Teamchasing på Falsterbo

Sv: Teamchasing på Falsterbo

Skyndar till försvar för *mafioson*
Hon lägger väldigt många (ibland betalda) timmar på att försöka få folk att rida klokt. Är det konstigt att hon hoppar i taket och skriker högt om sånt som hon upplever som väldigt riskfyllt.

Att det sen är flera andra som tycker likadant är en annan sak.

Alla får tycka som dom vill, det är ju just det jag menar. Men ska ft-folket verkligen snacka om vad som är riskfyllt, när det i vår sport dör folk och hästar som aldrig förr..? Snart får vi nog väldigt svårt att försvara allt som händer i ft, trots allt jobb med säkerheten på alla nivåer.

Håller helt med:cool: Dessutom kommer de att fortsätta med hunting trots att det är borttaget ur ft TRoch ersatt med förenklad ft:confused: Dessutom hade en olycka av det allvarligare slaget i fjol

Men då borde ju fälttävlan också förbjudas, efter alla de allvarliga olyckorna som hänt det senaste året? Ja, jag drar saken till sin spets nu, men det är ju egentligen det ni säger?Teamchasing eller hunting ska inte få finnas för att det är en fartfylld och farlig sport som har haft en del allvarliga olyckor. Fälttävlan har haft minst 10 gånger fler och allvarligare olyckor, men ändå kan vi försvara vår sport?

Senast ändrad:

Men då borde ju fälttävlan också förbjudas, efter alla de allvarliga olyckorna som hänt det senaste året? Ja, jag drar saken till sin spets nu, men det är ju egentligen det ni säger?Teamchasing eller hunting ska inte få finnas för att det är en fartfylld och farlig sport som har haft en del allvarliga olyckor. Fälttävlan har haft minst 10 gånger fler och allvarligare olyckor, men ändå kan vi försvara vår sport?

Men du måste väl ändå se skillnaden på när en ryttare tillåts starta och skadar sig som aldrig tagit ett språng över fasta hinder och ryttare som iallafall har genomgått de utbildningar som krävs?

Vad hon menar är väl att det arbetas så med säkerheten och kvalregler och hoppkval och gud vet vad inom sporten och sedan tillåts helt outbildade ryttare att ge sig ut på terränghinder av Msv karaktär.
Det blir ju väldigt svårt att försvara sporten på dom kriterierna, eller hur?

Jo visst, jag förstår vad hon menar. Jag försvarar egentligen inte själva teamchasingen i sig, det jag hängde upp mig på från början var att det här var en "korkad diskussion" för att experten inte tyckte som "vi andra". Jag får själv svårare dag för dag att "försvara" ft, TROTS det enorma säkerhetsarbete som läggs ner. Det hjälper ju uppenbarligen inte. :( Ska det verkligen få ta ett par år, & en del ryttare & hästar får räknas som svinn, innan det blir bättre? Det känns helt sjukt.

Jo visst, jag förstår vad hon menar. Jag försvarar egentligen inte själva teamchasingen i sig, det jag hängde upp mig på från början var att det här var en "korkad diskussion" för att experten inte tyckte som "vi andra". Jag får själv svårare dag för dag att "försvara" ft, TROTS det enorma säkerhetsarbete som läggs ner. Det hjälper ju uppenbarligen inte. :( Ska det verkligen få ta ett par år, & en del ryttare & hästar får räknas som svinn, innan det blir bättre? Det känns helt sjukt.

Är det någon som forskat i varför olyckorna bara har blivit fler och fler dom senaste åren, ok att det alltid varit olyckor men jag kan inte låta bli att undra om inte hästarna tränas sämre nu när steeplen är borta :confused:
Inte för att jag vill att den skall komma tillbaka men kanske så att ryttarna ändå underskattar hästarnas behov av träning för att det "bara" råkar vara 4km istället för flera mil
Ja eller nått...

Ja det är det här jag ställer mig helt oförstående till också. Vad f*n är det som har hänt? För inte har det varit så här de senate 10 åren? Sista året är ju verkligen extremt. Jag kan verkligen inte få ihop det, det har drabbat ryttare från yttersta eliten till debutantklasser.

Den förändring jag hann se innan jag slutade tävla "på riktigt" var ju att banorna har komprimerats ngt enormt och det gör ju att det inte är bara ett hinder och ett hinder och ett hinder utan komplex-komplex-komplex. Nästan lika många språng på 4km som på 6-7km vilket naturligtvis ger mjölksyra och tränar man då inte lika intensivt som man gjorde när det fanns steeple så blir ju hästarna ändå trötta, det ställer högre krav på ryttarens reaktioner.
Tror det var Linda Algotsson som beskrev nutidens banor som en enda tidshoppning på 3*nivå.

Fast jag har inte varit ute så mycket så jag känner att jag kan nog för att uttala mig om det där utan det är bara en tanke.

Fast jag har inte varit ute så mycket så jag känner att jag kan nog för att uttala mig om det där utan det är bara en tanke.

Nä, så känner jag ju också, första stora jag var ute på var världscupfinalen i Pau -03, så jag har noll koll på hur det såg ut före det. Men sedan dess tycker jag ändå inte skillnaden är så himla stor, rent banmässigt.

Men du måste väl ändå se skillnaden på när en ryttare tillåts starta och skadar sig som aldrig tagit ett språng över fasta hinder och ryttare som iallafall har genomgått de utbildningar som krävs?

Vad hon menar är väl att det arbetas så med säkerheten och kvalregler och hoppkval och gud vet vad inom sporten och sedan tillåts helt outbildade ryttare att ge sig ut på terränghinder av Msv karaktär.
Det blir ju väldigt svårt att försvara sporten på dom kriterierna, eller hur?

Precis detta menar jag;). Och att man har en hunting som officiellt är borttagen från ft TR och den i falsterbo är högre än vad som fått arrangeras öh.

Nä, så känner jag ju också, första stora jag var ute på var världscupfinalen i Pau -03, så jag har noll koll på hur det såg ut före det. Men sedan dess tycker jag ändå inte skillnaden är så himla stor, rent banmässigt.

Nä det tror jag inte heller att det är. Det var väl i den vevan Linda gjorde sitt uttalande.

Håll er on topic tack, tråden handlar om team chasing och inte om hunting. Vill någon diskutera Falsterbo huntings vara eller icke vara så får ni starta en ny tråd.

LenaH, moderator

Och det var ju DET som var den korkade diskussionen! TS anser ju att Teamchasing är utan säkerhetsrisk, citat:
"uppenbarligen har du inte sett teamchasingen alls - eller ridit nåt liknande, hindren är mycket enklare, de flesta är häckar med fast del på 60 cm och högsta höjd på riset är 1,30 samt de är starkt lutande, Huntingen är mycket mer teknisk och högre svårighetsgrad på hoppningen, möjligheterna att fastna och gå omkull på fasta hinder som man ibland gör på fälttävlan är obefintlig i teamchasen"
"

All sorts ridning i högt tempo över hinder i terrängen är ju rimligtvis lika farligt som fälttävlans terrängmoment. Är det dessutom ryttare på hästar som inte ens tävlar FT till "vardags" så borde ju rimligtvis risken för olyckor öka.

Den diskussionen är i mina ögon korkad och om det då kvalificerar mig till att tillhöra nån sorts "säkerhetstänkande maffia" då ingår jag gärna i den.

Maffian är inte riktigt med på vad jag menar. Min egna lilla invirade diskussion i tråden berör egentligen inte själva teamchasingen i sig utan sättet att "gå på" experten. Ni reagerar på att experten säger att teamchasing är en ofarlig sport. Självklart är den inte det, det är inga sådana här sporter. Men hur tror ni vi själva låter i andras öron, när vi försvarar oss gång på gång med att "säkerheten är nummer ett för oss" men ändå dör det ryttare & hästar till höger och vänster?

Men nu ska jag göra Lena till viljes och inte smygkapa tråden längre.

Vet inte om det är jag eller Nova som är mafioson, men jag får väl ta tangenterna igen ;)

Förr i tiden var det prestige att ridit fortast i terrängprovet och så red vi terränghoppning:eek: dvs järnet på rivbara hinder i terrängen, jag har vunnit flera distriktsmästerskap i sådant, jag har svårt att tro att det var säkrare då, det är nog snarare tur att man klarade sig helskinnad.:angel:

Idag får du tidsfel om du rider för fort, numera dessutom utan klocka och på ponny t.o.m clear round och stilbedömning. Många kommer att tycka sporten blivit för tråkig.... va kul för dom att kunna rida "chasing" istället. Då behöver du dessutom inte heller fälttävlansmärke, säkerhetsväst, medical card och annat tjafs, vad jag förstår behöver du inte ens licens. Kanske slipper du både ambulans och veterinäravgift också :idea:

När du rider hästen ensam tränar ni på att uppnå harmoni som ekipage, ett samspel som jag inbillar mig leder till säkrare ridning.

När man hoppar i flock hänger hästarna på varann... det är skitkul! men var är koncentrationen nånstans? Ofarligt ??? tja, kolla Grand National där har ni glada hästar med framåtbjudning, även kallat löpskalle :crazy:
Det finns säkert nån mer än mig som sett bilder på TV på halvgalna, knappt styrbara hästar som dragit över de små repen (kallat inhägnad) rakt ut bland barnvagnar mm i publiken i Falsterbo.

Tidigare har det varit ett spektakel för galna K1:are mfl men nu har man utlyst "StudentSM" , ponnyklasser, etc. Kan det vara en tillfällighet att när reglerna skärps i en gren står där genast en annan beredd att ta över "vildhjärnorna"? Vad är vitsen med säkerhetsarbete då?

Tack för mig i den här frågan! från Betti
som fö. bollat den vidare upp dit där den hör hemma

En liten stilla undran från en novis; vad är det för fel med den riktiga grenen, FT, på hästshowerna?
Finns "vanlig" hoppning och "vanlig" dressyr, tom ponnysarna börjar få vara med, men i FT:s tävlingar ska det alltid öppnas upp för "hoppeliten", krånglas till eller så får de inte vara med alls...
Visst är det kanske svårt med banorna, men det går ju med Hunting och Teamchasing, så en FT-bana med "riktiga" FT-hästar och ryttare med väst, medicalcard, FT-märken m.m. vore väl att önska?

Maffian är inte riktigt med på vad jag menar. Min egna lilla invirade diskussion i tråden berör egentligen inte själva teamchasingen i sig utan sättet att "gå på" experten. Ni reagerar på att experten säger att teamchasing är en ofarlig sport. Självklart är den inte det, det är inga sådana här sporter. Men hur tror ni vi själva låter i andras öron, när vi försvarar oss gång på gång med att "säkerheten är nummer ett för oss" men ändå dör det ryttare & hästar till höger och vänster?

Men nu ska jag göra Lena till viljes och inte smygkapa tråden längre.

Om man skriver en tråd på FT-buke och där i vill göra gällande att Team chasing är en ofarlig sport så får man nog finna sig i att bli lite "idiot" förklarad med tanke på allt som hänt 2007 och alla nya säkerhetsregler som FT ska omfattas av.

Att därifrån dra en parallell till att vi (läs Betti och jag i detta fallet:crazy:) är en "maffia" som hoppar på alla nya tycker jag är rätt magstarkt.

I mina ögon finns det ytterligt små skillnader i själva galopp-hoppmomentet mellan Teamchasing och fälttävlan. Däremot skiljer det ju friskt mellan dessa två när det kommer till säkerhetstänkandet, bevisligen.

Vet inte om det är jag eller Nova som är mafioson, men jag .....

(tog bort lite av utrymmesskäl)

du dessutom inte heller fälttävlansmärke, säkerhetsväst, medical card och annat tjafs, vad jag förstår behöver du inte ens licens. Kanske slipper du både ambulans och veterinäravgift också :idea:

När du rider hästen ensam tränar ni på att uppnå harmoni som ekipage, ett samspel som jag inbillar mig leder till säkrare ridning.

säkerheten är a och o - även när man rider fort. och säkrast är det att låta hästen sköta det mesta, ryttaren styr och sätter hästen i rätt tempo - sen fixar hästen själv hoppningen, det är säker ridning än när en kontrollfreak till ryttare bromsar in i varje hinder
och säkerhetspaket inkl läkare, vet. och ambulans för djur och människor är en självklarhet på LV4 fältet - (dessa har generellt väldigt lite att göra denna dag)

När man hoppar i flock hänger hästarna på varann... det är skitkul! men var är koncentrationen nånstans? Ofarligt ??? tja, kolla Grand National där har ni glada hästar med framåtbjudning, även kallat löpskalle :crazy: Det finns säkert nån mer än mig som sett bilder på TV på halvgalna, knappt styrbara hästar som dragit över de små repen (kallat inhägnad) rakt ut bland barnvagnar mm i publiken i Falsterbo.

tyvärr ingen bra liknelse med GN - det en helt annan sak, en helt annan sport och helt andra hastigheter

Du verkar inte ha nån aning om hur det är att rida fort, i balans och i samspel med hästen.

den TVsändning du såg var från 1996, de senaste 7-8 åren har ingen TV sänts från temachasen, tyvärr
Bansträckningar och hinder ändrades runt 2002 med tanke på säkerhet för publik o deltagare, mer fasta staket har införts också, häst och publikseparation kommer bli bättre i år.

Tidigare har det varit ett spektakel för galna K1:are mfl men nu har man utlyst "StudentSM" , ponnyklasser, etc. Kan det vara en tillfällighet att när reglerna skärps i en gren står där genast en annan beredd att ta över "vildhjärnorna"? Vad är vitsen med säkerhetsarbete då?

galenpannorna har inte att göra i teamchasen - det är dina fördomar, du såg inte tävlingen förra året - snyggt och bra ridet på det flesta håll, just att lagen skall hålla ihopa är en av de viktigaste säkerhetsfaktorerna! det var en ofarlig avfallning i det lag som red långsammast - i en långsam situation!
och säkerhetsarbete görs, med deltagarna, med funktionärer och på bana/hinder

Tack för mig i den här frågan! från Betti
som fö. bollat den vidare upp dit där den hör hemma

vad menar du med detta?

Och för den stora massan är alla vi fälttävlansmänniskor idioter som utsätter oss själva och våra hästar för riskerna. :smirk:

Om man skriver en tråd på FT-buke och där i vill göra gällande att Team chasing är en ofarlig sport så får man nog finna sig i att bli lite "idiot" förklarad med tanke på allt som hänt 2007 och alla nya säkerhetsregler som FT ska omfattas av.
Att därifrån dra en parallell till att vi (läs Betti och jag i detta fallet:crazy:) är en "maffia" som hoppar på alla nya tycker jag är rätt magstarkt.
I mina ögon finns det ytterligt små skillnader i själva galopp-hoppmomentet mellan Teamchasing och fälttävlan. Däremot skiljer det ju friskt mellan dessa två när det kommer till säkerhetstänkandet, bevisligen.

Allt är ju relativt, vad jag vill ha sagt är att Teamchasingen saknar flera riskfaktorer eller att dessa är betydligt mindre än i ft, de flesta hinder är lätthoppade häckar, fast del är på en låg nivå och risdelen hög, fasta hinder är enkla stockar eller stigsprång, att ha med sig hela laget runt bidrar till en mer städad ridning eftersom det påverkar resultatet om man inte klarar bedömningshindren, all hästsport är riskfylld, en grannflicka fick sin dressyrhäst över sig på dressyrbanan och är handicappad för livet (tar sig nu runt på kryckor och med elmoped) - sen undrar jag vad du menar med ditt sista påstående och vad du grundar det på!
arrangörerna av TCn har hög ambitionsnivå när det gäller säkerheten och experter på plats som kontinuerligt ger tips om förbättringar

tyvärr spårar diskussionen ur med inlägg från folk som saknar kunskaper och som har massor med fördomar - jag har skrivit det tidigare och får tyvärr upprepa det! konstruktiva synpunkter baserad på fakta välkommnas!

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har under en längre tid (flera år) velat börja med fälttävlan "på riktigt". Har varit i Skatteberga och tränat för LC m fl ett par...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: mammaBerg
·
G
Övr. Grenar Hoppas att alla galoppintresserade som har möjlighet kommer till LV4 fältet på Falsterbo Horse Show på söndag. "Den första dagen på...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: experten
·
E
Övr. Grenar propparna är nu ute för 9 juli på Falsterbo horse show kolla http://www.falsterbohorseshow.se tävling, proppar ponychase, point to...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Messy
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Hälta hos 10 veckor gammal valp.

Hästrelaterat

Omröstningar