Tävlingstäcken

Lollan

Trådstartare
Vad har ni för täcken på pållarna när dom åker i trailern till tävlingen?
när det blir lite kyligare har jag tänkt ha såhär;
Underst ska jag ha en Golden stripe filt fästad med lite gjordar och sånt.
sen över det ett ganska tunnt typ regntäcke. sen viker jag över goldenstripe kanten över regntäckes kanten så det blir som en gossig krage :love:
nån som har förslag på vad för täcke man kan ha över? skriv gärna hur ni har det med täcken i trailern och även på tävlingsplatsen. !

Sv: Tävlingstäcken

Visst kan man ha täcken på dom om det är kallt. Men tänk också på när ni åker långt och med två eller fler hästar i transporten att det kan bli ganska varmt även där!!

utetäcken har min häst i hagen o inte i transporten

det beror på väder & vind vilket/vilka täcken hon har i transporten, men typ såhär:

sommar: grönt horseware (rambo) cotton cooler (svettäcke) el hansbo combitäcke (grön/röda ränder)
vår & höst: grönt fleecetäcke m hals från exklusiv el brunt ylletäcke från Mia's
milda vinterdagar: tunt blått termotäcke från horseware (rambo)
kalla vinterdagar: tjockt blått/vitt-rutigt termotäcke från horseware (rhino)

Är hon svettig (ex om jag tränat i ridhuset) har hon fleecetäcket m hals under termotäcket (på vintern då alltså)

beror på vilket väder det är. eftersom jag alltid har luckan öppen får han ha regntäcke vid dåligt väder, så han inte blir kall och blöt om rumpan.

Beror på vädret, men nåt som andas, då han blir stressad och svättas lätt. Är det väldigt kallt kan han få ett snyggt stalltäcke ovanpå ett ylletäcke/Golden stripe filt. Såhär års har han ett tjockt marinblått ylletäcke med vita kantband, väldigt snyggt. Eller Horseware cotton cooler, grönt. Eller grönt sammetstäcke med guldpp.

Är jättesnyggt att vika ner en GS-filt över halsen, tänk bara efter så täcket matchar! ;)

på sommaren går hon med ett bucas shamrock
vår/höst goldenstripefilt+ bucas shamrock
vintern goldenstripe+ ett grönt stalltäcke

Jag tycker det låter lite för mycket att ha både ett Golden Stripe + ett regntäcke. Det blir mycket varmare än man tror i transporter.
Dessutom hade jag inte valt att åka i ett regntäcke överhuvudtaget, det blir liksom för tätt.
Men, men, bara min åsikt...

När de är lite kallare ute och rösigt så har han ett blått Kombitäcke i fleece från Horseguard.
Annars har han ett hansbo kombitäcke. På sommaren eller när det är varmt har han inget.

Om de är riktigt kallt ute så Golden-stripe filt under och ett snyggare fleece över

Under sommaren/våren tidig höst har han ingenting.
Iår kommer jag inte klippa honom heller och då får han åka utan till tills det blir kyligare då blir det hansbo kombitäcke.

på sommaren har hon ingenting..tillräckligt varmt ändå...
nu på hösten och våren har hon detta fleecetäcke m hals från exklusiv
tacke.jpg

När det blir kallare och hon dessutom är klippt har hon ett thermo/stalltäcke m magplatta 400gr.

o när hon är svettig fleece under.

Är det kallare än så brukar vi inte åka transport (tränare alltid hemma o det är ju inga tävlingar direkt på vintern..) men ska vi åka har hon ett tjockare täcke till under..

Försöker undvika utegångstäcken i transporten (ev om det är 15-20 grader kallt), det blir varmt och instängt i många transporter ändå. Som tävlingstäcke brukar jag använda sådant som även fungerar som svettäcke, ull eller fleece, så man inte behöver ha med sig hela täckesgarderoben.

När han åker i trailern har han ett fleecetäcke med fast hals från equiline, marinblått. Att slänga på sadeln har han ett creamfärgat tjockt fleecetäcke från RG, med guld och konjaksbrun kant, matchande med detta schabrak
När det blir kallare kommer han få åka i sitt gröna ylletäcke med guldfläta (också från equiline)

Tävlingstäcke & tävlingstäcke =P
Om vi kör med henne nu på lördag kommer hon att få ha på sig ett Hansbo-täcke, kombi. :)

trassel skrev:
Försöker undvika utegångstäcken i transporten (ev om det är 15-20 grader kallt), det blir varmt och instängt i många transporter ändå. Som tävlingstäcke brukar jag använda sådant som även fungerar som svettäcke, ull eller fleece, så man inte behöver ha med sig hela täckesgarderoben.

jag menade inte ett täcke han normalt har på sig till vardags, ett finare sådant. :)

Om somrarna åker iaf Ubble utan nåt, grimma, skydd o svanslinda får han nöja sig med då. Ville vet jag inte än, har inte hunnit upptäcka det än :p
Nu åker Urban i ylle+fleece om han är svettig. Ville får väl köra på samma antar jag...
På vintern har jag haft mitt Horseware Insulator + ylle el. fleece vid superkyla.

Liknande trådar

A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka