Jag tror de kort och gott kan sammanfattas som motsträvliga.Min främsta erfarenhet är av strävhårig normal tax. Eller som jag kallar dem: Onormalt motsträvig tax.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror de kort och gott kan sammanfattas som motsträvliga.Min främsta erfarenhet är av strävhårig normal tax. Eller som jag kallar dem: Onormalt motsträvig tax.
Leta gärna fram de studierna och artiklarna.Det finns ett flertal studier och artiklar om att taxen är den ras som biter mest.
Jag litar inte på taxar eftersom de reagerar så snabbt med att bita. (Min uppfattning) En tax är skulden till att vår cocker inte gillar andra hanhundar, tror vi. Han funkade jättebra med andra hundar tills han mötte en tax. Cockern och taxen hälsade fredligt med viftande svansar. Helt oprovocerat högg taxen vår hund i ansiktet så att blodvite uppstod.
Jag håller avstånd om vi tvingas möta en tax.
Googla. Man får inte länka i det här forumet. Googla på taxen biter mest.Leta gärna fram de studierna och artiklarna.
Man får visst länka till artiklar o studier.Googla. Man får inte länka i det här forumet. Googla på taxen biter mest.
Inte till en artikel i en tidning. Studier vid universitet ja, pub med ja.Man får visst länka till artiklar o studier.
Men en amerikansk studie säger ju väldigt lite om hur de svenska taxarna beter sig eftersom avelsmålen är helt annorlunda här.Inte till en artikel i en tidning. Studier vid universitet ja, pub med ja.
Det finns en studie vid ett universitet i Pennysylvania som det står om i en artikel i en tidning. Jag kopierar utan adress:
"Chihuahua, terrier och tax är de mest aggressiva hundraserna, visar en ny undersökning som gjorts på universitetet i Pennsylvania.
Undersökningen, där 6 000 hundägare svarat på frågor, visar att var femte tax har bitit eller försökt bita en främling. Lika många har attackerat andra hundar, och en av tolv taxar har försökt anfalla sin matte eller husse.
– Resultaten indikerar att mindre raser är genetiskt benägna att uppföra sig aggressivt, säger forskaren Dr James Serpell till Daily Mail."
Googla på den här texten om någon vill:
"By Roger Dobson
11:14PM BST 05 Jul 2008
They may be small, but new research found that one in five dachshunds have bitten or tried to bite strangers, and a similar number have attacked other dogs; one in 12 have snapped at their owners."
Kanske svenska taxar är mindre benägna till bett? Har inte sett någon statistik på det. Du kanske har någon studie? Jag personligen litar inte på taxar efter att en tax helt oprovocerat bitit vår ena hund i ansiktet direkt efter att de hälsat fredligt med viftande svansar.Men en amerikansk studie säger ju väldigt lite om hur de svenska taxarna beter sig eftersom avelsmålen är helt annorlunda här.
Man kan inte tillämpa rätt av, dessutom förstår jag inte riktigt din slutsats i att man inte kan lita på taxar av den studien. Taxar är i grunden en jakthund med hög integritet som ska vara vassa (annars överlever de inte i ett gryt), det förvånar mig inte att amerikansk avel struntat i mentalitet och bara kört på.
Fast det går ju inte att generalisera en hel ras utifrån en händelse, men visst kan det vara så att den har lättare till bett än andra mer "tröga" raser som inte behöver reagerar instinktivt men att bita en annan hund oprovocerat är en väldigt skillnad mot att bita något som de inte har koll på.Kanske svenska taxar är mindre benägna till bett? Har inte sett någon statistik på det. Du kanske har någon studie? Jag personligen litar inte på taxar efter att en tax helt oprovocerat bitit vår ena hund i ansiktet direkt efter att de hälsat fredligt med viftande svansar.
Taxen är ju ursprungligen en grythund. Den har snabba reflexer och biter först och frågar sen. Att gå in i ett gryt där en grävling lurar är inte riskfritt. Det gäller att bita först.
Här en studie. Jag vet ej varifrån dessa taxar kommer.
Breed differences in canine aggression
" Breeds with the greatest percentage of dogs exhibiting serious aggression (bites or bite attempts) toward humans included Dachshunds, Chihuahuas and Jack Russell Terriers..."
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(08)00114-7/abstract?cc=y=
Jag har själv haft grythundar och är fullt medveten om hur de funkar. Däremot har jag en helt annan syn på deras mentalitet än den du har.Kanske svenska taxar är mindre benägna till bett? Har inte sett någon statistik på det. Du kanske har någon studie? Jag personligen litar inte på taxar efter att en tax helt oprovocerat bitit vår ena hund i ansiktet direkt efter att de hälsat fredligt med viftande svansar.
Taxen är ju ursprungligen en grythund. Den har snabba reflexer och biter först och frågar sen. Att gå in i ett gryt där en grävling lurar är inte riskfritt. Det gäller att bita först.
Här en studie. Jag vet ej varifrån dessa taxar kommer.
Breed differences in canine aggression
" Breeds with the greatest percentage of dogs exhibiting serious aggression (bites or bite attempts) toward humans included Dachshunds, Chihuahuas and Jack Russell Terriers..."
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(08)00114-7/abstract?cc=y=
Undra varför pappas taxar satt i ryggsäcken .Min daghund är en strävhårs taxdam, hon kan driva en till vansinne men är samtidigt trevlig som individ. Vid dåligt väder vägrar hon gå ut, när man anser att hon måste gå ut annars kommer blåsan att sprängas och man går så långt att man bär ut henne på gräsmattan så sätter hon sig där och ser oerhört förnärmad ut och kan fortsätta vägra kissa Hon vill enbart gå på promenad på vägar, går man en skogsstig så har man helt plötsligt ett drivankare efter sig och det är en väldigt sur dam som går med under protest. Men sätter man på pejlen så flyger hon ut i alla väder och i vilken terräng som helt
Hon gillar inte andra tikar och har flugit ihop med flera, hanhundar brukar inse att det är bäst att göra som hon anser är bäst.
Fjompig vid ljud, skriker gärna och markerar med tänderna om man gör något hon inte anser är okej, husse kan inte längre klippa klorna på henne eftersom han släpper henne så fort hon markerar. Med mig vet hon att jag bara håller kvar och suckar och ligger sen still.
Så oändligt med tålamod är nog en viktig egenskap som taxägare, jag skulle själv aldrig köpa tax men har inte så mycket emot dem.
Kan det vara så att en del taxar är understimulerade, blir frustrerade och att det bidrar till att de har lättare till bett? Man kanske behandlar taxar som andra små sällskapshundar och tänker inte på att de har ett ursprung som arbetande jakt/grythund.Jag har själv haft grythundar och är fullt medveten om hur de funkar. Däremot har jag en helt annan syn på deras mentalitet än den du har.
Jag har träffat flertalet taxar eftersom det är en ras som intresserar mig och som jag skulle kunna tänka mig, alla bor med andra hundar och är hur trevliga som helst. Däremot bor de inte hos någr nybörjare eller är promenadlimpor.
Under de 17 år jag varit på buke har det förmodligen dagligen länkats till tidningsartiklar. Moderatorerna tar inte bort dem och det finns inget sådant förbud i forumreglerna.Inte till en artikel i en tidning. Studier vid universitet ja, pub med ja.
Det finns en studie vid ett universitet i Pennysylvania som det står om i en artikel i en tidning. Jag kopierar utan adress:
"Chihuahua, terrier och tax är de mest aggressiva hundraserna, visar en ny undersökning som gjorts på universitetet i Pennsylvania.
Undersökningen, där 6 000 hundägare svarat på frågor, visar att var femte tax har bitit eller försökt bita en främling. Lika många har attackerat andra hundar, och en av tolv taxar har försökt anfalla sin matte eller husse.
– Resultaten indikerar att mindre raser är genetiskt benägna att uppföra sig aggressivt, säger forskaren Dr James Serpell till Daily Mail."
Googla på den här texten om någon vill:
"By Roger Dobson
11:14PM BST 05 Jul 2008
They may be small, but new research found that one in five dachshunds have bitten or tried to bite strangers, and a similar number have attacked other dogs; one in 12 have snapped at their owners."
Moderator har tagit bort massor av länkadresser jag publicerat. Tidningar som DN, SVD, kvällstidningar, hundrelaterade artiklar som Dog News, Karen Beckers veterinärartiklar, Dogfoodadvisor, utländska hundtidningar mm Det kanske beror på vilken moderator som är inne just då eller så beror det på vem som publicerar. Du har varit med så länge så du får kanske göra som du vill, men det gäller inte alla...Under de 17 år jag varit på buke har det förmodligen dagligen länkats till tidningsartiklar. Moderatorerna tar inte bort dem och det finns inget sådant förbud i forumreglerna.
Om du däremot skulle kopiera in en hel artikel här utan länk så skulle tidningen härskna, om de såg det. Då handlar det om upphovsrätt.
Du har alltså fått det totalt om bakfoten.