Temperament i pälsfärg?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0301
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 13 752
Sv: Temperament i pälsfärg?!

md5krist skrev:
*kl*

Appropå färger var det ju en artikel i Risport om att ackordshäststiftelsen inte kan hitta tillräckligt lugna skimmlar i Sverige. Detta pga att de svenska skimmlarna kommer övervägande från Roderik, Levantos och Cardentos linjer och det är hästar med en del temperament

Nåja, Urbino sätter väl fortfarande spår i halvblodens färger. Inte för att det ändrar resonemanget, alltså.

Jag tror också att du kan ha rätt... Det låter nämligen som en mycket rimlig förklaring. Då får vi väl hoppas på en bredare avelsbas i framtiden för att minimera enskilda hingstars negativa inflytande på såväl lynne som andra egenskaper.

Burra skrev:
Efter att läst igenom inläggen så är väl det du skriver det mest sakliga och troliga

Om man nu väljer att inrikta sig på en RAS och inte fux som FÄRG? :confused:

Är också inne på att aveln nog har en bit av dilemmat att göra. Vissa hingstlinjer slår gärna igenom med sin färg, och om de då tex lämnar mkt temperament och hingsten används till flera/många ston som sen för temperament och hingstfärgen vidare så har man snart fått många temperamentsfulla hästar(tex fuxar).
Man kan bla jämföra två fuxhingstar, där det ena blodet oftare slår igenom med sämre ridbarhet än det andra blodet - de trvliga och den mindre trevliga.
Inom andra raser är det säkert så att tex en svart hingst med annorlunda temp. kan ha haft stort genomslag och spritt sitt temp. mer än man kanske trott. Och som Ridsport skrev om skimmlarna i Sverige... Kanon hopphästar, men kanske inte till det...

Jag var mest ironisk, kanske inte märktes tydligt nog. Jag är helnöjd med min svarta häst, trots hennes temperament -vet hur hon ska tas - och hur hon kan bli om man inte behandlar henne enligt hennes önskemål...;)

Victovie: Jag gör ungefär som du - kollar och funderar på om det stämmer - och på de flesta tycker jag att det för det - fast det fins ju många som är speciella utan dubbelvirvel. Enligt en Linda Tellington-Jones bok överreagerar ca 70% av hästarna med dubbelvirvlar i någon situation, och det har jag många exempel på...fast det är ju också lätt att tolka in saker i det. Och jag gillar dubbelvirvlar...och ston...:D varför göra det enkelt för sig?

Mithra : Enligt samma bok är två virvlar nästan "värst", även om hästarna är lite komplexa med flera.

Intressant! Även inom homeopatin och kinsesisk medicin så talas det ju om dom olika typerna, och oftast (inte alltid) så har dom vissa gemensamma fysiska drag också.

Jag har själv en fux och han är världen snällaste och gosigaste häst, MEN han är superkänslig och har nerverna på utsidan och är tämligen svårriden...

När det är sagt så bodde det en fux i hans box för många år sen som var ganska bombsäker. Men han var också konstig av sig.

*Tilda* skrev:
Då har ni inte träffat min pålle då :o
Lugnare fux får man allt leta efter......han skulle ALDRIG för sitt liv tänka sig att stressa upp sig :rofl:

haha precis som här då :bow: :rofl:

Jag slår ett slag för de bitchiga fuxstona ;) Snällare häst än mitt fuxsto får man leta efter. Hon ställer upp i alla lägen, gör alltid sitt bästa och är en fröjd att sköta om. Visst kan hon busa till det ibland, men med glimten i ögat.
Två virvlar i pannan har hon också, jag tror att det är därför hon är så klok.. :banana:

En häst är vacker i betraktarens ögon så en brun eller svart eller blå eller grön eller då röd har väl ingen större betydelse.
Fast visst tror jag lite på detta med färger, virvlar, benställning, ögonens placering, hur dom gör med läpparna m.m kan säga lite om "personligheten".

Äger en 2-årig ljus fux flicka med stoooora kloka snälla ögon:bump:,
fast visst tror jag det finns huvud och humör men än så länge känns det som om det hon är med på är till 100%...

Ägde brun vallack med två oregelbundna virvlar i pannan och jises ett så´nt oberäkneligt temperament..

vilken dum jävel måste jag säga...så resonerar bara okunniga
senast jag letade häst så kollade jag på bruna,fuxar, skimlar och en svart. Jag väljer häst efter individen och givetvis exteriör etc men aldrig färgen!

kl

Min hovslagare säger att rödhäxor är det värsta som finns...
Hon brukar fråga nytt folk som ringer vad det är för färg på deras hästar - är det fuxar vill hon inte sko dom :angel:

Däremot har hon en rödhäxa själv.. :D

Jag har blandade erfarenheter av dom själv, vissa har varit eländigt men andra trevliga, samma sak som med andra färger.

Det ligger väl lika mycket i hästfärgerna som att röda bilar går fortare än vita!!!!!!!!!!

Det ligger väl lika mycket i hästfärgerna som att röda bilar går fortare än vita!!!!!!!!!!

:rofl::rofl:
Jo men röda bilar går fortare än vita men det kanske beror på att rött är en poppis sportbilsfärg:angel: ... men då beror det nog mer på vem som sitter bakom ratten..:D

Jag var mest ironisk, kanske inte märktes tydligt nog. Jag är helnöjd med min svarta häst, trots hennes temperament -vet hur hon ska tas - och hur hon kan bli om man inte behandlar henne enligt hennes önskemål...;)

Victovie: Jag gör ungefär som du - kollar och funderar på om det stämmer - och på de flesta tycker jag att det för det - fast det fins ju många som är speciella utan dubbelvirvel. Enligt en Linda Tellington-Jones bok överreagerar ca 70% av hästarna med dubbelvirvlar i någon situation, och det har jag många exempel på...fast det är ju också lätt att tolka in saker i det. Och jag gillar dubbelvirvlar...och ston...:D varför göra det enkelt för sig?

Mithra : Enligt samma bok är två virvlar nästan "värst", även om hästarna är lite komplexa med flera.

Det där att de med två vivlar överreagerar har jag ej hört tidigare, men vi har en i stallet. Och det stämmer verkligen in på honom, är som tjuren Ferdinand i de flesta lägen men får han skäll eller det blir nåt så överreagerar han helt klart.
Och det tar en bra stund innan han kommer ner på jorden igen...

Finns det mer fakta om virvlar. Min ena ponny har sin virvel i pannan extremt långt ner. Så har hon två virvlar i vänster flank.

Jag har hört allt möjligt om dubbelvirvlar, men det som jag tyckte låg närmast sanningen är just att de överreagarera - på ett eller ett annat sätt. Å andra sidan vet jag hästar med bara en virvel som betett sig likadant. Och ja, de är lite olika betydelse beroende på hur virvlarana sitter och hur de ser ut.
Jag blev sugen på att köpa ett sto med en decimeter lång virvel på ganaschen - trots att jag kände hennes mor som var minst sagt skum i huvudet och att dottern utseendemässigt var väldigt lik modern. Men det blev inget (trots att hon verkade mysig), även om virveln (och bakgrunden) fick mig att tro att antingen var stoet "once in a life time" eller skvatt galen...

Genom boken Xenofons ridlära (en mycket gammal Atenare som var militär och utbildade hästarna till strid 430 före kristus! En mycket intelligent man som nästan har samma värderingar som vi har idag hur man behandlar och rider in hästen.)
Xenofon skriver såhär om färgen på hästen!
Den bruna hästen: hade högt anseende hos greker och romaredå den var mer sällsynt, då det var mest egyptiska och arabiska hästar som var bruna och därför mycket eftersökta och representerade goda individer!
Den svarta hästen(rapp): var rätt vanlig och ansågs käck, frisk, modig och djärvmen oxå arbetsvillig.
Skimmeln: var däremod gudarnas, konungarnas och hjältarnas häst. Skimmeln är ett tecken på glans och lyx, i symbolisk betydelse var skimmeln oxå fredens och rättighetens häst. De ansågs mycket snabba och användes även mycket vid kapplöpningarna
Skäcken: var inte lika populär då den ansågs som opålitlig men var däremot mycket populär i uppvisningarna och paraderna men även fast de var opålitliga så ansågs de vara rätt arbetssamma.
Och så den omtalade fuxen, black och isabell: Dessa hästar hade inga speciella karaktärsdrag påstår de här..

Tecken har jag även hört en liten dikt om:

En vit fot rid den om du vill
två vita fötter ge den till din fru
tre vita fötter ge den till din man
fyra vita fötter sälj den om du kan

Den kan man fundera på... den har stämt på alla mina hästar!

har haft 2 fuxar och på begge dessa stämmer ryktena in :p båda är ston me ;) 1:a va riktig pissmärr, tjöt och spakade vid brunst :p vääldigt speciell att ha och göra med, en av de mest personliga hästar jag någonsin träffat. När vi "köpte" henne var det hon som vade oss istället för vi som valde henne :p slutade med att vi fick henne av hästhandlaren :D
nr 2 är Bebb som jag har nu, väldigt skarp och gillar hon inte folk så visar hon det, sen är det få som hon gillar :p kan vad glad att jag är en av dom iaf :p
Fuxvalacker har jag dock aldrig träffat någon som varit "fuxig" utan snarare lite dumsnälla, lugna oc orädda

Måste dela med mig av mina erfarenheter av fuxar... Har just nu två stycken. Dom är lika underbara båda två! :love: Stoet som är 17 år (köpte henne som 1-åring) är helt perfekt i temperament och humör, ja i allt! Hon är alltid lika jämn i humöret, det märks aldrig om hon är brunstig... eller dräktig, hon är alltid lika jämnglad och positiv, aldrig visar hon dåligt humör. Kan såklart tända till vid ridning (mycket motor) men blir lika snabbt cool igen. En hästpratare sade en gång att hon hade en "vit själ" det stämmer på henne tycker jag!

Hennes son lika mycket rödfux han, är precis lika snäll och vänlig, aldrig sur, fast han är lite mer flyktbenägen av sig, men lyssnar och lugnar sig snabbt. :cool:

Har även ett svart sto som är 2,5 år (undan fuxen ovan) hon har mycket mer "märr" och humör i sig.... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka