Temperament i pälsfärg?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0301
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 13 752
A

anni0301

"Vem är mest dum; blondinen för att hon är blond eller brunetten som tror att intelligensen sitter i hårfärgen?" :angel:

En eventuell köpare backade när hon fick veta att hästen är fuxfärgad. Hon ville inte ens titta på videon för att hästen är FUX. Hon hade haft en fux förr som tydligen var tjurig och temperamentsfull och skulle därför inte ha en fux igen. Har även hört fler säga att fuxar är "lynniga". Ehh? :confused: Sen när sitter temperamentet i hårfärgen? Jag har haft en fux som var som en kissemiss (gosig å snäll) å denna fux är dominant å inte speciellt superkelig men aldrig tjurig å ettrig. Jag som trodde temperamentet satt i skallen/generna.. dumma mig :cool:

Sv: Temperament i pälsfärg?!

Förrut skrattade jag bara åt sådana åsikter, men jag hade en konstig upplevelse för ca 10 år sedan, och sedan dess vågar jag inte skratt åt det längre:angel: ;)

Jag var ledare för en långritt, där 16 tonåringar deltog. Allt var noga planerat, och gick ungefär enligt planerna. Några hästar lunkade på, några trippade och sex stycken sprang på tväre, galoperade på stället mm i 5 mil... alla dessa var fuxar:eek::devil: :eek:

Så när vi kom fram hade vi 10 trötta,varma ponnyer- tre skimmlar,två skäckar,fyra bruna och en gul.
Och sex löddriga,stressade fuxar att ta hand om...

tillfällighet??? vad vet jag- men jag fick mig en tankeställare iallfall.

Jag köpte nyligt en bok av Hempfling (var det väl? :o ) där han berättar om olika hästars personligheter. Där finns bla en ganska nervig och osäker personlighet(kommer inte ihåg fler adjektiv) och enligt Hempfling är dessa personligheter ofta fuxar...

Jag tittade ut i hagen på kompisens fux som då bodde hos oss... ingen häst hade kunnat passa bättre in på den beskrivningen :p
Ärligt talat så tror jag att i stort sett alla fuxar jag känt har haft något av en anstrykning av detta...

Inte vet jag... men det är väl samma som at tvirvlar och kroppsform skulle avgöra personligheten.. Många anser ju det..

Fast att inte åka och titta på en häst bara för att den är fux och därför skulle kunna vara nervig är ju fånigt! Fast kanske skyllde köparen på det bara för att h*n inte ville ha just den färgen och tyckte att det var mer pinsamt att säga det? :p

jag kommer aldrig ha en fux. gillar dom inte helt enkelt.. men de sitter mera i att ja tycker dom e fula.

däremot så säger ju många..både amatörer o proffs att fux ston kan vara jävliga o hålla på med.

Kan inte låta bli att skratta åt det...så har jag alltid sagt "aldrig ett sto o absolut inte ett fuxsto" o vad har jag nu i stallet...jo ett rödfuxsto ;) o nog kan jag hålla med om att hon kan vara an riktig rödhårig häxa, men inte nervig o inte dum.

Jag tycker nog att det säger mer om köparen (och dens hårfärg!) än om hästen.

Jag tror inte ett dugg på den där fördomen faktiskt.

Min fuxherre är det coolaste som finns på jorden och de flesta andra fuxar jag känner, jag kan öht inte koppla stissighet till färgen.

Sen kan det ju varit så att spekulanten tyckte att färgen var ful och helst inte ville ha en fux. Fick jag välja bort färg så slipper jag gärna gula, skimlar och skäckar för det är fult (gula och skäckar) och opraktiskt (skimlar)- men jag skulle inte välja bort en häst ENBART på färgen.

Det kan ju ha att göra med att fördommarna "hoppar över" till hästen, alltså att de som hanterar/hanterat hästen har haft dessa fördommar i bakhuvudet och helt enkelt stressat upp sig. Och min erfarenhet av stressade hästägare är stressade hästar, vilket hänger kvar även efter försäljning till en filbunke. :P

Jag är inne på fuxsto nr 2 nu och har inte märkt att de skulle vara stressigare eller tjurigare än andra färger. Min gamla var tvärt emot en klippa när vi var ute, spelade ingen roll hur stirrig eller nervös jag än var, hon hade full koll och visste när det var dax och när det var läge att ta det lugnt. :love: Nu var hon visserligen mörk fux, men den nya är ljus och fullblod utan tendenser till dumheter. :bow:

ja fast jag har ingen erfarenhet utav att fuxar skulle vara extra bråkiga på nå vis.
javill inte ha en fux just för att ja inte gillar färgen.
Däremot får de gärna vara ett sto:love:

kl

Jag vet folk som backade ur ett köp när deras "kunniga rådgivare" fick reda på att läromästaren de ville köpa hade Alpen Fürst i stamtavlan. Köparna var jättenöjda med den annars, den var frisk och dessutom en valack så det var ju inget som skulle avlas på heller.

Men rådgivaren protesterade höggljutt pga av sina dåliga erfarenheter av AF-blod så det blev inget köp. Fånigt att dra alla över en kam sådär tycker jag...

har ei fux hoppe, som nok passer perfekt inn i beskrivelsen på fux - masse egen vilje og energi som nesten bobler over.. Kan være et beist, men kan også gi alt for deg.. Enorm personlighets bombe! Fikk høre av en trener at fux (spes hopper) er noe av det mest spesielle du kan holde på med, men får du dem på ditt lag er de "de beste".. Om det stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men av de fux hestene jeg har kjent så har nok overvekten vært litt "sprø"
Har også hørt uttrykket "rødt og rødt blir sprøtt" om det er sant vet jeg heller ikke, men tror fux hingst utgår på hoppa mi, da "rødt og rød picasso da kan bli helt utrolig sprøtt":rofl:

Jag har heller inte den erfarenheten av fuxar utan ville inte ha ngn pga att jag inte heller tycker om färgen, men riktig rödfux o mörkfux är fint!

Tycker att det var knepigt av henne att inte ens titta på videon din häst kan vara en fantastisk häst som hon går miste om!
Förövrigt är det arv och miljö som präglar hästar även om jag ochså kan se en viss skillnad på temp när det gäller svart,brunt,skimmel eller fux.Har inackoderingsstall sedan 15 år tillbaka och har funderat lite på detta.Dom har väl gjot studier på folk så jag tror inte att det bara är en myt.

Jag kan förstå spekulanten. Har man dåliga erfarenheter av fuxar så har man. Risken att "missa" en superhäst får väl köparen ta i såfall. Står det uttryckligen i annonsen att hästen är fuxfärgad så undviker man väl att ringa på just denna annons. Har själv flera dåliga erfarenheter av just fuxar och skulle säkerligen också tänka efter både en och två gånger om det vore aktuellt med en ny häst. Hellre vara ärlig och säga att man inte vill ha en fux än at bli betraktad som oseriös spekulant.

Ja som liten hörde man ofta att fuxarna skulle vara lite "eldigare" Känner till en hoppryttare på rätt hög nivå som föredrar fuxar!:angel: :angel:
Det fanns inte en enda fux där jag växte upp så jag kan säga att fuxar har alltid varit lite exotic för min del:love: :love:
Personligen har jag träffat både eldiga och mkt mkt svala röda pållar... Men är det inte så att det finns en liknade myt om den rödhåriga kvinnan?...... Kanske bara mannens önsketänkande?;)

Jo jag förstår som FT-ryttare säger att man kanske inte vill ha en fux pga att man tycker färgen är ful; jag skulle nog fundera extra om det var en skäckfärgad häst som stod framför mig. men samtidigt, är hästen superduper så kan den lika gärna vara skäck eller glosögd - det kan ju vara en underbar individ för det.
Denna herre är eldigt röd med vita strumpor å vit bläs; ingen gosegris men en blivande stjärna! men men... vill de inte så vill de inte! :p

Jamen det är väl en annan sak - att tex inte vilja ha Jovial-blod för temperamentets skull.

Om temperamentet skulle sitta i färgen vilkat jag inte tror på så skulle jag personligen säga att svarta hästar är mer hispiga och rädda av sig. Jobbade i ett stall förra vintern, det var ca 20-25 hästar där. Dom tre som altid lyckades bli fångade sista när dom skulle in och som absolut inte gick att rida eller ens borsta på, var tre svarta....fuxarna var det därimot inga problem med. eller jo en var rädd men allafall

Jag tror jag inte har alldeles fel när jag påstår att polishästen Utter är fux?

Annars så är jag och min lilla häst två stereotyper: blondin med fux=korkad och nervig.;)

Ah, vad jag haller med om det!! :bow:
Under de senaste 5 aren har jag agt kanske 300 olika hastar, oc h jag maste halla med. Svarta hastar ar varst...och har man ett svart sto, sa ar det annu varre. Arligt!!
De fa piss-marrar som har varit i mitt stall har varit svarta eller riktigt riktigt morkbruna.

Enligt den irlandska traditionen sa ar fux-ston det varsta som finns, ju mer vita tecken ju varre ar det. Dock har jag ett fux-sto for tillfallet med en stor blas och 3 vita sockar...hon har tavlat Grand Prix-hoppning med placeringar och ar hur snall som helst i alla lagen.
Trevlig att rida, trevlig att hantera, skulle aldrig hitta pa nagra dumheter, utan helt enkelt en underbar hast.

Dock ar svarta hastar jattelatta att salja...de liksom saljer sej sjalva pga fargen, precis som en stor latt skack skulle gora, aven skimmlar saljer battre. Bruna och fuxar ar svarare att salja, men det ar nog for att de ar sa vanliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka