Fast du kan ha en infektion av Helicobacter Pylori som orsakar magsår, då blir det inte bättre med omeprazol även om symtomen kan lindras något. Be om ett avföringsprov för Helicobacter nästa gång.

Man kan ta prov för bakterien från magsäcken vid gastroskopin.
 
Inom sjukvården tar vi tempen i örat men lägger aldrig till något extra. Hur menar du att en ska ta tempen i sjukvården istället?
Jo jag vet. Jobbar själv där. Men det är inte så intressant att veta exakt hur tempen är då. Har man feber så vet man det, såpass noga är den.
 
Garanterat, de visar ju bara strunt. Pannmätare också. De jag ha provat visar ju olika varje gång jag mäter.
Det står inget i bruksanvisningen om det. Däremot varierar det beroende på hur långt in i örat man mäter och vinkeln på termometern och från öra till öra så man får se till att hitta rätt teknik. Blev proffs på mina 2 månader. :pOch man kan inte ta tempen i samma
öra mer än 2 ggr i rad för sen visar den lägre värden så då får man vänta 15 minuter igen upptäckte jag.
 
Det står inget i bruksanvisningen om det. Däremot varierar det beroende på hur långt in i örat man mäter och vinkeln på termometern och från öra till öra så man får se till att hitta rätt teknik. Blev proffs på mina 2 månader. :pOch man kan inte ta tempen i samma
öra mer än 2 ggr i rad för sen visar den lägre värden så då får man vänta 15 minuter igen upptäckte jag.
Ja de är verkligen konstiga. Jag har nog aldrig läst bruksanvisningen tror jag 😅

Jag litar bara på att om det visar under 38 har man troligen inte feber, och om det visar 38 så har man feber. Den verkliga, exakta temperaturen är inte så intressant sist och slutligen.
 
Tycker det är superkonstigt att djur har individuella temperaturer och får feber utifrån sin egen temp, medan alla människor får det vid 38, oavsett normaltemp.

Utöver detta så har normaltemp för befolkningen i stort stadigt sjukt sen man började mäta storskaligt. (slutet av 1800tal). Men även de senaste 50 åren kan ses en tydlig förändring.

Hur menar du att djur skulle ha individuell temp?
 
Hur menar du att djur skulle ha individuell temp?

Vi blir uppmanade att kolla standard temp på våra hästar för att se när de har förändringar. Min tenderar att ligga ganska högt; 37,8-38,1 är normaltemp på henne. Medans C's normaltemp ligger på 37,4 -37,8 (med samma termometer). Där hade jag sagt att om C hade 38,1 så hade han haft förhöjd temp. Men min häst hade inte haft det.

På humansidan: jag har standardtemp runt 36,4-36,6. När jag närmar mig 37,5 mår jag ganska dåligt, känner mig febrig osv. Men nej, enligt vården har jag varken feber eller förhöjd temperatur.
 
Jo jag vet. Jobbar själv där. Men det är inte så intressant att veta exakt hur tempen är då. Har man feber så vet man det, såpass noga är den.

I vår triage kan det ha betydelse beroende på vilka processåtgärder vi ska göra men det är klart att det inte är livsavgörande för patienten.
 
Jag blev uppringd från kirurgmottagningen idag och jag har fått en återbudstid redan på tisdag nästa vecka för gastroskopin. Ska bli skönt att få ett svar på hur det faktiskt är ställt i magen egentligen..
Glöm inte att andas!

Hatar gastroskopi. Har gjort flera och det blir faktiskt enklare och enklare för var gång, men det är ju inte kul.
 
Glöm inte att andas!

Hatar gastroskopi. Har gjort flera och det blir faktiskt enklare och enklare för var gång, men det är ju inte kul.
Ska försöka komma ihåg det!

Jag hatar också det, har gjort en tidigare och vet mycket väl vad som väntar. Jobbigt nog har jag två viktiga möten på jobbet nån timme efteråt...
 
Jag är sjuk igen :crazy: Tror jag aldrig blev riktigt frisk utan hade milda symtom som jag trodde var fristerna av sjukdomen men som nog var sjukdomen i sig. Ett konstigt symtom för mig är att jag inte kan sova av covid 19, vaknar vid 2/3 på natten. Idag har jag 38,3 så det är ju feber. Svag och matt i kroppen och hes och svårt att andas. Får ta akut medicinen ofta.

Min normal temp är ju 35,9-36,1 så det är stor skillnad. Jag känner faktiskt ganska tydligt när tempen går över just 38. Börjar känna lite vid 37,5 men det känns som stor skillnad när jag går upp till över 38
 
Vi blir uppmanade att kolla standard temp på våra hästar för att se när de har förändringar. Min tenderar att ligga ganska högt; 37,8-38,1 är normaltemp på henne. Medans C's normaltemp ligger på 37,4 -37,8 (med samma termometer). Där hade jag sagt att om C hade 38,1 så hade han haft förhöjd temp. Men min häst hade inte haft det.

På humansidan: jag har standardtemp runt 36,4-36,6. När jag närmar mig 37,5 mår jag ganska dåligt, känner mig febrig osv. Men nej, enligt vården har jag varken feber eller förhöjd temperatur.

Fast många a veterinärerna kör ganska standard likt sjukvården ändå. Dvs under 38.5 är inte feber. Oavsett om hästen har 38.0 eller 37.2 I normaltemp.
 
Fast många a veterinärerna kör ganska standard likt sjukvården ändå. Dvs under 38.5 är inte feber. Oavsett om hästen har 38.0 eller 37.2 I normaltemp.
Så gör man på hund/katt med (förutom att värdena är lite olika än på häst). Någonstans måste man ju dra gränsen, samtidigt som man såklart också måste väga in faktorer så som stress som kan påverka framförallt katters temp.
 
Du gör det utan lugnande? Själv minns jag aldrig mina gastroskopier ;)
Efter första sa jag att jag aldrig mer gör en gastroskopi utan lugnande, och andra gången fick jag lugnande, men jag får inte den där dosen du verkar få för jag har varit helt medveten och kommer ihåg allting. Tredje gången var helt utan och det var ingen större skillnad mot andra gången, så jag har kört på utan även på fjärde gången.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp