TBE vaccin till barn

Bexzor

Trådstartare
Vi funderar på att ta fästingvaccin, och undrar om någon här inne gett det till sina barn. Biverkningar etc.

Våra barn är 11 år 9 mån, 2 år 8 mån och 5 månader. De får alla vaccinationer för barnsjukdomar men får utöver det inga andra vaccinationer eftersom vi ger inte våra barn vad som helst. Men just TBE kan gå riktigt illa, och bara för nån dag sen hade mellanpojken en fästing i nacken.

OT; Jag antar att du menar att era barn får de vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet? Där ingår ju inte bara barnsjukdomar (stelkramp t ex)

Min dotter är vaccinerad eftersom vi har extremt mycket fästingar där vi bor. Hon var nog, om jag minns rätt, 11 eller 12 när hon fick första sprutan och fick inga biverkningar. Jag har tagit dem själv och inte märkt av något.

Vi kommer att vaccinera vårt barn mot TBE så snart hon är gammal nog. Det är en ruggigt otäck sjukdom, vi är ofta ute i skog och mark och vistas även i riskområden.

Vi kommer att vaccinera inför nästa säsong. Bor där det är ganska fästingtätt och vistas på somrarna där det är ännu värre. Hela min och makens familj är vaccinerade och ingen har märkt av någon biverkning. Men ingen har iofs vaccinerats så ung som vår son är.

Vi funderar på att ta fästingvaccin, och undrar om någon här inne gett det till sina barn. Biverkningar etc.

Våra barn är 11 år 9 mån, 2 år 8 mån och 5 månader. De får alla vaccinationer för barnsjukdomar men får utöver det inga andra vaccinationer eftersom vi ger inte våra barn vad som helst. Men just TBE kan gå riktigt illa, och bara för nån dag sen hade mellanpojken en fästing i nacken.
Båda våra barn är vaccinerade. Stora är 7 år, lilla är 19 månader. Ingen av dem fick någon biverkning. Eller ja, de var ömma i armen några dagar men det var allt.

De har dessutom fått en massa vaccinationer innan vi reste till USA i vintras. Inga biverkningar på de heller.

Fästingsprutan känns självklar där vi bor. Fästingtätt i tbe område.

Mvh Miks

Mina tva barn födda pa varen och dom fick vaccin sa fort dom fylt 1 ar, barnet fött pa hösten fick när hon var 1,5 ar. Inga biverkingar mer än lite öm i armen.

Men jag vet inte om det är samma vaccin här i Österrike som i Sverige

Vi ska också vaccinera både sonen och oss vuxna. Vi bor i ett av risk områdena så det känns vettigt att vaccinera.

Vaccinerad andra gången för ett par veckor sedan, 6 år, inga biverkningar (inte på mig heller utom lite ont runt sticket. Han klagade inte ens på det.)

Min 1-åring är vaccinerad. Sommarhus i Stockholms skärgård och otroligt mycket fästingar. Ingen biverkning!

Tack för era svar :)
Som drabbad av TBE, så måste jag heja på: Vaccinera er! Allihopa som eventuellt läser detta.

Det är inte hjärninflammationen i sig, som man eventuellt kan få som är det värsta, utan att viruset/hjärninflammationen skapar obotliga skador i centrala nervsystemet, som kan leda till nedsatta kognitiva förmågor, nervskador, skador på autonoma system som t.ex. mage/tarm och störningar i rörelseapparaten...

Det är vidrigt att bli av med delar av sig själv så som jag blivit, och vaccinet tycks vara mycket säkert.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 661
Senast: hastflicka
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: Tora
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 876
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka