Tävlingsplanering.. hur tänker du?

Lejonelle

Trådstartare
Hur tänker du när du lägger upp tävlingsplanerna för säsongen? Hur tätt mellan tävlingarna? "Räknar du med" (det kan man ju aldrig helt göra) att bli uppflyttad så du tittar ut tävlingar i nästa klass i förväg? Vad är det som styr hur du lägger upp det?

Jag tävlar främst för att få ett "kvitto" på träningen och vad vi behöver förbättra. Anmäler mig till 1-2 tävlingar åt gången, oftast blir det sen en paus för att utvärdera/träna vidare. Räknar inte med uppflytt generellt sett.

Hör alltså till dem som inte tävlar jätteofta eller på särskilt hög nivå.

Med Freddie har jag ingen direkt plan egentligen, anmäler när jag känner mig klar helt enkelt. Har länge haft lägre spår som nästa tilltänkta tävling men nu vet i tusan om det inte blir lägre sök eller varför inte lägre skydd... :) Anmäler nästan aldrig till flera tävlingar utan tar en i taget när man är i de lägre klasserna.

I elitklass kan man ju tänka annorlunda och anmäla flera i taget. Själv vill jag helst inte tävla för tätt utan vill träna ordentligt emellan för att rätta till alla fel som smygit sig in.

Jag tävlar "en gång i taget". Planerar in en start, tävlar där, går det bra så tävlar jag så snart igen efteråt annars ser jag ut en ny lämplig tävling vid ett senare tillfälle för att ge mig extra träningstid. Tippar på att jag aldrig kommer tävla i samma gren med täta mellanrum, delvis för att jag just vill ha tid på mig att förbättra momenten. Om jag däremot skulle veta att vi har en hög lägstanivå och det är två tävlingar på närliggande klubbar med två veckors mellanrum, då kan jag tävla på båda.

Så med anmälningarna... Jag börjar året med att skriva in alla lure coursing-tävlingar i kalendern, sedan fyller jag på helgerna med rallytävlingar och eventuellt någon utställning allt eftersom tiden går ;)

Tja, Sarek är snart 5 år och har tävlat sammanlagt 12 gånger ;). Tävlar alltså väldigt sällan. Ger min inte ut i lydnad eller bruks innan jag har chans till uppflytt. Har tävlat agility 2 gånger utan att vara felfri men det tar jag inte så seriöst på :D.

Någon gång har jag anmält långt i förväg för att se till så jag får tummen ur och tränar på rätt saker, annars anmäler jag oftast när jag känner mig klar. Och nästa helg ska vi (om min rygg håller) ge oss ut och tävla lydnad bara för skojs skull. Vi är redan uppflyttade men jag känner att vi behöver tävla en gång utan några som helst krav på prestation. Det ska BARA vara roligt!

Med Rio har jag bara tävlat 2 gånger (tävlad 6 ggr med tidigare ägare). Det var mest för att jag skulle få känna hur han fungerade i en tävlingssituation. Sedan har han ju varit skadad en massa, men jag hoppas att 2016 ska bli hans år!

Jag lägger upp tävlingsplaneringen halvårsvis, tittar ut vilka tävlingar vi ska satsa på under VT och HT. Detta för att ha koll på hur många tävlingschanser man har på SM-kvalperioderna. Lyckas vi sätta bra resultat så blir det givetvis mindre antal tävlingar.

Så här ser ex mars-maj ut i vår planering, innan jag helt beslutat vilka vi ska anmäla till. Med två tävlingshundar och tre grenar blir det ett litet pusslande (och här är inte ens alla Lyxas agilitytävlingar eller lydnadstävlingar till Pu uttittade :p )

1511123.jpg

1511124.jpg

1511125.jpg

Det sura med att tävla elitspår är ju att man oftast måste anmäla sig till två (eller fler) samma dag för att ha en chans att få tävla, eftersom man ofta blir bortlottad då det är många som vill tävla på få antal spår.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar