Sv: TÄVLINGSSNYGGA - hur gör ni?
Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix?
Jag tvättar alltid hästen dagen innan/samma dag, och sen ryktar jag som bara den och använder glansspray på rumpan! Om hästen behöver klippas, ser jag alltid till att det är gjort nån vecka innan. Tycker en blank och välskött päls är viktigt, ser väldigt proffsigt ut också
Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?
Sånt som jag alltid gör: tvättar hästen, ryktar, trimmar svansroten och manen vid nackstycket, flätar svansen, putsar alla saker, tvättar schabrak och lindor.
Om jag har tid: tvättar de täcken som ska användas, klipper håret runt hovarna, använder hovlack.
Vad gör ni kvällen innan, vad gör ni samma dag?
Tvättar häst och kläder/schabrak,lindor, putsar alla saker, packar bilen och trailern, packar skåpet.
Samma dag: Ryktar, knoppar.
Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)Gör små rullar
Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray?
Nej men hårt hårwax
Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad?
I bland med ofärgat hovlack
Klipper ni mulskägget?
Nej!
Trimmar runt öronen?
Nej, min pålle tillåter inte det.
Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill?
Trimmar svansroten lite på båda sidor.
Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?
Rakt
Använder ni glansspray?
jepp, i svansen och på rumpan, i bland lite på benen.
etc. Putsar alla spännen, sporrarna, stigbyglarna och stången med autosol, blir så blankt! Använder Quick Shine på stövlar, nosgrimma och på bossorna bak på sadeln. Det blir blank och fint!