Tax-Tråden

AKB

Trådstartare
Ni med taxar: Släng in era bilder! Å skriv vad de heter och användning. Även lite personlighet och trix.

6816241.jpg

4966006.jpg

Douglas. 2 år. Dvägtax.
Bekvämlighetshunden No1. Vill hellre ligga under en filt i
soffan än gå på promenad. Men om det bär av till skogen och sniffa
blodspår är de skitkul. Men bara på "aktivering av hund" nivå.
Ingen tävling eller riktig jakt.
Ända trixet han kan är att dansa på baktassarna för en smula godis.

Sv: Tax-Tråden

Min tax gick bort för två månader sen, men jag vill ha med honom ändå. Orsak: Akut diskbråck som ledde till förlamning.

Namn: Ristomtas Douglas "Douglas"
Taxtyp: Strävhårig dvärgtax/kanintax mix (dock reggad som strävhårig dvärgtax)

Far: Ngn holländsk kaninherre / Paljas-Geertruida V.d. Zwikshoek
Mor: Tuvelunds Cinderella
Kennel Ristomtas.

Användning: Sällskap, Lydnad och de sista åren lite viltspår som skulle satsas mer seriöst på men det gick somsagt snett iom hans bortgång.

Personlighet:
Mycket älskad men mentalt instabil hund med diverse rädslor i kombination med dominans:crazy:. Vi brukade kalla honom "Dr Jekyll o Mr Hyde" Då när han var på sitt värsta humör var han vansinnig (blev biten i ansikten o fick sy nio stygn) och när han var på sitt bästa humör var han helt och hållet underbar. Han blev stabilare på äldre dagar när han bara bodde med mig o min sambo
men jag fick aldrig riktig ordning på honom. Han lärde mig otroligt mycket även om han var som han var. Intressant och väldigt älskad, framförallt saknad hund! Ett redigt energiknippe som trots sin ringa storlek tog så mycket plats!

Douglass.jpg

såg att man skulle skriva in trix...

Sitt, ligg, "pang"= ligg död, höfer och vänster tass, spansk skritt, skall, sitt vackert.

Lydnad: Fot som började bli riktigt bra på slutet :),hit, stanna, läggande under gång /sättande, sitt/ligg i fjärrdirrigering med påbörjat ställande..pja..ingen apportering i varje fall. Försökte vid ett par tillfällen men då blev hans ur och gick därifrån..Hm..
Åja!

Mina föräldrar har två strävhåriga normalstora taxar. Kajsa och Moa heter dem.

Hm, ja vad ska man säga?
Tycker att uttrycket: Kommer kallad men inte strax ty född till slav är ingen tax beskriver deras personlighet mycket bra!:angel:
Kajsa är född med DAMP och har nu vid 12 års ålder äntligen blivit lite lugn och sansad.
Moa är mera sansad men älskar att vara med och jobba ute på gården.

Moa kan kommandot "skall".
Återkommer med bilder senare.

hej! min (dotterns från början men hon är liksom mattes hund)
är en underbar liten långhårig dvärgtax. Hon har varit min allra bästa vän o allra bästa utställningshund ( bla BIS-4 vid internationell utställning) i många år..
Hon har dock börjat bli så dålig o hade det tufft i vinter då hon bara låg på bädden vid elementet så det här är hennes sista sommar:cry::cry: Många säger taxar är skarpa o det kan hon vara men en gosigare o mysigare hund har jag aldrig haft:love:
Bild031.jpg
[/IMG]

Oh!!
ÄNTLIGEN en tråd om RIKTIGA hundar:angel::p;)

Namn: Inolomas Flammulina men vardagligt Nikita
Ålder: 1år 7mån
Typ: Normalstor korthårstax, tigerfärgad
Användning: Först och främst min absolut bästa vän och myskompis. Men sen har hon visat sig vara en duktig spårare så nästa helg är det viltspår-SM för taxar som gäller för oss.
Jag ställer ut lite då och då för skojs skull och det går ganska bra(tycker jag iaf :))
Vi tränar mkt lydnad och förhoppningen är väl att kunna tävla lite så småningom men det krävs lite mer innan det:angel:
Trix: "Spela död", Sitta vackert, "Give me five", Tass, Rulla, Skall och det vanliga som ligg, sitt osv.
Övrigt: Nikita är en otroligt vänlig tax som ÄLSKAR människor och att träffa nytt folk. Hon är extremt tyst av sig. De enda gångerna hon skäller är på kommando och när hon fått upp ett färskt spår. Hon är jättebra att ha med sig på ridturer:D

Bilder:
2månader
1093818.jpg

Nu:
10465374.jpg

Vilka härliga taxar ni har allihop!:love:

Novelette: nämen? är harlekin/tigerfärgad tillåten på normalstor tax? jag hade för mig att det bara gällde kanin/dvärg (för visst var din gamla tax en kanin?). då är det en sån jag ska ha när jag byter inriktning då ;)

Min förra var en dvärg men tigerfärgen är tillåten på alla storlekar :)

Självklart måste du ha en tax sen!

Vilka härliga taxar ni lägger in. Men på med fler folket! Eller är en av Sveriges vanligaste raser inte så vanliga som vi trott.

Här kommer en bild på pappas tax:
Taxi

Hon är 8 år och en kanon-jakthund men även en riktig slö-fia :)

Har tre egna korthårstaxar hemma..

Ina är jaktchampion.. och avelstik.. och jagar sitt utställnigschampionat. Tyvärr är hon lite för lite och smidig för att passa i utställningsringen.. men ett cert har hon fått med sig hem i alla fall.

Busan är 11 månader och är tänkt att efterträda Ina.. Både i jakten och i valplådan om hon visar rätt kvalitet.

Bruno är Busans bror och är bara tänkt att användas i jakt. Blir han duktig så kanske han får bli pappa om det finns hugade damer av intresse. Men han måste först visa vad han går för både i jakt och utställningssammanhang.

Sen har vi även Acke som finns hos en fodervärd i Enköping.. används bara till jakt. Han har den utställningsmerit han behöver för att bli jaktchampion. Utställningschampion blir han aldrig så det bryr sig fodervärden inte om att krabba med..

På dagarna finns här även Axe.. som får sällskap av våra taxar när husse är på jobbet.. Axe är även han bara en jakthund som mellan varven provar lyckan i utställningsringen.

Bilder finns på min hemsida för den som är intresserad.

Min tax är 6 månader gammal. Har tyvärr ingen bild=( finns en bild på honom från kenneln.
Namn: Varsla Bettys Lillebjörn. men kallas för Linus
Taxtyp Långhårig dvärgtax
Mor varsla bettys abbella
Far Axel
Kommer från Kenneln Varsla bettys.

Användning: Sällskap men komer senare att börja lite lydnad. Tränar äevn det vanliga som skall, sitt ligg, försöker lära honom rulla runt=)
Övrigt: Linus är en otroligt snäll tax som verkligen tycker om människor och att träffa nytt folk. Älskar alla hundar Och tror att alla ska älska honom:angel:. tycker även det är kul att spåra fåglar och annat när man är ute och går=)

Måste bara skriva att mina föräldrar har världens goaste strävhåriga taxherre som uppnått den höga åldern 17 år (el nu är han ju 17,5). Han har varit den bästa vakthunden i alla tider, men nu kan nog en å annan inbrottstjuv smita in då han inte hör så bra, men attans när han ser dom då... jäklar.
Han är fortfarande superpigg o gillar att busa. Ska fråga dom om jag får lägga in en bild på han, för han är ju världens sötaste.

Måste bara tillägga att han alltid varit "the boss" i huset, min GD hade tom stor respekt för honom.

Jag kan presentera min lilla herre "Caramell", 2år.
Han ligger på gränsen mellan dvärg-och kanintax.
Det han kan bra är att vara söt:love: som en caramell:D

Här är mina fina flickor:
ny002.jpg

Hound's Marigold, långhårig normal -05. En underbar tjej som igår klarade sitt anlagsklass i viltspår med full pott !!!:D Matte är så stolt. Visad på utställning med ck, ska ut i sommar och försöka plocka lite cert.
Fixxa10v.jpg

Bellomis Fixxa, strävhårig normal -07. En liten vilde! Kommer bli så bra jakthund säger husse. Lyhörd och jättetrevlig, men sjövild. Jättemysig tös.:love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka