Tävlingssångest!

P

psyk

Jag skall tävla dressyr för första gången i helgen och jag har riktig tävlingssångest! träningen går skitdåligt just nu, jag kan inte sitta på pålle, spänner mig och pålle spänner sig också då :(
Jag kan inte ens rida den i någorlunda form!:cry:
Hur skall jag göra? Jag vill ju inte stryka för det gick riktigt bra för oss när jag anmälde.
Det är en lokal LB:2.

Snälla peppa mig och kom med råd!
Jag försöker tänka att det är TRÄNING, men jag har låst fast mig vid att han är ostadig i formen.
Det känns som att jag kommer att skämma ut mig ordentligt :crazy:

Sv: Tävlingssångest!

Så är det ungefär för min dotter också, men vi tar det så att ekipaget blir vana att tävla (har bara haft ponnyn i ca 5 månader), nöter in programmet så att det sitter, lär oss hur lång framridning som krävs mm, dvs "tränar" på att tävla. Och som sagt, förhoppningsvis går det bättre nästa gång vilket man ser på poängen! Just nu placerar hon sig på den nedre hälften, men inte sist!

Om du tänker att nej fyfan det här kommer gå åt helvete. Då garanterar jag att det går åt just helvete. Jag var också jätte nervös inför tävling, min polle kände av det gick ur form 24/7. Men tillslut fick jag bara ta mig samman och tänka att det är inte hela världen. Och såg det som träning och inte för att låta som en skrytis, det hjälpte!! Jag placerar mig i topp på i princip varje tävling och är inte det minsta nervös innan. Jag antar att du rider din häst varje dag? Om du gör det, tänk bara: jag rider min häst varje dag, det är bara att rida likadant. Ingen big deal! :laugh:
Slappna bara av. Det värsta du kan göra om du är nervös är skritta runt på en liten volt och kolla på dom andra på framridningen, massa hästar som går perfekt, en söt tjej där och kolla hennes häst går underbart, hon kommer vinna! Det sänker ditt självförtroende bara så där. Rid din häst avslappnat, sträck på dig och gör det bästa du kan. Sen är det bara tävlingsvana som fattas. Lycka till, jag håller tummarna;)
(ska du till jenny-alelund?)

Bra, då kommer det inte som en total överaskning att hästen ser spöken överallt, tycker domaren är urläskig och inte ens går i form :) Efter en sådan debut har du stora chanser att karriären i fortsättningen går rejält uppåt!

Jag däremot tävlingsdebuterade med att vinna LD-hoppning och då var det ju i princip säkert att nästa tävling skulle halvera segerprocenten. Efter tävling nr 3 var den nere i 1/3 och så fortsatte det ett bra tag.

Om din häst nu är ostadig i formen kan du kanske i stället sikta in dig på att försöka rida så exakta vägar som möjligt, komma ihåg hela programmet, andas (!) och annat som kan vara nog så viktigt när man rider dressyr.

Svarar alla; har ridit flera programridningar med staket och hela baletten och omgivningen stör inte pålle, det är diskussionen om formen som vi har hela tiden som är jobbig. På träningen funka det bra men så fort jag ens tänker tävling så knyter allt sig! Programmet kan jag.

Det beror väl på vad du sätter upp för mål för dig själv för denna tävlingen. Vet du om att att formen är skit så ta in det i dina beräkningar.

Då får du fokusera på andra saker som tex, OK jag vet att formen är kass MEN jag skall fokusera på att rida extremt bra vägar eller vad det kan vara du väljer att fokusera på istället.

Kan man inte det så stryker man sig :cool:

Du kanske ska fundera över vad syftet med tävlingen är?
Handlar det enbart om att komma ut och vänja hästen vid tävlingsmiljö, eller tävlar du för att få en bedömning på er som ekipage?
Om det nu går så dåligt på träning som du säger, så kanske det är idé att stryka sig om syftet med tävlingen är att du vill ha en bedömning, du känner ju redan själv att det inte går bra.
Om du däremot mest gör detta för att miljöträna hästen så kan man ju välja att starta trots att inte formen känns bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 459
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30