TÄVLINGSSNYGGA - hur gör ni?

Sv: TÄVLINGSSNYGGA - hur gör ni?

Ja, jag har gele i toffsarna innan jag flätar. Men väntar lite så att gelen torkar lite, då blir den itne lika hal utan mer som klister! :D

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix? myyycket borstning och finputs, det tar tid, men jag är perfektionist och får ''tvångstankar'' om allt inte är perfekt

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid? då vi har uppvärmt stall så duschar jag alltid, kletar in hovarna med nåt tyskt som jag hittade i falsterbo

Vad gör ni kvällen innan, vad gör ni samma dag?kvällen innan knoppar jag, lastar i alla grejer, putsar alla grejer och förbereder rent allmänt. samma dag finputsar jag det sista och sen lastar jag hästen

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften) jag syr dem, har ärligt talat aldrig fattar hut man gör med gummiband:o

Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray?håtrspej, hårsprej och åter hårsperj

Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad? hovarna med det tyska fjantet och mule/kring ögon med babyolja

Klipper ni mulskägget?nää... när jag köpte min nya var mulen klippt och jag blev så ledsen för jag trodde att det aldrig skull växa ut igen:crazy:

Trimmar runt öronen? jajamen, vem vill ha håriga öron? fast det kan bli lite envist när jag ska göra det...

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill?tycker den blir så tunn om man klipper svansroten

Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?
rakt av

Använder ni glansspray?tonvis! det är en tävlingsmänniskas bästa vän:D

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix?
En svart vätska på stövlarna som gör dem jätteblanka, heter typ "self shine". Drar med en putssvamp med medel på på nosgrimman osv.

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?
Om jag har gott om tid polerar jag stigbyglar, bett och sporrar med diamond paste och rakar det vita benen (om hästen har tecken där).
Ser alltid till att ha öron, svans, hovskägg, kronrand och mule trimmad.
Har hästen klippt om den blir långhårig.

Vad gör ni kvällen innan, vad gör ni samma dag?
Kvällen innan putsas all utrustning, hästen badas med Glansschampo och tvättar hovarna med schampo och diskborste och får sola sig torr. Samma dag ryktas de noggrannt och får sola en stund till på morgonen! Knoppar alltid samma dag.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)
En snodd i flätan och en för att fästa knoppen.

Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray?
Använder ibland hårspray om det ser lite spretigt ut, och blöter manen lite innan jag börjar fläta.

Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad?
Dagen innan tävling smörjer jag hovarna med
genomskinligt "nagellack", samma dag tar jag vanligt hovfett och polerar bort. (Sen blir de ju iaf jätteskitiga på framridningen..)
Smörjer mulen och runt ögonen med barnolja.

Klipper ni mulskägget?
Ja, på de som inte passar i att ha det kvar.

Trimmar runt öronen?
Ja. Alltid!

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill?
Trimmar stora hästarna men inte ponnyn.

Rakt av.

Använder ni glansspray?
Ja i svansen och lite på rumpan!

Kvällen innan: badar honom med glansshampo, ryktar, knoppar, flätar svansen. Putsar all utrustning + lite hårspay på nosgrimman. Packar in i bilen.
Samma dag: Sista finputsningen och packar in det sista i bilen.

Flyingeknoppar.

Använder gele istället för hårspray eftersom Bolls tycker 'pys-ljudet' är jätte obehagligt.

Smörjer in hovarna med olivojla och ibland mule/kring ögon med babyolja.

Klipper ni mulskägget?
Nope.

Trimmar runt öronen?
Alltid!

Orörd men klippt nertill

Rakt av.

Använder ni glansspray?

Massvis! stryker dock på med trasa iomed att min ponny inte tycker om 'pys-ljud'.

Kvällen före tävling shamponerar jag in hela hästen även svansen. sprayar m glans spray.

Efter tvätten masserar jag med linnement så att allt är mjukt och fint. så står hästen med täcke över natten.

Samma dag som jag ska tävla så knoppar jag manen, fixar till svansen, glans sprayar hela hästen inkl man och svans och sedan rycktas den ordentligt.

tvättar ögon och näsa nogrannt. klipper bort eventuella hårstrån som sticker ut ojämt från öronen osv. ser till att hästen är helt ren.
sedan sätter smörjer jag vasselin vid näsborrarna och tvättar hovarna och smörjer in dom.

All utrustning plockar jag isär och smörjer och fettar dagen innan. Samma dag putsar jag upp det lite extra så det blir en extra glans på det.

hästen står alltid med täcke i transporten så den ska vara glansig då vi kommer fram.

Jag är jätteny på datte och ska rida min andra tävling imorgon:)

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix? Allt ska vara nytvättat och fint. se prydligt ut

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid? inte än iaf, men kommer säkert att lägga mig till med en masa konstiga vanor så småningom:angel:

ja detta funderar jag med på, vad som är det bästa sättet att lägga upp det på. Sadel har jag kommit frsm till att det bästa är att smörja den ett par dagar innan, då färgar den inte av sig lika mycket på ridbyxorna. Så den ska jag helrengöra innan jag rider idag, sen bara ta bort det som blivit skitigt med en trasa och lägga på lite fett. Kvällen innan så badas hästen, allt tvättas och gärna packas in i bilen med. Försöker förbereda så det ska bi så lite som möjligt dagen efter. På morgonen knoppade jag sist.. jösses vilken tid det tog... men det är ju inte kul för hästen att behöva stå med knopparna på natten.. men det kasnke kommer att gå snabbare och snabbare när man får in vanan.

Försöker´rulla, men det går inte:cry: Fattar inte hur jag ska göra för att få det bra:confused:. så får göra vanliga första fläta och sen ta en snodd till att fästa med.

Vatten bara, men funderade på frisyrgele;)

Nej. Inget.

Klipper ni mulskägget?
nepp

Trimmar runt öronen?
Ja. Trimmar det som sticker ut, men även lite i.

Friserar inte upptill. Tycker svansen skulle bli för tanig då. Visserligen var hon klippt där när jag köpte henne förra året, men tycker nästan det är finare nu
Före: http://codex.no-ip.com/~orion/l4.jpg http://codex.no-ip.com/~orion/l13.jpg
Efter: http://codex.no-ip.com/~orion/l121.jpg

rakt av

Använder ni glansspray?
Japp. På rumpan halsen och benen., och i svansen

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix?
Jag brukar se till att manen är välryckt och att hovskägget är välskött så att det är lätt att fixa till en sista puts!

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?
...

Kvällen innan: badar hästen om vädret tillåter! ;) putsar lite extra på man, svans och hovskägg. Knoppar(om jag syr). Samma dag: Ryktar hästen glansig och fin och knoppar (med gummisnodd).

Hur jag syr orkar jag inte förklara men snyggt blir det! När jag knoppar med snoddar använder jag en snodd/knopp och rullar. Det blir bäst så!

Det räcker med att ha en välryckt man och hårda knoppar på en jämn linje så är de riktigt fina tycker jag! Tycker att det är onödigt att hålla på med gele eller hårspray... en häst är ju trots allt alltid en häst!

Lite hovlack precis innan påsättningen av transportskydden/framridnigen skadar ju inte! Så glänser det lite om tassarna också.. fast jag tror inte att nån direkt varken ser lr bryr sig:angel:

Klipper ni mulskägget?
ALDIRIG!

Trimmar runt öronen?
Lite grann runt och det som sticker ut men aldrig i...

Beror lite på hur svansen ser ut från början men jag tycker oftast att det är finast med "orörd" svans!

Rakt av!

Använder ni glansspray?
Bara på rumpan isåfall... det blir så halt överallt annars:D

etc.
Lite babyolja kring ögon och nos skadar ju inte heller...

Jag tvättar alltid hästen dagen innan/samma dag, och sen ryktar jag som bara den och använder glansspray på rumpan! Om hästen behöver klippas, ser jag alltid till att det är gjort nån vecka innan. Tycker en blank och välskött päls är viktigt, ser väldigt proffsigt ut också :)

Sånt som jag alltid gör: tvättar hästen, ryktar, trimmar svansroten och manen vid nackstycket, flätar svansen, putsar alla saker, tvättar schabrak och lindor.
Om jag har tid: tvättar de täcken som ska användas, klipper håret runt hovarna, använder hovlack.

Tvättar häst och kläder/schabrak,lindor, putsar alla saker, packar bilen och trailern, packar skåpet.
Samma dag: Ryktar, knoppar.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)Gör små rullar;)

Nej men hårt hårwax

I bland med ofärgat hovlack

Klipper ni mulskägget?
Nej!

Trimmar runt öronen?
Nej, min pålle tillåter inte det.

Trimmar svansroten lite på båda sidor.

Rakt

Använder ni glansspray?
jepp, i svansen och på rumpan, i bland lite på benen.

etc. Putsar alla spännen, sporrarna, stigbyglarna och stången med autosol, blir så blankt! Använder Quick Shine på stövlar, nosgrimma och på bossorna bak på sadeln. Det blir blank och fint!

kvällen innan badar jag pållen trimmar lite hår o packar bilen.

Rulle

har en welschcob med tjock styrig man så det går åt en massa gelé o hårspray.

nepp

Klipper ni mulskägget?
icke

Trimmar runt öronen?
nej, det får jag inte

nej det är ju så fult!

rakt

Använder ni glansspray?
massor!!

Bada kroppen, svans, man, huvud. Ja, allt!
Klippa och rycka manen.
Frisera hovskägg.
Trimma runt/i öronen.
Jämna till mulskägget.

Dagen innan: Badar hästen, friserar, putsar.
Samma dag: Rykta, knoppa (för att slippa spån i knopparna).

knoppar inte min nuvarande häst speciellt ofta för han har så kort hals så det ser lite knas ut. Men jag kan bara tekniken för rosenknoppar.

Hårgelé, en bra kam, SVARTA snoddar och ett bra tålamod. :)

Hovarna smörjer jag in med matojla.
Mulen och runt ögonen med babyolja eller på sommaren 4 ess salva mot flugorna.

Klipper ni mulskägget?
Trimmar till det gör jag.

Trimmar runt öronen?
Yes, all off.

Har faktiskt inte vågat klippa den uppe vid, är rädd för att göra fel ;P. Men jag skulle vilja för det hade nog varit snyggt på min Kung.

Rakt av.

Använder ni glansspray?
Ja, svansen och bogarna. Ibland rumpan.

Lycka till // Thea.

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen.
Har ni några speciella trix?

Tvättar hästen om vädret tillåter.
Annars borsta massor i timvis och på med fleecetäcke
Får stå inne
över natten.

Äter en ordentlig frukost innan tävling. :angel:

Putsar hästens och min utrustning, kopplar på transporten, kollar
så transporten går att använda innan lastning, tankar bilen, gör mackor till morgondagen, packar tävlingsmappen, plånboken, mobilen, körkortet mm.

Knoppar inte, hästen är stubbad.
Men om jag skulle knoppa
så syr jag dom.
Sitter bättre och slipper använda en massa onödiga
hårartiklar till hästens man.

Vatten. :rofl:

Smörjer ENDAST hovarna.
Med rapsolja.

Klipper ni mulskägget?
:eek: Skulle inte komma på tal...
...det är ju ungefär som att plocka
bort ögonfransarna på sig själv...:crazy:

Trimmar runt öronen?
Bara det som sticker ut från öronen.

Hihi...:angel:...eftersom min pålle gärna kliar sig så blir det lite då och då man får rycka svansroten.

Rakt av...men funderar på penselformat nästa gång jag ska klippa den.

Använder ni glansspray?
:eek: Skulle inte komma på tal...vill man ha en glansig häst...
...ge hästen 1dl linfröpellets om dagen...

Ja, det finns ju massor! Hur gör ni för att se sådär extra snygga ut?
Ser till att mina kläder och hästens utrustning är rena och hela.
Brukar räcka så. :banana:

Jag ryktar hästen och putsar utrustningen dagen innan. Packar allt som går att packa. Om sommaren ser jag till att ha tvättat hästen.

Om jag har gott om tid trimmar jag öronhåret på hästen...

Kvällen innan putsas allt, hästen, utrustningen och stövlarna.
Samma dag ryktar jag lite till, och knoppar.

Flyingeknoppar

Bara vatten innan knoppning :)

Klipper ni mulskägget?
Nej

Trimmar runt öronen?
Nja. Om jag kommer ihåg...

Orörd svans (den är redan tunn och ynklig...)

Rakt av

Använder ni glansspray?
I svansen endast. Min häst har så mycket naturlig glans i sig att det blir finast så...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix