Tempo i T8

fotogalen

Trådstartare
I T8 är det ju valfritt tempo i båda varven. Nu är jag anmäld till en tävling och funderar på vilket tempo jag ska välja. Jag siktar på att testa rida öppen klass så småningom, men i dagsläget är han inte tillräckligt stark vare sig i långsamt eller ökat tempo.

Då är frågan: kan jag i T8 välja långsamt tempo i ett varv och ökat i det andra? Tanken är att få feedback på vad jag behöver jobba på i respektive tempo. Eller vill domarna se samma tempo i båda varven?

Annars kan jag alltid välja mellantempo där han går som bäst och sikta på att rida final i stället, men det känns inte lika utvecklande.

Sv: Tempo i T8

Det är upp till dig att välja tempo. Det är valfritt tempo i båda varven.
Sen tycker jag att du får fundera vad du vill med tävlingen :) Vill du köra säkert och sikta på final? Eller vill du chansa och få mer feedback?

Ok, så det är inget problem att välja olika tempon då. Hmmm, jag får lite beslutsångest. Det är ju så klart inget som garanterar att det går bra även om jag väljer det säkraste tempot, så jag satsar nog på att få så mycket feedback som möjligt. Har en månad på mig att fundera.

Gladurs tävling på Toftinge den 14:e augusti. Ställer upp i V5 och T8. Var sugen på att anmäla mig i de öppna klasserna, eftersom jag tycker det är roligare med fler moment och utmaningar, men jag fick sansa mig och inse hästens (och mina) begränsningar.

Okej spännande :)! Hade själv tänkt att starta där men vi blev så dåligt förberädda och nu bestämde jag mig för att hästen fick ha sommarvila någon månad istället, har verken råd eller tid.

Jag skulle nog tagit ena varet i det tempo hästen går bäst i och sen byta tempo (i hans fall till högre) och se hur det går helt enkelt. När vi kommer ut på tävlingsbanan (vilket jag inte alls vet när det blir) så är det egentligen inte för att vinna utan för att få tävlingsvanan och bedömningar. Sen är det klart ju mer rutin man får desto mer vill iaf. jag vinna. Men i dagsläget skulle det vara en bedrift att bara komma till tävlingsplaten :p.

Lycka till :)!

Tack!

Det ska bli jättespännande. Vi tävlade på Husbyön i juni och då red vi B-final i T5. Fick verkligen blodad tand och är jättesugen på att hitta fler tävlingar att ställa upp i. Extra kul är det att hela stallet ska till Toftinge och tävla.

rid första varvet i det tempot han känns bäst i och sen kan du testa nästa varv i kort eller ökat tempo. Har han svårt att hålla takten i mer ökat tempo så ta kort tempo eftersom takten är prioritet nr 1 i bedömningen.

Jag hade också tänkt starta där men så ändrade jag mig och åker till norrköping istället för det fanns ingen T2 där och jag vill inte bara starta en gren.

Lycka till :)

när har norrköping tävling? har inte orkat kolla det:P men sen finns det ju ett klubbmästerskap på stenholmen inte jättelångt ifrån norrköping som jag ska va med i den 10-11 sep. :) så "fotogalen" du kan ju vara med i flera tävlingar, det är ju inte bara en som du behöver oroa dig för. Det du inte tar nu kan du ta en annan gång:)

Vad jag förstår så får man rida 10 meter långsam sen öka lite och sedan återgå till annat tempo ja man får rida hur man vill i tempoväg.
Dock kan jag tänka mig att man får pluss om det ser mer planerat ut än flaxit.

Jag har som mål att få bra feecback men även att få bättre resultat än förra tävlingen jag tävlar än så länge mot mig själv och ingen annat.:)

Skall tävla Sleipnirs KM och har också valt V5 och T8:)

Fast njaej... Nu ska jag inte säga för mycket, men jag har tolkat det som om man ska försöka hålla ett så pass jämnt tempo som möjligt. Eller?

Det heter ju valfritt tempo tölt, inte valfria tempon i tölt.

Vad jag förstår så får man rida 10 meter långsam sen öka lite och sedan återgå till annat tempo ja man får rida hur man vill i tempoväg.
Dock kan jag tänka mig att man får pluss om det ser mer planerat ut än flaxit.

Jag har som mål att få bra feecback men även att få bättre resultat än förra tävlingen jag tävlar än så länge mot mig själv och ingen annat.:)

Skall tävla Sleipnirs KM och har också valt V5 och T8:)

Du kan välja olika tempon i de olika varven. Men det är viktigt att tempot är jämnt hela varvet, du kan alltså inte rida ökat tempo halva varvet och kort tempo andra halvan.

Du kan välja olika tempon i de olika varven. Men det är viktigt att tempot är jämnt hela varvet, du kan alltså inte rida ökat tempo halva varvet och kort tempo andra halvan.

Det var ungefär det jag undrade över. Hur pass valfritt är valfritt tempo. Som det ser ut nu tror jag att jag kör ena varvet kort tempo och andra varvet ökat. Vi jobbar på att få energi i det långsamma tempot och stabilitet i det ökade, dvs inga rollningar eller passinslag. Börjar bli taggad nu.

när har norrköping tävling? har inte orkat kolla det:P men sen finns det ju ett klubbmästerskap på stenholmen inte jättelångt ifrån norrköping som jag ska va med i den 10-11 sep. :) så "fotogalen" du kan ju vara med i flera tävlingar, det är ju inte bara en som du behöver oroa dig för. Det du inte tar nu kan du ta en annan gång:)

Mmm, klart jag ska ställa upp i fler tävlingar. Tycker verkligen det är superkul. När vi är redo ska vi ge oss på T3. :D

10-11 sep kanske funkar. 28-29 aug krockar med bedömningarna på strömsholm (har ett sto som ska visas, dock inte av mig)

tycker att du ska vara med på stenholmen:) det är ju en lättklass tävling:) så jag ska nog va med i v5, men två hästar:) min lille kille på 5 år och sen min mostershäst på 12 år. Jag hoppas på bra resultat med min lillkille!:) det är ju hans första tävling så han kommer antaglingen vara rädd för allting.
vi skulle varit med i april men den förra ägaren madde hade glömt att vaccinera ett år. Så jag fick göra om grundvaccinationen igen:( men gjorde bara två, det skulle tydligen räcka. någon som vet något om det?men ialla fall så var det bara att åka hem med honom igen. men nu ska det väl gå bra:D

Hur gick det för dig, fotogalen? Jag var uppe och tittade på YR-kvalen på söndagen. Många fina hästar! :)

Hur gick det för dig, fotogalen? Jag var uppe och tittade på YR-kvalen på söndagen. Många fina hästar! :)

Tackar som frågar, det gick strålande!

Hamnade precis utanför B-final i både T8 och V5. 10 min innan B-finalen i V5 skulle starta kom det en uppdaterad resultatlista med en strykning som gjorde att jag fick starta ändå. Sprang och hämtade hästen (från en av hagarna nere vid vägen), snabbt på med utrustningen och till collecting ring. Lyckades vinna B-finalen och slutade sedan 5:a i A-finalen. Känner mig supernöjd med det, tror slutpoängen blev 5.25, men jag är inte helt säker.

Jag blev uppflyttad till B-final i T8 ockå, men strök mig eftersom det skulle bli för många starter.

Hur gick det med planerna på att visa långsamt tempo ett varv och ökat i det andra då?

Nja, det gick inget vidare. Jag missbedömde framridningen totalt inför T8-försöken och lyckades inte få ihop honom tillräckligt för att kunna prestera varken kort eller ökat tempo. Fegade därför ur lite och valde ett tempo där jag helt enkelt kunde få ren takt. Det var nog rätt bedömning, eftersom samtliga domarkommentarer var i stil med "ok takt, något lång" och "ok takt, mer samling önskvärd".

Det här med att tävla är ju jättekul!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 960
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 374
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 666
Senast: Boj
·
Träning På ridbanan tar han alltid rätt galopp,dvs vänster galopp i vänster varv och tvärt om. När vi rider i skogen (som blir 99% av gångerna,i...
2
Svar
30
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka