempo man rider i, eftersom svängarna blir vidare).

Heja Marvin!! :D

Du kan använda Eniros nya kartfunktion där du kan mäta en sträcka ganska exakt. Gå in på Eniro, välj kartor och sen rita sträcka. Hur enkelt som helst.

//Sita

Försöker konditionsträna min häst, men intervallträning verkar bygga på antingen tempo i m/min eller puls.

Här stöter jag på problem. Hur vet man vilket tempo man rider i? Installerar en hastighetsmätare? Stegar en sträcka i skogen och räknar tills man får huvudvärk?

Och pulsen... Min häst har ingen. :eek: Lånade ett stetoskop på jobbet (:angel:), men det är minst sagt knepigt att auskultera en stökig häst från hästryggen. För inte tala om vilka konstiga blickar man får från folk när man drar upp ett stetskop ur fickan, fräser åt hästen att stå still och slänger sig fram över halsen med stetoskopet i öronen och försöker lyssna på en häst som steppar omkring.

Nu verkar kanske den här tråden oseriös (hittade en vinslatt när jag städade köket :d) men jag undrar verkligen. :D

:rofl::rofl::rofl: skrattar så jag snart trillar av soffan o jag har inget vin druckit!
Det är bara en läkarstudent som kan komma på att ha ett stetoskop med sig på ridturen!:D

Sorry Marvin, inte elakt menat men det var det roligaste jag läst nånsin på ft-forumet!
Sitas tips är superbra, så har jag gjort för att mäta hur långt jag promenerar.

Man letar reda på en travslinga med uppmätta meter på och sen kör man fullt ös ;)

/Mitrolle som nog ska bort till rakbanan och klocka hästens topphastighet nästa gång

*kl*

Vi har nästan bara grusvägar i skogen här och mha bilens trippmätare har vi mätt upp hur långt det är mellan olika riktmärken i x.x km (trippmätaren är ju 100 meter åt gången på vår iaf bil :D). Bra att du skrev tråden, påminner mig om att jag ska leta upp de där kartorna inför körningen (travar x km framför vagn).

Nu har vi ett gäng nya skogsvägar. Antingen jagar man ut mamma + bil eller så övar jag start i backe :rofl: Skämt o sido, jag rider hellre med klocka på de vägarna (tokbrant bitvis) och galopperar viss tid - vilar viss tid och rider lite mer på känsla hur hästen orkar. Tycker fö det är sjuk kul att rida med klocka ute! Vår ena branta klätterbacke tar 45 s att skritta upp tex.

På den gamla goda tiden hade man med lillebror + moppe och så fick han köra före eller efter och mäta exakt med någon form av cykeldator. Efter varje galopp stannade vi och jag ritade på kartan och skrev tider o sträckor :D Det var tider det :banana:

Mäh, läkarstudent? Jag är faktiskt färdig! :cool:

Jag fick ju lära mig på AH-kursen på Bollerup att det var pulsen direkt efter arbete jämför med återhämtningen som gav svar på hur bra hästen tålde träningen, och vilken kondition den är i.
Fast jag kanske inte fick med mig allt, var ganska nervös, skulle ju hoppa sen. :crazy:

Mitrolle, vi har inga travare här.

the_connemara: Ja, klocka måste jag nog skaffa ändå, hittills har vi använt stoppurs- eller tidtagar-funktionen på mobilen.
Man tar vad man har. :angel:

Ha ha sorry jag tog för givet att du inte var färdig eftersom du inget eget stetoskop hade...:devil::D

Men i debutantklass räcker träningen till om du kan galoppera angiven sträcka, typ 1,5 km i 450 m tempo o hästen sedan går ned i andning inom några minuter o är tillbaka till scratch en kvart senare. Detta är ju en väldig generalisering men ger dig ett hum om hur du ska tänka.

Så ut i skogen med bilen o mät upp en sträcka!

Jag vill inte ha hästpäls på mitt dyra Littmann-stetoskop juh! :grin::angel:

Å andra sidan, det jag "lånade" var ett sånt där dåligt med hårda öronplugga som man inte hör nåt med ändå. :p

Ska nog börja med att eniro-mäta en galoppsträcka som inte ligger så förtvivlat långt från stallet.

Ska nog börja med att eniro-mäta en galoppsträcka som inte ligger så förtvivlat långt från stallet.

Äsch, det går ju superdåligt. Riktmärkena jag kan gå efter i verkligheten finns inte på kartan. :mad:

Har du en att hyra ut? :angel: (eller ska jag ringa mamma och pappa och säga att jag vill ha en lillebror?? :eek:)

Får väl inse att den här sporten är för svår för mig. :o Men jag anar att det inte kommer att hindra mig från att försöka... :bump:

Han har emigrerat till Göteborg och skaffat sig en ICKE hästtokig flickvän så jag vet inte hur välvillig inställd han är till de fyrbenta längre :angel:

Ang eniro så låter det ju väldigt skumt, zoomar vi in över vår gård ser man nästan hästen (anar skum skugga) och vi bor mitt ute i ingentsans - garanterat lägst zoom. Man kan följa ridvägarna jättebra o så. Vad har du för konstiga riktmärken :D

Det har jag såklart gjort. Men det finns tydligen nytillkomna kalhyggen och radiomaster sedan någon orkade flyga över här och fota senast.
Jag får ge mig på jakt efter en cykeldator istället och ge mig ut och cykla! Det kan ju behövas...

Enklast är ju som sagt att mäta med bilen om man har en skogsväg t ex
Pulsmätare är bättre än stetoskop, även om det fungerar också... pulsen går ju ner rätt snabt från maxpuls Men viktigast är ju att känn aunefär vilket tempo man rider i - så ut och kör-eller stega :p

Om intervallträningen skall ge något måste man upp rätt nära maxpuls så att man får ett anaerobt arbete under intervallet.
(och maxpulsen får man mäta eftersom alla hästar har olika men kan vara ca 200-280 slag per minut)

Typiskt ska du då upp i minst 160-190 slag per minut i ett intervall.

...men på platt mark kan det behövas långa sträckor i hög fart för att uppnå det och det sliter onödigt mycket på leder/senor.

Istället säger "dom som vet" att man öka belastningen:
Uppförsbackar -lååånga sega sådana... så att man snabbt kan få upp pulsen, sedan hålla den där under intervallet utan att det behöver gå så rasande fort.

Efter intervallet ska man ner i helst under 100 i puls innan man startar nästa intervall så att mjälten hinner åsterställa sin buffert av röda blodkroppar.
Tar olika tid för olika hästar o träningsnivå så man kan inte bara säga en tid eller en sträcka.

Ska man verkligen intervallträna seriöst behöver man pulsmätare. ....men det breror så klart på till vilken konditionsnivå man strävar....

Har lite material om intervallträning så PM'a gärna din email så kan jag skicka.

/Max

Perfekt, min tänkta träningsplats är just en lång seg uppförsbacke. Synd bara att det tar 45 minuter att rida dit, och lika långt hem igen. :p

PM kommer!

Känner mig lyckligt lottad med en gammal banvall där kilometermarkeringarna fortfarande finns kvar när jag läser denna tråden :p Perfekt att träna galopp tempo på. Fina backar har jag oxå gott om ca 2 km bort, långa och sega :D Du får helt enkelt flytta hit :rofl:

Liknande trådar

N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 412
Senast: Nero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod