Ainon

Trådstartare
Vad räknas som normaltemp för en häst?

Vad misstänker man om tempen är lägre än normaltemp?

Sv: temp

37,5-38,2 är normaltemp för en häst.

Antagligen är den kyld om den har lägre temp, så man ska försöka få upp värmen på kroppen. Ser hästen ut att frysa?

Vad räknas som normaltemp för en häst?

Vad misstänker man om tempen är lägre än normaltemp?

Normaltemp på hästen är högst individuellt och kan variera oerhört från individ till individ.

jag har haft hästar med normal temp i kvällstemp 37 grader max, och andra med 38 grader.
Morgontemp är alltid ngt lägre - precis som hos oss människor.

man måste tempa sin egen häst en period morgon och kväll i friskt tillstånd för att få en uppfattning om just den individen. detta skall alltid göras i förebyggande syfte, så att man sen vet direkt om ngt inte är som det ska.

nu vet jag inte min hästs normaltemp men han står på boxvila nu efter att ha blivit sparkad på frambenet ända in till benhinnan :crazy: han står på antibiotika och måste kollas noga hela tiden för infektionsrisken. han har på morgonen runt 36.8 och senare på kvällen runt 37.3. jag blir orolig om tempen går upp mot 37.9 eller ner mot 36.3 ungefär...

som tidigare nämt så kan det variera mycket från häst till häst. gammelhingsten (21 år) har en normal temp på 36.5 medans ungvalacken (4 år ) har 37.5.

det bästa är att tempa sin häst när den är frisk ett par dagar i rad för att se vad normaltemp är. (något som jag själv borde göra med mina damer...)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
752
Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka