TÄVLINGSSNYGGA - hur gör ni?

Saigon

Trådstartare
Nu är jag nyfiken igen! :p

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix?

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?

Vad gör ni kvällen innan, vad gör ni samma dag?

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)

Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray?

Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad?

Klipper ni mulskägget?

Trimmar runt öronen?

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill?

Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?

Använder ni glansspray?

etc.

Ja, det finns ju massor! Hur gör ni för att se sådär extra snygga ut?

Sv: TÄVLINGSSNYGGA - hur gör ni?

Är Galax mamma på tävlingen brukar hon få knoppa hehe då går det snabbt och blir snyggt....
Gör jag det själv använder jag gele och rullar upp flätorna.

Brukar ha svansfläta ibland och ibland inte men tycker det är fint.
Hovlack brukar jag ha och Clearshines svarta använder jag de sitter bäst.

Brukar ibland smörja in runt ögonen och näsborrarna med nå fettliknande så de blir blanka men det är bara om jag har tid.

Har skitbra medel för stövlarna från Sergio Grasso som både svärtar och gör dem blanka, annars är ju matolja bra med att pensla på utsidan skaften ,blir sjukt blankt.

Min ena häst går inte att spreja på så putsduk eller våtservetter med babyolja på brukar vi ha istället.

Nu är jag lat och kopierar dina frågor...

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix?
Brukar inte göra ngn speciellt, en dusch och puts på utrustningen.

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?
Duschar ju som sagt oftast (om jag har tid och ork), knoppar och friserar hästen lite.
Om jag har tid så polerar jag spännena (händer väl kanske en gång om året)

Duschar och putsar lädret och stövlarna. Knoppar och smörjer på quickshine på stövlarna samma dag.

Beror på hur hästens man ser ut, men oftast rullar jag knopparna. Det är överlägset snyggast.

Beror också på hur hästens man ser ut. Till min egen har jag gele och spray.
Hovarna med ett tyskt lack.

Klipper ni mulskägget?
Nej

Trimmar runt öronen?
Japp, alltid (om hästen går med på det)

Beror på vilken häst det är.
Rakt av
Använder ni glansspray?
Japp i svansen, knän, haser och bogen.

LIte annat som jag brukar göra.
Stoet har en bläs så den tar jag skimmelspray på så att den blir kritvit.
Valacken som är skäck badas i shampo med lite jodopax (som bleker), då blir han kritvit.

Sommartid = tvätta hela hästen och jämna till man, svans, öronhåret och hovskägget.
Vintertid = tvätta ben och svans så gott det går.

Packar tävlingsskåpet, dubbelkollar o.s.v. Lindar hästen r.o., täckar, om vi ska åka tidigt knoppas hästen på kvällen alt. flätas, rakar näsan. Kör fram släpet o.s.v.

Vet inte, mamma knoppar, jag vet bara att det blir snyggt :angel:

Ja det är där jag kommer in, hårspray är min bästa vän!

Olja på hovarna och babyolja/vitt vaselin på mulen och lite runt ögonen.

Klipper ni mulskägget?
Rakhyvel.

Trimmar runt öronen?
Japp

Inget vid svansroten, vill ha långa jämna svansar, klipper nertill.

Rakt av.

Använder ni glansspray?
Litervis :angel:

Sen vet jag inte om det är något speciellt, tror det är allt faktiskt, usch det var så länge sen jag tävlade att jag inte minns :o

Duschar 2 dagar innan och ryktar riktigt ordentligt dagen innan. Tycker man får en bättre glans om hästen får tillverka lite eget fett i pälsen.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)Flyinge knoppar

Använder gele från Showmaster

Hovarna smörjer jag med hovbalsam dagen innan så ser det mer naturligt ut dagen efter. Mulen får lite vaselin på sig.

Klipper ni mulskägget?
ALDRIG!!! :eek:

Trimmar runt öronen?
Ja, men bara det som sticker ut.

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill?Rycker svansroten och klipper nedtill

Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?Rakt av

Använder ni glansspray?I svansen bara

Jag ser alltid till att ha hästen välryktad och väl ansad, samt att den har en balanserad foderstat. Då behöver man inte göra så mycket innan tävling etc. Rakar även lite av manen i nacken där tränset sitter. På tävling tar jag även lite vit pasta på stjärnen för att få den riktigt vit. All utrustning är självklart välvårdad och blank.

Brukar duscha hästen innan, men inte om det är för kallt då får han bara bli borstad. Han är naturligt blank. (slänger in en bild)
13566509.jpg

nä inget särskilt

packar allt och ställer iorning allt, duschar dan innan. knoppar samma dag.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften) flyingeknoppar (rulla)

Kan använda hårgelé ibland.

Nix

Klipper ni mulskägget?
inte känselstråna men om de sticker ut päls

Trimmar runt öronen?
Jaa

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill? den är orörd

rakt av

Använder ni glansspray?
Ja men bara i svansen.

Tar mig alltid gott om tid, om det så betyder att jag måste traska upp halv fem på morgonen eller vara i stallet till tolv på natten innan.

Beroende på när jag ska starta, men oftast duschar jag dem dagen innan, om de är skitiga, annars borstar jag bara väldigt mycket. Tar kyllera på alla vita tecken så att de blir kritvita :) Och fältar svansen, och putsar grejer. På morgonen så flätar jag, putsar det sista på hästen och putsarde sista grejerna.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften) Flyingeknoppar.

Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray? Först fuktar jag med en svamp, sen använder jag gelé eller vax och när jag knoppat färdigt så tar jag hårspray på.

Dagen innan smörjer jag dem med matolja. PÅ morgonen smörjer jag dem med lack.

Klipper ni mulskägget?
Gjorde innan, men det har ju blivit lag på att man inte får trimma det längre...

Trimmar runt öronen?
absolut!

Bara ner till

Rakt!

Använder ni glansspray?
Såklart, alltid i svansen, och sen kan jag ta lite på hästen för att inte dammet ska få fäste.

Jag är inte så jäkla noga. Det brukar ändå vara kladdiga framridningar, hästen blir svettig, hästen får för sig att massakera knopparna i transporten och då spelar det ju ingen roll hur mycket man pysslat innan. ;)

Vad gör ni kvällen innan, vad gör ni samma dag? Jag putsar utrustningen, badar hästen och skrittar den för hand tills den blivit torr, gör iordning alla mina grejer, packar det som inte ska användas på morgonen, tankar bilen, svansen flätas nertill.

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften) Använder två gummiband, först flätar jag och fäster flätan. Sedan tar jag ett gummiband och trär i mitten av flätan, viker den sedan och gummiband om. Ser ut som Flyingeknoppar men håller ännu lite bättre.

Hur gör ni för att knopparna ska bli riktigt fina? Använder ni hårspray? Manen tvättas ordentligt, gele i och sist hårspray.

Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad? Har jag assistans på tävlingsplatsen så smörjs mule och delar av huvudet med barnolja precis innan start. Ingenting annars.

Klipper ni mulskägget? Nej

Trimmar runt öronen? Viker örat och kilpper det som sticker ut. Klipper även skägget under ganascherna om det är långt.

Friserar ni vid svansroten eller är hela svansen orörd förutom nedtill? Flätar svansroten

Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?Rakt av

Använder ni glansspray?Ja, i svansen och på hästen. (så fäster inte damm lika lätt)

Oj vad blank och fin!! :love:

Hur lyckas du behålla honom så blank?

Jag är inte så jäkla noga. Det brukar ändå vara kladdiga framridningar, hästen blir svettig, hästen får för sig att massakera knopparna i transporten och då spelar det ju ingen roll hur mycket man pysslat innan. ;)

Haha... :rofl: Det är lite den inställningen som jag också har nuförtiden :D Men jag har bestämt mig för att bli sådär enormt pysslig igen. Att jag har tröttnat beror mkt på att senaste hästen har tunn och tråkig man och svans samt är lite svår att få blank. Då blir det lixom inte så enormt stor skillnad trots timmar av förberedelser så då tröttnar man.

Men nu ska jag ta mig i kragen och bli pyssligast av pyssligast! ;)

Dagen innan.

Longerar, ev tvättar om hästen är smutsig. Alla saker som ska med är redan iordning gjorda från senast jag använde dem. Har en back och en förvaringsväska med "dubletter", som alltid är klar för tävling/träning. Ogillar att ha massor att göra kvällen innan.

Samma dag.

Hästen ska ut i hagen en stund. Masserar och skrittar ca 30 min innan knoppning och lastning.

Knoppning.
Trots att PF visat Flyinge flätor kan jag inte, så det blir flätor vikta en gång eller två, beroende på hur lång manen är. Sprayar med glansspray.

Smörjer hovar - Nej. Mule, ibland, med dessa barnoljesavetter

Klippa mulskägget- Aldrig.
Klippa vid öronen- Aldrig

Svansen. Klipper nertill rakt av. Inte vid svansroten.

Glansspray framförallt på benen och svansen och manen.

Jag som oftast är ensam har även alltid våtsavetter tillgängliga så jag kan torka av händerna eller andra fläckar.

Jag gör inte så mycket faktiskt...

Dagen innan tvättar jag alla vita ben och hovarna, lindar benen så att de inte ska bli smutisga under natten. Friserar till öron, nacke, hovskägg och ser till att svansen är snyggt (rakt) avklippt. Klipper bara nertill på svansen. Borstar inte så hysteriskt mycket heller då pålle är vältäckad och alltid blank. Putsar sadel och träns och packar bilen.

På morgonen knoppar jag, Flyingeknoppar med ett gummiband. Blötar bara manen innan jag flätar och gör inget mer. Borstar med ryktborste och bortsar ur svansen.

Det är det hela.

Dagen före - tvättar hela hästen om det behövs (och det gör det oftast :D) inkl man och svans.
klipper av svansen nedtill om det behövs, klipper kronrandshåren.
täcke på under natten, pålle gillar att rulla sig...
samma dag - flätar, borstar av lite, reder ut svansen ordentligt

rullflätor - klart snyggast. 9 eller 11st. flätar även pannluggen

nope, bara en fuktig svamp. hårspray är fusk :p

oftast inte, brukar bara göra mig till med det på vet.bes på internationella fälttävlan. barnolja isf.

Klipper ni mulskägget?
nej, det är inte sjysst. brukar dock klippa av lite på det som är under hakan på vintern, så det inte blir så mkt istappar där :D

Trimmar runt öronen?
ja, men bara det som sticker ut.

har alltid haft oklippt svansrot tidigare, men efter en färd på irlands inte spec jämna vägar blev den lite ruggig och klippning blev nödvändig för den tävlingen, och sen har den förblivit lite lätt klippt.
den är rätt stor annars, så jag tycker faktiskt att den passar i lite trimmat tillstånd.

rakt av, ca 1 dm ovanför kotan

Använder ni glansspray?
ja, främst i svansen, men i nödfall även på kroppen på hästen

Dagen/kvällen innnan brukar jag pusta sadel, träns och skydd samt grundlgit rykta. Dessutom ser jag till att alla kläder är rena och snyggt upplagda och packar matsäck.
Först delar jag upp dem i tofsar, sen flätar jag tofsarna och sist rullar jag upp dem. Avslutar med en inbakad fläta i pannluggen.
Jag brukar faktiskt bara använda vatten och se till att knopparna är hårt flätade, att snoddarna inte sitter för löst och att få jämt avstånd mellan och en jämn tjocklek på knopparna.
Tar alltid en hovborste och vatten för att göra dem riktigt rena. Oljar jag brukar det bli vanlig matolja. Mulen och näsan brukar jag göra rena med en svamp och lite vatten.
Klipper ni mulskägget?
Nej, det brukar jag inte. Om det inte är fruktansvärt vildvuxet vill säga, men det har jag aldrig varit med om :p
Trimmar runt öronen?
Ibland
Jag brukar borsta igenom svansen med en rotborste och pälsglans. Sen gör jag ibland en inbakad fläta i svansroten. Alla hästar passar inte i det, men jag tycker det är roligt.
Jag vill att den ska se så "naturlig" ut som möjligt.
Använder ni glansspray?
Ja, i svansen och pyttelite på bakdelen/de största muskelgrupperna för ett elegant intryck.

Ett litet tips till er som har fuxar:
Spraya jodopax över hästen och torka försiktigt med en trasa, så får du lite färgförstärkande! Låt torka ordentligt, för alla vet ju att jodopax färgar av sig :devil:

Hur gör ni för att bli extra fina inför tävlingsdagen. Har ni några speciella trix? Barnolja, nybadad och pälsglans

Ngt som ni alltid gör, eller ngt som ni kanske bara gör om ni har riktigt gott om tid?Barnolja på tränset och mina stövlar

Badar och flätar svansenKnoppar och extra finputsning

Vilken teknik använder ni vid knoppning? (rulle, vika, dra igenom till hälften)Rullar

Hårgele, hårspray och glitterspray

Smörjer ni in hovar? Mule? Isf med vad? Hovar och ansikte med barnolja

Klipper ni mulskägget?Nej

Trimmar runt öronen?Ja

Orörd

Klipper ni svansen rakt av eller penselformad?Rakt

Använder ni glansspray?Ja

Försöker se hela och rena ut

Pluggar programmen :D

Putsar, flätar och packar bil och släp så det bara är att lasta och åka nästa dag.

viker 1-2 gånger (beroende på hur lång manen har hunnit bli :angel:

Dubbla gummiband, det räcker.

Nej

Klipper ni mulskägget?
Nej

Trimmar runt öronen?
Klipper tofsarna som sticker ut, inte mer.

Svansroten är orörd

rakt av!

Använder ni glansspray?
Bara pälsglans i svansen.

Tvättar benen,hovarna och svansen (ibland manen) om han är riktigt grisig så badar jag hela hästen :p Knoppar också på kvällen om vi ska åka på morgonen, annars knoppar jag samma dag och tävlingen är senare.

Brukar oftast vara noga med ALLT, men om jag har mkt tid gör jag saker ännu nogrannare :D

Knoppar oftast kvällen innan+tvättar ben och svans. (och borstar såklart.) På morgonen borstar jag bara och rättar till knoppar och sånt sen åker vi när allt är packat.

kan inte göra flyingeknoppar trots miljoner försök:o så det blir sånna som man fäster ett gummiband i flätan sen viker man flätan tvåggr och fäster med ett till gummiband.

Brukar blöta manen innan jag knoppar så alla hårstrån kmr på plats. tyvärr brukar det inte vara lika snyggt efter nårra timmar :crazy: ;)

Nej, tvättar bara hovarna och torkar av med en svamp, mule ögon osv.

Klipper ni mulskägget?
Aldrig!

Trimmar runt öronen?
Viker örat och klipper dt som sticker ut. aldrig håret I öronen.

Orörd, då pållen har så tunn svans så den endast borstas till tävling :(

Rakt.

Använder ni glansspray?
Alltid i svansen! och sen tar jag lite på hästen så inte dammet ska fastna så bra :D

Brukar blöta manen innan jag knoppar så alla hårstrån kmr på plats. tyvärr brukar det inte vara lika snyggt efter nårra timmar :crazy: ;)

Så blir det för mig också, trots att jag försöker hindra det med hjälp av hårspray. Tänkte på det särskilt nu i helgen. Efter första klassen var det hur spretigt som helst :crazy:

Är det för att förhindra det som ni andra använder gelé? Smetar ni in gelé då innan ni flätar eller? Om isf, blir det inte halt och svårt att fläta då?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix