Tecken på "gammal" fång

Linduzz

Trådstartare
Fick idag höra av en vän som hade min häst hos sig att deras hovslagare sagt nått om att hon hade tecken på att hon haft fång.

Hästen har allstå ringar på bakhovarna, och att ringarna är typ som l någon slags liten utväxt på själva hoven, nån som förstår då??

Kan det då vara tecken på att hon har haft fång??

Sv: Tecken på "gammal" fång

Ja får de ringar på hovarna kan det vara ett tecken på att de har eller har haft fång, men det kan även tyda på för snabbt foderbyte..

Fångränder är som en fördjupning i hoven och foderränder buktar utåt på hoven. Hovslagaren kan se om hästen har haft fång på att lamellranden har breddat sig.

Ja man kan se på hovarna om hästen haft fång

Min fångis fick "ränder" på hovarna efter att hon blivit sjuk

Okej, då vet jag. Hon har ju iaf inte haft det på snart fem år.. Konstigt bara att ingen av mina hovslagare reagerat..

Fångränder divergerar, dvs går isär, i trakten. Det gör inte foderränder. Tydligast syns det dock i lamellranden som breddas.

Stämmer, hästen får vita "ringar" på hovarna, för att inte tala om att hovarna växer MYCKET snabbare efter eller under ett fånganfall. Shettisen som haft fång ett par gånger, behövs verkas nästan var fjärde vecka!:crazy::o

min arab har haft fång och på hennes hov syns det klart och tydlig att lamellranden är breddad.

Knapplån

Kan hästen ha fång utan att man märker ngt??
Eller får dom alltid svårt att gå och ställer sig i fångställning(avlastar frambenen??)?
Känns pulsen tydligt på framhovarna??

Det är jätteolika hur de reagerar på fång - är det bara 'lindrigt' vet jag faktiskt folk som inte märkt det. Hästen har bara markerat någon dag, sen har de inte tänkt på det, och sen ser hovis det flera veckor senare :crazy:
Vet inte hur vanligt det är dock.
Fångställning är inte ett måste, ingen av de fånghästar jag sett har stått i klassisk fångställning.

Det är längre avstånd mellan ränderna i trakten än i tån. Ofta är hovväggen konkav och vid en hovbensrotation kan man ofta höra ett dubbelslående steg, hästen sätter ner trakten först och sedan resten av hoven, ungefär som en människa går. Det är inte så ovanligt att hästar har fång utan att ägaren märkt det. Har även sett att lamellranden kan breddas även om de inte har/haft fång men då har det gällt hästar med extremt långa tår. Det är förstås individuellt men hoven brukar växa ner på ca ett år. Hos en fånghäst som haft ett allvarligare anfall och där lamellranden är ordentligt förstörd bör man därför vara försiktig med motionen innan hoven växt ner.

en fånghov kan oxå växa väldigt sakta,nästintill stanna upp helt. (iallafall gjorde det så på min) och normalt sett precis som katinka skriver så tar det ca ett år innan hoven växt ut och är "ny" igen.
Min häst svävade mellan liv och död mer eller mindre när hennes fång hov inte växte, hoven blev väldigt dålig över lag och likaså med blod cirkulationen så därför fick vi me inrådan av både vet och hovsl ge henne enzion och hoven började växa så det knakade:)

Hon har fått en rotation i på hovbenet men är så gott som frisk nu! vilket är skönt:bow: jag är bara så glad att det inte är foderfång!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka