Telefonskräck?..

Cydonia

Trådstartare
Finns det fler än jag som får en växande ångest inombords varje gång som mobilen ringer?
Jag har inte så stora problem med att ringa upp folk (inga alls när det gäller jobb), men det är ändå något som jag drar mig för in i det sista.
Men när mobilen ringer så blir jag stel och får lite panik, speciellt om det är ett okänt nummer och då jag i nuläget söker jobb så börjar jag faktiskt må väldigt dåligt av det här eftersom man då får flera samtal per dag från eventuella arbetsgivare.. :nailbiting:

Har inte tänkt på det här så mycket tidigare, men har nog alltid fått en liten panikkänsla när mobiler/hemtelefoner/ringklockor låter, men absolut inte som det är nu.
Anledningen till att jag skriver det här nu är för att jag sitter här med kramp i bröstet och hög puls efter att en arbetsgivare ringde, för tjugo minuter sedan, och jag svarade inte på samtalet.
Just detta att jag trycker bort samtalet när någon ringer, för att sedan kunna ringa upp själv "på mina villkor" har eskalerat under de senaste veckorna som jag har sökt jobb. Vet inte varför jag gör det utan det bara händer..
Det känns så dumt, jag vet ju att det inte är något farligt och jag är väldigt social och har lätt för att prata med nya människor annars.

.....hjälp? :(
 
Sv: Telefonskräck?..

jag har själv haft rätt svår telefonfobi, hade tvärt emot dig problem med att ringa och inte att svara. Enda sättet att bli fri från en fobi är att exponera /utsätta sig för rädslan. Så i mitt fall tvingade jag mig själv att ringa och ringa och ringa tills dess att ångesten lättade. Och nu är jag i princip botad. Men jag känner att om jag bara undviker ett samtal så ökar ångesten igen, så det gäller att fortsätta exponera sig. Nästa gång någon ringer tvinga dig att svara trots att det känns obehagligt, desto fler ggr du gör det desto lättare kommer det att bli. Ju fler gånger du undviker att svara och ringer upp själv desto mer kommer din hjärna tro att det är så du måste göra för att klara av situationen

Lycka till!
 
Sv: Telefonskräck?..

Jag hade också telefonskräck, men fick jobb som telefonist. "Dum" som jag var så tog jag jobbet eftersom jag inte trodde att jag skulle få något annat.
Jobbet var helt underbart, och nu känner jag ingen "skräck" alls när jag ringer till okända människor. :D

Mitt telefonistjobb gick ut på att prata med glada och trevliga människor, och inte telefonförsäljning. Som tur var. ;)
 
Sv: Telefonskräck?..

Jag är också högst ovillig när det kommer till telefoner. Blir stressad när folk ringer, ringer ogärna upp folk själv och är stel och kort i tonen när jag väl pratar med folk. Vännerna har lärt sig att hellre smsa eller ringa väldigt korta samtal men med okända kan det bli ganska jobbigt :crazy:
 
Sv: Telefonskräck?..

Jag har haft telefonfobi och har fortfarande en enorm ångest inför att prata i telefon. Får hjärtklappning, svårt att andas och tryck över bröstet, kan i extremfall börja gråta. Svarar därför aldrig på samtal som inte är från nära vänner eller familj, och drar mig in i det absolut längsta för att själv ringa folk; Finns det en mailadress väljer jag om möjligt alltid den.

Lösningen för mig att åtminstone klara av att ringa viktiga samtal, om än fortfarande med väldigt mycket ångestkänningar, var "egen" KBT - dvs. ringa/svara på samtal jag normalt aldrig annars gjort - och fick även ångestdämpande utskrivet för att kunna få mig att ta det första steget.
 
Sv: Telefonskräck?..

har jobbigt att både ringa och svara, har till och med svårt för då sambon ringer!
Förut pratade jag gärna i telefon, gärna flera timmar med kompisar men sen så hade jag en kompis som ringde sjukt många gånger/dag, någon gång så kunde hon ringa, och svarade man inte första gången så ringde hon upp direkt hon lagt på, och så höll det på, så utvecklades till att jag bara började trycka bort samtalen direkt det ringde i ren panik.

Har även svårt att behålla fokus på den jag pratar med och faktiskt komma ihåg vad dom sa, så jag mailar allra helst alternativt som t.ex. arbetsförmedlingen besöker dom!
 
Sv: Telefonskräck?..

Jag har också telefonskräck haha, jag hatar att behöva ringa någon, värst är sådant som faktiskt går att skjuta på, då gör jag det så länge det bara går (typ boka tid till optikern). Jag svarar typ aldrig på okända nummer, är det dolt nummer svarar jag absolut inte och är det nummer jag inte känner igen så googlar jag det först haha! Det jobbiga är ju när folk tycker att man är fjantig fastän man mår uppriktigt dåligt av att behöva ringa någon :mad:, det enda jag faktiskt ringer är om jag typ måste ringa veterinären eller något annat som gäller hästarna eller så, för då är det ju inte bara jag själv som lider av det liksom.. Jag gillar sms :angel:
Jag är likadan när det gäller att fråga någon, vare sig det är om en vägbeskrivning eller något affärsbiträde typ. Det gör inget om de pratar med mig men jag går inte fram och ber om hjälp :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 529
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tisdags gick min chef bort väldigt hastigt, han hade ett gigantiskt kund/kontaktnät vilket gör att vi har inte kunnat nå ut till alla...
Svar
4
· Visningar
1 125
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp