Tell me all about... tax?!

Moderator har tagit bort massor av länkadresser jag publicerat. Tidningar som DN, SVD, kvällstidningar, hundrelaterade artiklar som Dog News, Karen Beckers veterinärartiklar, Dogfoodadvisor, utländska hundtidningar mm Det kanske beror på vilken moderator som är inne just då eller så beror det på vem som publicerar. :confused:

Om jag nämner källan, men inte kopierar in adressen brukar det däremot gå bra.
Såhär säger forumreglerna om länkar:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Det kanske är det du brutit mot?

@lillebill är det särskilda regler vad gäller länkar till tidningsartiklar härinne? På de forumavdelningar jag hänger på länkas det till tidningar hela tiden.

"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Jag brukar alltid besvara frågan direkt i tråden. Antingen kopiera in några rader eller svara med egna ord. Jag har då länkat adressen längst ner, men den brukar tas bort.

Fast det går ju inte att generalisera en hel ras utifrån en händelse, men visst kan det vara så att den har lättare till bett än andra mer "tröga" raser som inte behöver reagerar instinktivt men att bita en annan hund oprovocerat är en väldigt skillnad mot att bita något som de inte har koll på.
Självklart kan man inte det, men jag skriver att jag personligen inte litar på taxar efter den händelsen. Jag litar heller inte på jack russel terrier eftersom de har liknande bakgrund och beteende.

Om jag däremot kände någon snäll tax och jag var säker på den, så skulle jag kunna låta våra hundar komma i närheten och hälsa om det var befogat.

Jag bodde granne med en taxfröken, långhårig kanin, när jag pluggade. Urmysig dam men med en hel del egna åsikter. Hon var dessutom superbra med Svansson när han var valp och han älskade henne (att hon däremot orkade med stor klumpig Golden-valp/unghund är ett mysterium). Men ja, så rolig och himla trevlig. Var med sin matte överallt (förutom i skolan) och sov som en ostbåge över mattes huvud på nätterna.

Det var mestadels en promenadlimpa men hon spårade också en hel del. Ryggen var, när träffade henne, inga problem men så var hon typ bara 4-5 år så det skulle inte förvåna mig om hon fick problem för hon var väldigt lång i ryggen (misstänkt lik en iller :D)

Jag har aldrig träffat en otrevlig tax, är speciellt förtjust i strävhåriga och skulle aldrig tveka om jag blev erbjuden en omplacering om det funkade med de andra djuren. :up: :love:

@lillebill är det särskilda regler vad gäller länkar till tidningsartiklar härinne? På de forumavdelningar jag hänger på länkas det till tidningar hela tiden.

Jag brukar alltid besvara frågan direkt i tråden. Antingen kopiera in några rader eller svara med egna ord. Jag har då länkat adressen längst ner, men den brukar tas bort.
Eftersom jag och @lillebill hjälps åt här inne så svarar jag. Länkar till artiklar tas inte bort, däremot länkar till hemsidor för enskilda personer och bloggar. Även länkar till andra forum tas bort.
/moderator

Jag är ingen vidare vän av tax, har närmare erfarenhet av fyra individer.
Vi hade en strävhårig standardstor jaktvariant när jag växte upp, som sedan omplacerades för den var folkilsk, främst mot barn.
De andra tre tillhör min bästa väns familj. Två dvärgar, en standard, alla strävhåriga. Ena dvärgen har sociala rädslor och har bitit. De andra två är trevliga mentalt men standarden har diskbråck med återkommande problem. Så av fyra taxar är det 1 som är både frisk och trevlig. Men skulle aldrig ha en då deras personlighet inte alls passar ihop med min egen.

Jag är uppväxt med ett par strävhåriga taxar. Den första, en tik, var supertrevlig och go hund som var duktigt på att jaga! Den andra lever än och bor hos min syster och är mest sällskap nu :) Även han supertrevlig och go hund. Så jag har bra erfarenheter av tax :)

Många olika svar i tråden, har bara hunnit kika lite sporadiskt tills nu.

Det verkar som att de mindre varianterna av tax dras med störst problem mentalitetsmässigt. Rasen är ju väldigt stor och jag tror att risken att möta på dåliga exemplar därför är större. Däremot vill vi ju kunna ha våra hundar lösa, där ligger nog största bekymret. Samt att vi inte är jägare, förstås. :angel:

Eftersom jag och @lillebill hjälps åt här inne så svarar jag. Länkar till artiklar tas inte bort, däremot länkar till hemsidor för enskilda personer och bloggar. Även länkar till andra forum tas bort.
/moderator
Ok, men då kanske det var nån vikarie som tog bort lite extra "för säkerhets skull". Ska göra nya försök så får vi se.:)

@lillebill är det särskilda regler vad gäller länkar till tidningsartiklar härinne? På de forumavdelningar jag hänger på länkas det till tidningar hela tiden.[/QUOTE]

Såg att @Snurrfian redan svarat men bara för sakens skull så flikar även jag in ett svar på frågan.

Länkar tas i regel bort om/när de bryter mot forumreglerna. Tidningsartiklar ingår inte där.
MEN, om någon startar en tråd med enbart en länk så raderas den.
Varför då? Jo, detta är ett diskussionsforum och man ska inte behöva klicka sig vidare till en annan sida för att se vad som TS vill diskutera här på Buke.

Det är nog den enda orsaken till att radera tidningsartiklar som jag kan komma på.
Nämner även i farten att det spelar ingen roll vem som bryter mot reglerna ( nya eller gamla användare,moderatorer eller administratörer ) alla får dom sina "länkbrott" raderade.

/lillebill,moderator

Många olika svar i tråden, har bara hunnit kika lite sporadiskt tills nu.

Det verkar som att de mindre varianterna av tax dras med störst problem mentalitetsmässigt. Rasen är ju väldigt stor och jag tror att risken att möta på dåliga exemplar därför är större. Däremot vill vi ju kunna ha våra hundar lösa, där ligger nog största bekymret. Samt att vi inte är jägare, förstås. :angel:

Om ni gillar taxens utseende med korta ben och lång rygg finns det ju en del andra raser att kika på också :p
Heeler, Corgi, Podengo Portuguese (den minsta varianten, pequeno), Shih-Tzu, Lhasa Apso etc.

Om ni gillar taxens utseende med korta ben och lång rygg finns det ju en del andra raser att kika på också :p
Heeler, Corgi, Podengo Portuguese (den minsta varianten, pequeno), Shih-Tzu, Lhasa Apso etc.

Vi har redan corgi och shih-tzu. ;)
Det var just tax vi ville veta lite mer om denna gång!

Jag har en tax blandning idag (han är väldigt taxig i temperament) och va helt inställd på att nästa hund skulle va en renrasig tax, sen började jag hänga på ett taxforum på facebook och insåg att förnekelsen kring diskbråcken va betydligt högre än jag va beredd att hantera. En uppfödare sa något i stil med "taxen är en väldigt frisk ras men man får undvika väldigt påfrestande saker som att gå i trappor" Citatet är inte exakt men det hon menade va att det va "naturligt" att taxar inte höll för varken normal trappgående eller att hoppa upp i soffan.

Min föredetta granne hade förresten två långhåriga kanintaxar, otroligt trevliga och milda hundar, jag vet inte åldern på dom men den ena hade iaf haft diskbråck när jag flyttade

I familjen har vi haft tax att jaga med. Som att ha in hantverkare - "nu gör vi det här på vårt sätt, annars kan du nosa upp dina egna djur...men visst ja, det kan du ju inte". :bow: Underbara hundar! Den ena sköt de första älgen för när hon var sex månader. Lägg till mod att gå i gryt och oändliga mängder tålamod (aka envishet)

Nu när vi skulle ha liten hund föll tax bort av två skäl: 1)Vi jagar inte längre och tax är Den långsam drivande rasen, det finns ingen orsak att låta någon vattna ur det mer 2) En massa nötter föder upp taxar och det finns svagheter i konstruktionen

Såg att @Snurrfian redan svarat men bara för sakens skull så flikar även jag in ett svar på frågan.

Länkar tas i regel bort om/när de bryter mot forumreglerna. Tidningsartiklar ingår inte där.
MEN, om någon startar en tråd med enbart en länk så raderas den.
Varför då? Jo, detta är ett diskussionsforum och man ska inte behöva klicka sig vidare till en annan sida för att se vad som TS vill diskutera här på Buke.

Det är nog den enda orsaken till att radera tidningsartiklar som jag kan komma på.
Nämner även i farten att det spelar ingen roll vem som bryter mot reglerna ( nya eller gamla användare,moderatorer eller administratörer ) alla får dom sina "länkbrott" raderade.

/lillebill,moderator[/QUOTE]
Ja, det var enda anledningen jag också kunde komma på, det var ju den delen av forumreglerna jag citerade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
4 217
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar