Tävlingsregler

G

Guldtassen

Hur fungerar reglerna om jag som vuxen vill tävla ponny? Jag kan ju tävla med den fast i storhästklass. så långt hänger jag med, men om min dotter också vill tävla ponnyn, så funkar inte det utan som det står i TR ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte?? Vad menas med detta? Är det någon som har koll på dessa regler och vad innebär det egentligen? :banana:

Sv: Tävlingsregler

Visst löser man väl storhästlicens för ponnyn och då får den inte längre tävla i ponnyklasser längre??

Jo vad jag förstår så är det så. Men man måste väl kunna byta från stor häst klass till ponny utan att göra ägarbyte??

Ponnyn far inte tävlas som ponny och stor häst under samma tidsperiod i alla fall. Sa ni kan inte ha den som tävlingshäst samtidigt.

Hästlicensen har inget med ägarbyte att göra...

När jag fyllde 18 mailade jag bara RF och bad att få en hästlicens till min ponny isället och fortsatte tävla henne, men i storhäst klasser.
Då får hästen inte gå ponnyklasser, så antingen får du tävla ponnyn i hästklasser eller dottern i ponnyklasser.
Man kan inte få båda delarna, tyvärr.

Däremot skulle du nog kunna rida den som avd B på ponnytävlingar, men då rider du ju inte mot några andra,

Du kan tävla i avdelning B på ponnytävlingar.
Om du ska tävla i storhästklasser, så kan ponnyn inte tävlas i ponnyklasser samtidigt.

Om man är över 18 och vill tävla ponny på en ponnytävling och sedan låta en som är under 18 också tävla på en ponnytävling går faktiskt det! det är så att den vuxna kan tävla ponnyn utom tävlan alltså inte bli placerad, inte få rosett osv osv. det är i alla fall så jag har fått för mej det. men det är inte alla tävlings arrangörer som tillåter det. Men om man bara vill öva kan man säkert få tävla nån clear round på en klubbtävling i sin klubb, om man kontaktar tävlings arrangörerna.
hoppas det hjälpte till lite i alla fall!!!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
651
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 463
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka