Kivina

Trådstartare
Så här i Coronatider är det ju omöjligt att veta vad som är vad, och för att inte belasta sjukvården, så tänkte jag att jag ställer frågan här först.
Jag har under en lång tid (läs: åtminstone sen i höstas) varit frusen och trött. När Corona kom på tapeten har jag flertalet gånger tagit tempen på mig själv och den har ofta legat runt 35-36 grader. Alltså är jag väldigt "kall".
Jag har utöver det haft problem med magen under en längre tid, konstaterad med magmunsbråck för ca 10 år sedan. Äter omeprazol, men har ändå problem med magen. Ont, varierande avföring osv.
Förra veckan var jag till läkaren för att kolla upp dessa problem och har då lämnat ett gäng prover på sköldkörtel, blodvärden och vitaminer.
Det enda avvikande då var att jag hade ngt förhöjda infektionsvärden (24, referens upp till 21 om jag inte minns fel).
Idag då så vaknade jag och var väldigt varm. Tog tempen(kl 7.30)och den låg på 36.5, nu klättrar den sakta sakta uppåt för att nu ligga på 37. Jag har inga andra förkylningssymtom, men magen är svullen, bubblig och området där magsäcken är, känns varm..
Jag borde nog ringa sjukvården, inser jag när jag skriver det här..
 
Angående coronan räknar dom temp över 38 som feber.

37,5 på morgonen och 37,8 på eftermiddagen är lägsta jag sett/hört i vanliga fall. Men det brukar vara 38 dom har som gräns inom Corona världen och om man läser om feber på 1177. Även om man har låg temp annars. Brukar själv ligga runt 35,9/36,1 men i coronan hade jag 38-39 i temp. Så tempen kommer 1177 inte oroa sig för. Magen däremot har jag ingen aning om så det kan ju vara bra att kolla upp.
 
Så här i Coronatider är det ju omöjligt att veta vad som är vad, och för att inte belasta sjukvården, så tänkte jag att jag ställer frågan här först.
Jag har under en lång tid (läs: åtminstone sen i höstas) varit frusen och trött. När Corona kom på tapeten har jag flertalet gånger tagit tempen på mig själv och den har ofta legat runt 35-36 grader. Alltså är jag väldigt "kall".
Jag har utöver det haft problem med magen under en längre tid, konstaterad med magmunsbråck för ca 10 år sedan. Äter omeprazol, men har ändå problem med magen. Ont, varierande avföring osv.
Förra veckan var jag till läkaren för att kolla upp dessa problem och har då lämnat ett gäng prover på sköldkörtel, blodvärden och vitaminer.
Det enda avvikande då var att jag hade ngt förhöjda infektionsvärden (24, referens upp till 21 om jag inte minns fel).
Idag då så vaknade jag och var väldigt varm. Tog tempen(kl 7.30)och den låg på 36.5, nu klättrar den sakta sakta uppåt för att nu ligga på 37. Jag har inga andra förkylningssymtom, men magen är svullen, bubblig och området där magsäcken är, känns varm..
Jag borde nog ringa sjukvården, inser jag när jag skriver det här..

Ring sjukvården. Har du inte fått lämna avföringsprov?
 
Angående coronan räknar dom temp över 38 som feber.

37,5 på morgonen och 37,8 på eftermiddagen är lägsta jag sett/hört i vanliga fall. Men det brukar vara 38 dom har som gräns inom Corona världen och om man läser om feber på 1177. Även om man har låg temp annars. Brukar själv ligga runt 35,9/36,1 men i coronan hade jag 38-39 i temp. Så tempen kommer 1177 inte oroa sig för. Magen däremot har jag ingen aning om så det kan ju vara bra att kolla upp.
Nä, det kan jag tänka att dom inte reagerar på.. Tack för att du svarade, det lugnar mig.
Det känns verkligen som att det är magen som ställer till det.
Efter mitt inlägg, gick jag ut med hundarna och fick ut lite gaser. Magen är fortfarande svullen, men känns lättare nu.. och tempen har gått ner till sina vanliga under 36 grader..
 
Ring sjukvården. Har du inte fått lämna avföringsprov?
Jag har varit hos läkare förra veckan för magen och annat.. Han undersökte noggrant (Jag var där i 1.5 h) och kontaktade därefter kirurgavdelningen för att rådgöra kirurg och har därefter blivit remitterad till gastroskopi. Dom har inte tagit avföringsprov eftersom jag så tydligt har ont uppe i magen och aldrig haft blod i avföringen. Så får kanske leva med det här tills jag fått gå på gastroskopin, tills dess dricker jag Proviva och Hälsofil och äter omeprazol.
 
Jag har varit hos läkare förra veckan för magen och annat.. Han undersökte noggrant (Jag var där i 1.5 h) och kontaktade därefter kirurgavdelningen för att rådgöra kirurg och har därefter blivit remitterad till gastroskopi. Dom har inte tagit avföringsprov eftersom jag så tydligt har ont uppe i magen och aldrig haft blod i avföringen. Så får kanske leva med det här tills jag fått gå på gastroskopin, tills dess dricker jag Proviva och Hälsofil och äter omeprazol.

Fast du kan ha en infektion av Helicobacter Pylori som orsakar magsår, då blir det inte bättre med omeprazol även om symtomen kan lindras något. Be om ett avföringsprov för Helicobacter nästa gång.
 
Jag har varit hos läkare förra veckan för magen och annat.. Han undersökte noggrant (Jag var där i 1.5 h) och kontaktade därefter kirurgavdelningen för att rådgöra kirurg och har därefter blivit remitterad till gastroskopi. Dom har inte tagit avföringsprov eftersom jag så tydligt har ont uppe i magen och aldrig haft blod i avföringen. Så får kanske leva med det här tills jag fått gå på gastroskopin, tills dess dricker jag Proviva och Hälsofil och äter omeprazol.

Tänkte som nedan magsår pga bakteri och få får man göra avföringsprov. Gastroskopi brukar man få rätt snabbt tid till. Och är du orolig kräv lugnande!
 
Så här i Coronatider är det ju omöjligt att veta vad som är vad, och för att inte belasta sjukvården, så tänkte jag att jag ställer frågan här först.
Jag har under en lång tid (läs: åtminstone sen i höstas) varit frusen och trött. När Corona kom på tapeten har jag flertalet gånger tagit tempen på mig själv och den har ofta legat runt 35-36 grader. Alltså är jag väldigt "kall".
Jag har utöver det haft problem med magen under en längre tid, konstaterad med magmunsbråck för ca 10 år sedan. Äter omeprazol, men har ändå problem med magen. Ont, varierande avföring osv.
Förra veckan var jag till läkaren för att kolla upp dessa problem och har då lämnat ett gäng prover på sköldkörtel, blodvärden och vitaminer.
Det enda avvikande då var att jag hade ngt förhöjda infektionsvärden (24, referens upp till 21 om jag inte minns fel).
Idag då så vaknade jag och var väldigt varm. Tog tempen(kl 7.30)och den låg på 36.5, nu klättrar den sakta sakta uppåt för att nu ligga på 37. Jag har inga andra förkylningssymtom, men magen är svullen, bubblig och området där magsäcken är, känns varm..
Jag borde nog ringa sjukvården, inser jag när jag skriver det här..
Handlar det om att gå till jobbet?

En kollega har haft astmaliknande andning, torrhosta och hemma två veckor, mycket sjukkänsla tempen gick inte upp ett dugg. Mannen som var förkyldig nu med udda symptom gick upp till 37.4 max, han brukar gå upp till 39 för influensa normalt. Jag har haft som högst 37.2 (har normalt 36.6) i fyra veckor nu.

Vad jag menar är helt enkelt att om du jobbar inom vården skulle jag inte satsa helhårt på att sticka till jobbet utan de där testen de gör nu på vårdpersonal kanske?
 
Men man har väl ändå inte feber om tempen är under 37,4 oavsett var man brukar ligga annars?
Vården räknar det knappast som feber och tempen varierar ju över dygnet och beroende på aktivitet/vila och massa andra saker. Plus att den temp vi mäter inte heller är innerkroppstemperaturen.
 
Tack för alla svar!

Det handlar inte om att gå till jobbet, jag kan jobba hemifrån. Jag var orolig igår eftersom symtomen var så märkliga.
Jag har inga andra nya symtom på Corona än just att jag hade förhöjd temp.

Jag konstaterar idag att magen är i olag och den ger mig massor med symtom och eftersom jag har en nackskada så är min kropp lite märklig och jag har mycket konstiga symtom. Har ingen som helst sjukdomskänsla, annat än att kroppen känns lite varmare än normalt, och det är ju skönt eftersom jag fryser som tusan i vanliga fall..
 
Men man har väl ändå inte feber om tempen är under 37,4 oavsett var man brukar ligga annars?
Vården räknar det knappast som feber och tempen varierar ju över dygnet och beroende på aktivitet/vila och massa andra saker. Plus att den temp vi mäter inte heller är innerkroppstemperaturen.
Nej det är ju inte feber, men det är ju högre temperatur och varken feber eller höjd temperatur verkar vara ett absolut måste för att må uselt i den lilla astmaliknande, torrhostframkallande, trötthetsgivande, långdragna sjuka med lätt ont i halsen och skum mage som verkar gå på jobbet nu i alla fall.

Måste tillägga att ingen har känt sig eländigare än influensanormalt (inte heller diabetikern).
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Det handlar inte om att gå till jobbet, jag kan jobba hemifrån. Jag var orolig igår eftersom symtomen var så märkliga.
Jag har inga andra nya symtom på Corona än just att jag hade förhöjd temp.

Jag konstaterar idag att magen är i olag och den ger mig massor med symtom och eftersom jag har en nackskada så är min kropp lite märklig och jag har mycket konstiga symtom. Har ingen som helst sjukdomskänsla, annat än att kroppen känns lite varmare än normalt, och det är ju skönt eftersom jag fryser som tusan i vanliga fall..
Jag är absolut inte expert men om du inte har högre temp och inga andra symtom och känner dig frisk förutom magen så tror jag inte du ska oroa dig angående Corona. När jag var på bättringsvägen och tempen sjönk till 37,7 men hade bättre stunder också ner mot 37,4 så pratade jag med 1177 och hon sa att jag skulle räkna mig som symtomfri om jag bara stundvis några timmar per dag kom upp i 37,7 och att jag efter två sådana dagar skulle kunna börja jobba (jobbar ju dock inte) eftersom tempen var så låg (jag ser det som feber men det var just det där med att det gick upp och ner och bara handlade om några timmar och att dom säger 38 som gräns) och varierade vilket det är naturligt att den gör. Kände mig dock inte helt frisk dom dagarna men mycket, mycket bättre än innan men det tog ytterligare några dagar efter att hon förklarat att min 53 dagar långa karantän kunde avslutas. Först igår kände jag mig frisk på riktigt. Ganska exakt 8 veckor sen jag hamnade i karantän. Hamnade i karantän 6 mars och igår 6 maj kände jag mig frisk och kan börja leva mer normalt.

Det som kan oroa med Corona är ju att man inte vill smitta andra men om det gäller dig själv så är den största oron andningssvårigheter och det verkar du inte ha?

Och måendet man upplever behöver inte vara kopplat till feber, finns så mycket symtom. Jag hade svårt med andning och feber, det var det värsta för mig.

Jag räknar över 37,5 som feber hos mig dock men låg ju mycket högre när jag var sjuk.
 
Senast ändrad:
@Lillefrun

Tack! Idag är jag lugn och mår bra. Det är som du säger, oron att smitta andra finns ju också.

Jag blev uppringd från kirurgmottagningen idag och jag har fått en återbudstid redan på tisdag nästa vecka för gastroskopin. Ska bli skönt att få ett svar på hur det faktiskt är ställt i magen egentligen..

Idag ligger tempen på 35.5-36 igen och har gjort så hela dagen.
 
@Lillefrun

Tack! Idag är jag lugn och mår bra. Det är som du säger, oron att smitta andra finns ju också.

Jag blev uppringd från kirurgmottagningen idag och jag har fått en återbudstid redan på tisdag nästa vecka för gastroskopin. Ska bli skönt att få ett svar på hur det faktiskt är ställt i magen egentligen..

Idag ligger tempen på 35.5-36 igen och har gjort så hela dagen.
Vad bra med tiden till kirurgen. Skönt att du mår bättre också :)
 
Om det är en muntermometer du använder så ska man på många lägga till 0,5 grader. Bara säger det, för jag kom på det själv av en händelse när jag läste bruksanvisningen och alltid legat så himla lågt på normaltemp.
 
Om det är en muntermometer du använder så ska man på många lägga till 0,5 grader. Bara säger det, för jag kom på det själv av en händelse när jag läste bruksanvisningen och alltid legat så himla lågt på normaltemp.
Jag tempar i armhålan och lägger till 0.5, de siffror jag angett här, är de sammanräknade siffrorna.
 
Om det är en muntermometer du använder så ska man på många lägga till 0,5 grader. Bara säger det, för jag kom på det själv av en händelse när jag läste bruksanvisningen och alltid legat så himla lågt på normaltemp.

Står det så i bruksanvisningen?
 
Tycker det är superkonstigt att djur har individuella temperaturer och får feber utifrån sin egen temp, medan alla människor får det vid 38, oavsett normaltemp.

Utöver detta så har normaltemp för befolkningen i stort stadigt sjukt sen man började mäta storskaligt. (slutet av 1800tal). Men även de senaste 50 åren kan ses en tydlig förändring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp