Tävlingssnygg

M

mikaela-e

Har inte tävlat så mycket, men nu till våren är det div 3 i ponnydressyr och jag vill gärna vara så snygg som möjligt. Vad ska jag tänka på att göra dagen innan, hur ska jag knoppa (flyingeknoppar? hårspray?) frisera öronen, hovskägg? Och vad ska jag göra med utrustningen?

Sv: Tävlingssnygg

Har du tid, knoppa på morgonen innan tävlingen. Knopparna är snyggast då.

Blöt svamp, lite hårgele i det (spraybar hårgele är super) knoppa när manen är fuktig (fukta varje knoppknippe för sig) och fläta hårt, rakt ner och rulla.

Bada och få ren hästen dagen innan, om du kan. Annars rykta som en liten galning. Skit i att armarna känns som om de håller på och trillar av. Dra in alla polarna som gillar hästar och ha knytkalas i stallet, turas om att rykta.

Klipp inte inne i öronen. Trimma tofsar som sticker ut hade jag gjort. Vik ihop örat så det ligger kant i kant i öppningen och klippa längs med kanten det hår som sticker ut. OBS! Klipp inte ner mot huvudet. Spetsen på saxen uppåt mot taket. Om den blir skrämd och rycker till blir det inte roligt ifall spetsen pekar mot skallen.

Smörj in mule och ögon i lite barnolja. Notera ordet lite. Gör om det igen på tävlingsdagen för lite extra glans.

Be mamma/pappa ha en trasa i bakfickan. De kan dra av dina stövlar, nosgrimma, sidostycken, pannband, tyglar och damma av hästen lite lätt, precis innan du rider in till start.

Mkt bra tips ovan. Det ska vara blankt och rent! Pälsglans är super om man inte har ork att rykta sig blå även om rykt ger bäst resultat. Ta inte för mycket bara och undvik sadelläget, det blir halt att rida annars.

Svansen tvättas ordentligt kvällen före. Flätas när den fortfarande är fuktig och lämnas i över natten. På morgonen tas flätan ur och svansen reds ut lite lätt med pälsglans. De värsta lockarna går ur lagom till start men volymen blir kvar.

Lycka till!

Hovskägget måste bort :eek: Jag står inte ut med små toffsar längst ner på benen, det är inte snyggt. Se till att trimma kronranden också, så att det inte sticker ner en massa små testar ner på hovarna, det är inte heller snyggt.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka