Tävlingsoutfit utan kavaj

_Charlotte_

Trådstartare
Jag försöker hitta en snygg outfit som duger till tävling, men som inte kräver en kavaj. Kort sagt, snygga outfits med tröjor eller lätta jackor som duger för tävling :) Vita ridbyxor, skjorta och hela faderullan finns att tillgå.
Och just det, det bör fungera att rida i även när temperaturen går över 20 grader (det är därför kavajen går bort). Lägg gärna in bilder på hur ni ser ut eller vad ni tycker ser bra ut :)

Jag försöker hitta en snygg outfit som duger till tävling, men som inte kräver en kavaj. Kort sagt, snygga outfits med tröjor eller lätta jackor som duger för tävling :) Vita ridbyxor, skjorta och hela faderullan finns att tillgå.
Och just det, det bör fungera att rida i även när temperaturen går över 20 grader (det är därför kavajen går bort). Lägg gärna in bilder på hur ni ser ut eller vad ni tycker ser bra ut :)

Nästa helg ska jag starta en WE-tävling och vi har inte kravet med kavaj. Jag kommer ha vita ridbyxor, skor + shortshaps, svart långärmad cardigan och en brun väst. Blir värmen alldeles för olidlig rider jag fram utan väst och uppkavlade armar och när det är dags att rida in på banan klär jag på mig västen och rullar ned ärmarna :)

En V-ringad tröja över skjortan, i mörkare men valfri färg är enligt mig både det enklaste och det snyggaste när det är kavajlöst. Jackor tycker jag är knepigare, och är det så "kallt" man behöver jacka kan man ju rida i kavaj lika gärna.

Men som sagt V-ringad tröja över skjortan. Finns ju både tjockare och tunnare så går att anpassa lite efter värmen?

Tack för era svar!
Hur mycket mörkare måste tröjan vara för att det ska se okej ut, tycker ni?
Jag har en beige v-ringad tröja som är ganska tunn och i något underbart garn som inte blir varmt :love: Den skulle jag gärna ha, men som sagt, den är ganska ljus beige så det kanske ser heltokigt ut. Hästen är mörk, om det spelar någon roll :)

Annars har jag flera andra såna finstickade tröjor, men de har rundad hals och inte v-ringad och det kanske inte är lika snyggt...

Rund ringning går lika bra, antar skjortan har ståkrage och då ser det ju inget konstigt ut med rund ringning. Så är väl en smaksak mest vilket man föredrar :)

Färgen på tröjan är ju valfri i de grenar som inte har kavajkrav så vill du ha din beiga då kör på den du :)

@Speedway Snyggt.
Lite spinn off - i hoppTR står skjorta med krage. Får man ha vanlig skjorta då måntro? alltså utan att behöva ha slips.

För det blir grymt mycket snyggare med vanlig krage än ståkrage just när man har tröja över.

jag har en mörk tunn V eller U ringad tröja från hm när jag tävlar utan kavajen, är lagom svalt att rida i ^_^.
har vita byxor och vit tävlingstopp under.

@skuggi En snabbtitt i TR säger att på handikappryttare som tävlar på lokal nivå i dressyr, alla ryttare på lokal hopptävling samt ryttare med säkerhetsväst på alla nivåer i hoppning får tävla utan kavaj. Hur det är i de andra grenarna vet jag inte men det går också att se i TR som finns online :)

Islandshäst, western, bruks och såna "specialgrenar" vet jag inte.

@Speedway Snyggt.
Lite spinn off - i hoppTR står skjorta med krage. Får man ha vanlig skjorta då måntro? alltså utan att behöva ha slips.

För det blir grymt mycket snyggare med vanlig krage än ståkrage just när man har tröja över.

Sitter med telefonen så jag pallar inte dra upp TR nu, men förr har det iaf stått att slips ska bäras ihop med traditionell krage.

Sitter med telefonen så jag pallar inte dra upp TR nu, men förr har det iaf stått att slips ska bäras ihop med traditionell krage.

Jo var därför jag började fundera. Vet det stått någon version att på nationell nivå ska slips bäras med traditionell krage. Skummade TS igår och såg då inget alls om varken typ av krage eller slips men ska kolla ordentligt sen. Jag har förutsatt slips krävs med traditionell krage men jag är lite dressyrskadad.

Följdfråga då: när måste man inte ha kavaj då?
/Helt novis på all typ av tävling

Det är ej kavaj-krav på Working Equitation-tävlingar.
"Klädsel är riddräkt bestående av tröja/skjorta samt byxor och stövlar/skor och ridkavaj, eller annan åtsittande jacka/väst. Enfärgade short-chaps utan fransar får användas. Riddräkten skall ge ett snyggt helhetsintryck och vara ändamålsenlig".

Jag har startat i hopptävling med vanlig skjorta. Fick då tillsägelse av ÖD att den var för öppen i halsen. Men inget om att det var slipskrav:).

När äldsta dottern hade b-ponny tävlade hon alltid i ylletröja och då Kingslands (de som varenda unge hade för fem-sex år sedan) med lappar på armbågarna. Nu är jag en stor kavajsförepråkare, men det tyckte jag faktiskt var ett helt okej alternativ. Dock blir det ju ganska varmt, dagens softshellkavajer är väl egentligen svalare...

En av våra inackorderade tävlar alltid i vit pikétröja (under kavaj) och hon tävlar tom nationell nivå och har aldrig blivit tillsagd, så det borde inte vara några problem.

Man ser inte jättebra kanske, men detta var skjortan jag fick tillsägelse om:
399623_4045547188956_599964871_n.jpg

När jag tävlar utan kavaj använder jag en svart v-ringad tröja. Ett litet tips är att kika på herravdelningen. De är mindre i urringningen och då tycker jag det ser snyggare ut. Översta knappen på skjortan syns och kragen är lätt att då ut :)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: fejko
·
Dressyr Hej, Någon som vet om en sådan här kavaj är tillåten att tävla i, i lägre klasser? (se bild i länk) I TR står det såhär, jag har...
Svar
1
· Visningar
1 517
Senast: Amanda_F
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars... 21 22 23
Svar
456
· Visningar
21 845
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 424
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring