Sv: Tävlingstips!
* Vad ska man göra och inte göra?
Oj herregud, det finns så mycket!
Är det i början av ens tävlingskarriär tycker jag det är viktigt att inte ta så allvarligt på tävlingsresultaten, det ska vara roligt att tävla!
När man rider, andas, tänk på att rida och inte att det sitter ett gäng domare och bedömmer ens minsta (fel)steg. Le!
Var inte förbannad på hästen om det inte går bra
(har sett det alltför många gånger). Det är inte blodigt allvar.
* Vad kan man tänka på?
Andas andas andas. Försöka att ha roligt. Välj en låt som du tycker om och rid till. En prydlig och "trevlig" visning där hästen kanske inte har "wow" gång, ser bra mycket bättre ut än grov ridning på en flott häst!
* Vad ska man tänka på första gången?
Man kan aldrig få sämre än noll
Alla har börjat någon gång..
* Något speciellt knep mot den jobbiga nervositeten?
Var ordentligt förberedd. Från det att du kommer till tävlingsplatsen tills dess att du ska rida. ha aal pappe ri ordening, läs på om regler som gäller så att du inte behöver oroa dig för det. Se till att du har koll på när du ska börja värma upp, hur länge, att du är 100% säker på ditt program, att du vet hur hästen fungerar på bana. Förbered er så mycket som möjligt för det som du kan komma att tycka är jobbigt på tävling.
Men dte är roligt med nervositet, jag kan vara hur nervös som helst på små tävlingar, sen när jag skulle tävla SM för första gången så var jag inte det minsta nervös, för dte var inet så mycket att vara nervös över, det var bara att göra sitt bästa. Och det är ju det tävlingar handlar om, man ska bara försöka göra sit tbästa!
* Har ni gjort någon jätte miss någon gång, som vi andra kanske ska undvika att göra?
Jag har gjort alla!
Bara för ert höga nöjes skull ska jag ge er dommarkommentarer från min första tävling (träningstävling som det hette så fint på den tiden)på min dåvarande häst Sopi, jag var väl åtta eller nio år, alltså 11-12 år sedan. Min totalpoäng blev 0,5 i fyrgång. Min häst och jag hade en gångart, det var grisepass. Det var grisepass i skritt, i trav, i galopp och i tölt. Men vi var lika glada för det, han var ju min bästa vän och vem brydde sig väl om lite pass?
På tävlingen började vi fint i "kort" grisepass, gick över till lättridning i grisepass, för att sedan sakta av till grisepass i skritt och på det en galoppskänkel, Sopi gick upp i korsgalopp, sparkade bakut, och gick över i en mer behaglig grisepass-galopp
Lätt fyrgång
Dommarkommentarer: Ett = dommare ett, Två = dommare två
Kort tölt: Ett: 1,0 hästen hänger på bettet, lång häst, ojämnt, tempo aningens högt, passtakt, markbunden
Två: 0,5 spänd, passtakt
Trav: Ett: 0,0 Ta hästen till skritt i övergången, pass.
Två: 0,5 spänd, passtakt, ej ren trav
Skritt: Ett: 0,0 går så mycket över takt så det blir pass
Två: 0,5 spänd, stressad, passtakt
Galopp Ett: 1,0 Första långsidan oprecisa hjälper. sparkar bakut, ojämnt tempo, sista långsidan ok takt och tempo, markbunden
Två: 0,5 bra fattning, lång form, sista långsidan ok. BRA KÄMPAT!!
Jag har väl aldrig varit så lycklig någongång, jag fick ju en vit rosett, sen att Sopi stegrade sig så att jag trillade av när vi red ut från banan var bara en bagatell, gud så jag älskade den hästen!
Sen har jag ju som tur var förbättrat mina poäng, redan nästa gång med Sopi fick vi 3.80, och nu ligger jag väl runt sex lite drygt. Så ja, alla måste börja någonstans!
Men andra saker som hänt mig. Hade ett mycket nervöst sto som hoppade över banan med mig. Nåja, det var mitt fel.
Blivit diskad för längsta vägen till start. På SM så åkte bilen där all min utrustning och mina tävlingskläder låg i iväg för att handla när min klass var i full gång, nervöst!
Var noga med att hälsa!
* Har ni några speciella knep helt enkelt?
Var noga och håll koll. Se till att ha roligt med hästen.