tejpade hovar ? :O

F

FRUFFE

hej,

på tävlingar har jag sett folk som tejpar hela hovarna med vit tejp på sina hästar (mest framhovarna tror jag). nån som vet varför `? :crazy:

Sv: tejpade hovar ? :O

Det finns de som använder dubbelhäftande tejp för att få bootsen att sitta bättre.
Kan det vara det du sett?

... har för mig att vissa även gör det bara för syns skull. Bara tejp, inte några boots. Kanske för att hästen inte behöver boots, men att man vill att frambenen "skall synas".. ja vet inte, kan va helt ute o cykla. men har för mig det iallafall.. :smirk:

... har för mig att vissa även gör det bara för syns skull. Bara tejp, inte några boots. Kanske för att hästen inte behöver boots, men att man vill att frambenen "skall synas"..
Tänk på att man riskerar att bli diskad för det. Jag var med om att ett ekipage diskades för just detta, räknades som utsmyckning.

Jag vet några ryttre som tejpar hovarna med vit tejp just för att hovarna ska synnas mer. De använde tejp just för att hästarna går sämre med vikter och tejp väger inget. Om man får tejpa hovarna vet jag inte.

Jag tror det är dubbelhäftande tejp du sett folk använda, brukar sättas på framhovarna på framsidan för att bootsen ska sitta bättre och inte snurra.

Tänk på att man riskerar att bli diskad för det. Jag var med om att ett ekipage diskades för just detta, räknades som utsmyckning.

Men visst är det tillåtet att ha tejp under bootsen iaf ?

/malin

Kan det vara för att hästarna är nyskodda med sula?
Annars är det väl för att hovarna ska synas mer..

Jag tejpade en av mina yngre mer ostadig häst, med vit tejp på tävling just för att han inte var redo för att ridas med tyngdboots. Detta endast för att markera.

Det beror på vilken tävling. Jag har "förlorat" ett guld på att tejpningen ansågs tillåten (ta inte förlora så allvarligt nu, jag vann ett silver och hästen med vit tejp på framhovarna var bättre helt enkelt) av dom domarna. Vi diskuerade det på domarutbildningen och det är tillåtet, men det bör vara upp till huvuddomaren.

/Malin

Har själv inte tävlat med tejpade hovar (bara med tejp under bootsen en gång då jag var tvungen att låna en medtävlares boots:angel: ). Gav bara ett förslag på vad det var som "FRUFFE" hade sett på tävlingarna... ;)

Det beror på vilken tävling. Jag har "förlorat" ett guld på att tejpningen ansågs tillåten (ta inte förlora så allvarligt nu, jag vann ett silver och hästen med vit tejp på framhovarna var bättre helt enkelt) av dom domarna. Vi diskuerade det på domarutbildningen och det är tillåtet, men det bör vara upp till huvuddomaren.

/Malin

Känns ju lite riskfyllt, tänk om ekipaget med tejpade hovar diskats, då kan man ju verkligen snacka om att förlora ett guld...
Jag gissar att man bör fråga huvuddomaren innan om man vill vara helt säker.

hej,

på tävlingar har jag sett folk som tejpar hela hovarna med vit tejp på sina hästar (mest framhovarna tror jag). nån som vet varför `? :crazy:

anledningen till att bootsen är vita är att det då ser ut som om hästen lyfter högre. Kanske de vill att de ska se ut som om de lyfter högre ?

Jag tror det är dubbelhäftande tejp du sett folk använda, brukar sättas på framhovarna på framsidan för att bootsen ska sitta bättre och inte snurra.

men dom har inga boots på, bara tejp.

hej,

Hade det på min häst när jag tävla tölt, då hon inte kan ha boots eftersom hon blir travaktig då.. så då tejpa jag med vit tejp så det skulle synas mer :idea:

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
940
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka